«سید حکمت‌الله موسوی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه احتمال رانش این دیواره باید از سوی دستگاه‌های مرتبط مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: وضعیت موجود در سازه‌های آبی شوشتر یک خطر بالقوه است؛ در صورتی که دیواره غربی سازه‌های آبی شوشتر ریزش کند آثار و تبعات این حادثه Incident قطعاً موقعیت تاریخی و تمدنی ایران اسلامی را خدشه دار می‌کند. «محمدحسین ارسطو زاده»، مدیر پایگاه تاریخی شوشتر و معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز با اشاره به اینکه شاهدگذاری‌ها دربنای آبی تاریخی شوشتر نشان می‌دهد که دیواره غربی در حال حاضر 1.5 سانتیمتر به حرکت درآمده و جابه‌جا شده، یادآور شد: طول این دیواره تقریباً 600 متر است که به آسیاب‌ها مشرف است و طبیعتاً روی این دیوار بناهای مسکونی وجود دارد که اغلب آنها از خطری که آنها را تهدید می‌کند مطلع هستند. در صورت ریزش این دیوار بی‌شک بخش عمده آسیاب‌ها نابود می‌شوند و به این دلیل بعد از فرسایش پوسته و جداره این سازه‌ها، سازند موجود در منطقه تاریخی موجود شکسته خواهد شد و به‌دلیل فشار مضاعف، بخش عمده‌ای از مجموعه تخریب می‌شود و برای همیشه از دست می‌رود.

«محمد اسحاقی بنی»، مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در امور گنجینه آب نیز عنوان کرد: یکی از دیگر تعهدات وزارت نیرو که مجری آن سازمان آب و برق خوزستان است، لایروبی 3 کیلومتر از رودخانه در بالادست سازه‌های آبی است، تاکنون 150 متر از این مساحت اجرایی شده ولی در کل، وزارت نیرو 450 میلیارد ریال جهت حفاظت از این بناها کار تعریف کرده است. این اقدامات که وزارت نیرو متعهد به انجام آن شده باید از امسال در طول 3 سال انجام شود اما به‌دلیل صادر نشدن مجوزهای لازم از سوی شورای اقتصاد نمی‌توان افقی در این خصوص برای امسال متصور بود.

«کیامرث حاجی زاده»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان هم با اشاره به اینکه این هفته مقدمات جابه‌جایی 5 خانه روی دیواره غربی که در معرض ریزش قرار دارد، انجام شده، گفت: در این رابطه از امور مالیاتی استان خواسته شده تا از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده که به شهرداری شوشتر اختصاص داده می‌شود هزینه جابه‌جایی و اسکان دوباره این خانه‌ها پرداخت شود. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 449236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟