به گزارش رکنا، حدود ده روز قبل نیرو‌های محیط زیست پارک ملی تندوره حین گشت زنی با خودرو یک پلنگ بالغ را در فاصله بسیار نزدیک مشاهده نموده و با گوشی موبایل از پلنگ فیلمبرداری نمودند.

رفتار غیر طبیعی و آرامش بیش از حد پلنگ کارشناسان و مامورین را دچار تردید نمود. پس از مشورت و ارسال فیلم برای متخصصین، بروز بیماری یا آسیب دیدگی در پلنگ بسیار محتمل تشخیص داده شد؛ بنابراین محیطبانان مجددا به همان مکان اولیه مشاهده پلنگ مراجعه نموده و متوجه شدند جانور در همان محدوده حضور دارد.

نیرو‌های محیط زیست به راحتی و بدون استفاده از داروی بیهوشی پلنگ را زنده گیری و با یک قفس به مشهد منتقل نمودند.

از همان زمان تاکنون پلنگ در باغ وحش مشهد نگهداری و تحت نظر دامپزشکان و کارشناسان محیط زیست خراسان قرار دارد.

علی رغم تشکیل یک کادر مجرب درمانی و مشورت با سایر اساتید و متخصصان، تیم درمانی هنوز موفق به تشخیص علت اصلی ضایعه در پلنگ نشده و در نتیجه درمان جانور نیز شروع نشده است.

فیلم و اطلاعات دریافتی بیانگر آن است که سیستم عصبی مرکزی پلنگ دچلار اختلال شده و بینایی و بویایی جانور را کاملا از بین برده است.

رفتار پلنگ که بدون کوچکترین واکنش تهاجمی و به مانند یک گربه خانگی است نشان از وخامت شرایط جانور دارد.

بدون شک به لحاظ سطح معلومات و تجربیات مابین کارشناسان و دامپزشکان در سراسر کشور اختلافی وجود ندارد، اما تشخیص نوع بیماری یا آسیب وارده به پلنگ نیازمند امکاناتی از جمله MRI و کیت‌های مخصوص تشخیص بیماری در گربه سانان است که در مشهد موجود نیست؛ بنابراین ضروری است پلنگ بیمار هرچه سریعتر با روشی ایمن و استاندارد به تهران منتقل شود تا اقدامات تشخیصی بر روی جانور صورت پذیرد.

ادامه نگهداری این ماده پلنگ جوان در باغ وحش مشهد بدون تشخیص علت دقیق بیماری و شروع مراحل درمانی منجر به مرگ این گونه ارزشمند طی روز‌های آینده خواهد شد.

گونه‌های جانوری به خصوص گونه‌های ارزشمند و در معرض انقراض کشور متعلق به مشهد و تهران و شیراز و … نیست و نجات جان جانور و مهمتر از آن حفظ تنوع زیستی کشور باید در اولویت مدیران قرار گیرد.

در حال حاضر مهمتر از نجات جان این ماده پلنگ، تشخیص دقیق نوع بیماری و سویه ویروسی است که سیستم عصبی جانور را مختل کرده و تعیین روش‌های مقابله و کنترل بیماری در زیستگاه است.

این بیماری ممکن است در صورت عدم تشخیص صحیح و اقدامات به موقع کنترلی منجر به مرگ ده‌ها پلنگ دیگر در تندوره (با توجه به جمعیت مناسب پلنگ در تندوره) و در سایر مناطق کشور شده و نسل این گونه ارزشمند را با چالشی جدی مواجه سازد.

به طور حتم مرگ این پلنگ در مشهد یا تهران بدون تشخیص صحیح و اقدام به موقع و احتمال اپیدمی بیماری در سایر پلنگ ها، جبران ناپذیر بوده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 450193 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟