به گزارش رکنا، پیرو درج خبری با عنوان " شکارچیانی با عنوان پوشش حامی محیط زیست" در خبرگزاری میزان مورخ ۵ دی ماه ۱۳۹۷، سازمان محیط زیست به انتشار این خبر واکنش نشان داد و مطلبی را ارسال کرد.

در اطلاعیه سازمان محیط زیست آمده است، حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات وحش تابع برنامه‌ها و راهکار‌هایی چند وجهی است و از آنجا که دلایل اقتصادی و اجتماعی در سطح خرد و کلان، مهمترین دلایل تغییرات زیستگاه‌ها و از دست رفتن جمعیت‌های حیات وحش در کشور محسوب می‌شود، اسناد بالادستی ملی و بین المللی راهکار‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی درمواجهه با این مولفه‌ها پیش بینی کرده‌اند.

اصل پنجاهم قانون Law اساسی، قانون شکار و صید (مصوب ۱۳۴۶)، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب ۱۳۵۳)، قانون الحاق ایران به کنوانسیون تنوع زیستی (مصوب ۱۳۷۵) سیاست کلی نظام در حوزه محیط زیست و قوانین برنامه‌ای از جمله قوانینی هستند که "بهره برداری پایدار" از منابع کشور را به شکل‌های مختلف به رسمیت می‌شناسند.

دربخشی از این اطلاعیه آمده است، سیاست سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر اساس وظایف قانونی و ماموریت ذاتی، ایجاد شرایطی برای حفاظت از منابع در عین بهره برداری پایدار از این منابع و دریک جمله توسعه پایدار است.

این سازمان تاکید کرد، سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی طرح‌های مدیریت زیستگاه‌ها و انطباق آن با اصول علمی بین المللی (از جمله توصیه‌های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN است که طبق آن، طبیعت گردی و بهره برداری پایدار و مدیریت شده جامعه محلی از زیستگاه‌ها مهمترین ابزار‌های حفاظت از این عرصه‌های طبیعی هستند.

در پایان این اطلاعیه آمده است، یکی از اهداف و ماموریت‌های قانونی و ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست، تعریف و ایجاد شرایطی برای پایداری زیستگاه‌ها و گونه‌های حیات وحش کشور است و این شرایط از طریق ابزار‌های مختلفی همچون برنامه‌های بهره‌برداری پایدار، برنامه‌های اقتصادی منطبق بر توان سرزمینی، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی و مهم‌تر از همه جلب مشارکت عموم مردم برای حفظ پایداری طبیعت سرزمین است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 449463 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟