وی با اشاره به اینکه مطابق با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات و براساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات در حوزه حمایت از پیام رسان‌های بومی به تکالیف خود در حد مقدورات عمل کرده است، افزود: هر چند صدای کسانی که در این حوزه کاری نکرده و به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، بلندتر است.

رشد فراگیر اپ‌های وطنی

پروژه ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات روز گذشته با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در این وزارتخانه برگزار شد. وزیر ارتباطات در این مراسم ضمن ارائه گزارشی در خصوص اقدام‌های انجام شده از یک سال گذشته تاکنون در شبکه ملی اطلاعات گفت: ظرفیت انتقال شبکه ملی اطلاعات از سال گذشته تاکنون از 10 به 24 ترابیت برثانیه وهمچنین ظرفیت این شبکه از ۶.۸ به ۱۸ ترابیت برثانیه رسیده است.

جهرمی همچنین ازراه‌اندازی Ixp بین‌المللی برای کمک به کسب‌وکارهای نوپا و حضور آنها در بازارهای بین‌المللی خبر داد و گفت: روند ترافیکی نشان می‌دهد در یک سال گذشته میزان مصرف اینترنت 4G نسبت به اینترنت 3G و البته WIFI رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: تحول در بخش دسترسی پهن باند سیار نسل ۴، اصلاح و توسعه ظرفیت بخش هسته شبکه داخلی، افزایش تبادل ترافیک داخلی به‌صورت محلی در IXPها و راه‌اندازی داشبورد پایش کیفیت خدمات شبکه (زیرساخت، اپراتورها و رگولاتوری) از جمله افزایش کیفیت خدمات داخلی است. وی افزود: از شهریور سال ۹۳ تا شهریور ۹۷ دسترسی شهرها به اینترنت نسل ۳ از ۱۰۵۷ شهر به ۱۲۴۲ شهر رسیده است. همچنین از فروردین سال ۹۳ تا مرداد ۹۷ رشد استفاده از وای فای کاهش و رشد اینترنت نسل ۳ و ۴ افزایش پیدا کرده است. در عین حال درحالی که فیبر نوری بین استانی در آذر ۹۶، ۶۶ هزار و ۶۸۱ کیلومتر بود اکنون به ۶۸ هزار و ۹۲۰ کیلومتر رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به توسعه و تقویت زیرساخت‌های شبکه گفت: توسعه دسترسی پهن باند سیار (نسل ۳ و ۴) و رسیدن به پوشش سراسری، توسعه ظرفیت بخش هسته شبکه توسط شرکت زیرساخت (شبکه فیبر نوری)، ایجاد شبکه مستقل درگاه‌های اینترنت و جداسازی شبکه درگاه‌ها از شبکه داخلی، توسعه و افزایش پایداری ارتباطات بین‌الملل، توسعه مراکز داده و خدمات ابری، توزیع محتوا (CDN) توسط بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای ایجاد قطب‌های مراکز داده از اهداف اقدامات این بخش است.

جهرمی، درباره توسعه و رشد محتوای خدمات و کسب و کارهای داخلی نیز گفت: کاهش هزینه ارتباطات داخلی (زیرساخت مخابرات، کاهش هزینه ترافیک محتوا و خدمات داخلی برای کاربران نهایی، تغییر مدل سرویس در ارتباطات ثابت از حجمی به غیرحجمی)، ارائه امکانات و پهنای باند رایگان جهت رشد پیام‌رسان‌های داخلی، ارائه امکانات جهت تسهیل رشد خدمات و کاربردهای داخلی، توسعه خدمات برخط دولت الکترونیک و دولت همراه و همچنین ارائه تسهیلات به شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه فضای مجازی و تولید محصولات بومی از محل وجوه ارائه شده اقدام‌های دیگری بوده است که در یکسال انجام شده است. وی با اشاره به افزایش استقلال Esteghlal کارکردی مدیریت و خدمات پایه گفت: تحقق استقلال سامانه DNS کشور، رشد بلوغ خدمات پایه‌ای داخلی نظیر نقشه و خدمات ابری، توسعه و به‌کارگیری تجهیزات بومی در بخش ابزارهای امنیتی و زیرساخت شبکه (انتقال نوری) و تحقق استقلال کامل در مدیریت و بهره‌برداری از شبکه‌ها از جمله اقدام های انجام شده است.

آذری جهرمی همچنین به رشد اپلیکیشن‌های داخلی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، 120 هزار اپلیکیشن در فروشگاه‌های ایرانی وجود داشت که امسال این رقم به 250 هزار اپلیکیشن رسیده است و همچنین ما شاهد رشد جهشی در بخش بازی و آموزشی هستیم و از سوی دیگر اپلیکیشن‌های کاربردی نیز رشد بالایی داشته است.

وزیر ارتباطات درباره استفاده از نقشه‌های بومی و خارجی نیز گفت: در سال 96 استفاده از نقشه‌های خارجی نسبت صد به صفر داشت اما این میزان در سال‌جاری نسبت آن 50 به 50 شده است به صورتی که استفاده از مسیریاب «نشان» نسبت به مشابه خارجی آن «ویز» در بین کاربران داخلی جلو افتاده است. وی همچنین در این مراسم از دو برابر شدن سامانه‌های رصد و افزایش سنسورهای پایش خبر داد و گفت: قدرت کشف بدافزار از سوی مرکز ماهر بسیار افزایش یافته به‌طوری که از بیش از 4 هزار به بیش از 44 هزار کشف بدافزار رسیده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه بیش از 94 درصد حملات به کشور را خارجی‌ها و بیش از 5 درصد را داخلی انجام می‌دهند، گفت: مرکز ماهر تاکنون 25 میلیون حمله اینترنتی را ثبت کرده است که 200 هزار بار به خود سامانه مرکز ماهر حمله شده است و در عین حال 500 حمله فیشینگ، 300 حمله به شیوه DDOS به سامانه‌های دولتی رخ داده و از آن جلوگیری شده است.

گفتنی است در این مراسم از سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات نیز رونمایی شد. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای دریافت خدمات شبکه ملی اطلاعات می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و با تخفیف 95 درصدی از خدمات آن استفاده کنند.

منتقدان در صف دشمن

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات و تلاش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی را خطاب قرار داده و این سؤال را می‌پرسند که شبکه ملی اطلاعات چه شد؟ چرا شبکه ملی اطلاعات به پایان نمی‌رسد؟ چه زمانی این شبکه به پایان می‌رسد؟ و هرچقدر ما در این زمینه توضیح می‌دهیم که کار این شبکه تمام شدنی نیست و همیشه باید توسعه ادامه یابد آن را درک نمی‌کنند. ولی باز به آنها می‌گوییم که شبکه ملی اطلاعات همان افزایش ظرفیت اینترنت داخلی، افزایش امنیت شبکه وافزایش محتوا و... است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: ما از وزارت ارتباطات انتقاد می‌کنیم ولی انتقاد ما از آنها دلیل برنادیده گرفتن زحمات آنها نیست درعین حال مرکز ملی فضای مجازی با این وزارت ارتباط و همکاری دوستانه دارد هرچند عده‌ای از این ارتباط و همکاری خوششان نمی‌آید ولی آنهایی که از این همکاری انتقاد می‌کنند، درصف دشمن هستند. فیروزآبادی در ادامه گفت: همچنین از وزارت ارتباطات انتقاد می‌کنند که چرا کارهای مهمی را انجام نداده است اما باید گفت زمانی اینترنت۶۴کیلو بیت بود، اینترنت همراهی وجود نداشت، خبری از اقتصاد دیجیتال نبود اما حالا در اوج تحریم‌ها کشورما دارای های‌تک‌‌ترین تکنولوژی‌ها بوده و کسب‌‌وکارهای نوپا نیز شکل گرفته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت: با مجموعه فعالیت‌های وزارت ارتباطات اکنون ۷ پیام‌رسان بومی در کشور وجود دارد که بخشی از ترافیک روی آنها منتقل شده است اما باز عده‌ای به وزارت ارتباطات فشار می‌آورند که کاری انجام نداده است مگر همه کارها را باید جهرمی انجام دهد این در حالی است کل حاکمیت مسئول رشد پیام‌رسان ها هستند. فیروزآبادی در این مراسم تأکید کرد حاکمیت باید جلوی انحصار پیام‌رسان‌های خارجی در کشور را بگیرد و با افزایش امکانات فضای مجازی زمینه را برای رشد پیام‌رسان های داخلی فراهم کند. وی افزود: این حاکمیت است که باید به فکر استقلال در حوزه‌هایی مانند ایمیل، پیام رسان‌ها، خدمات ابری، سکوی آموزش و... باشد ولی وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در این زمینه فعال عمل کند و ما از وزارت ارتباطات می‌خواهیم که آنها را عملیاتی کند. البته عده‌ای معتقد هستند که دولت نباید در بسیاری از زمینه‌ها مانند پیام رسان‌ها ورود کند ولی تا زمانی که جامعه مدنی و تکنولوژیک شکل نگیرد این دولت است که باید دراین زمینه‌ها نقش خود را ایفا کرده و در این زمینه‌ها تلاش کند.

فیروز آبادی درادامه به نقش و تأثیر فضای مجازی در جامعه اشاره کرد و گفت:تا‌آنجا که توئیت یک فرمانده می‌تواند برای هفته‌ها او را درگیر و پاسخگو کند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

سوسن صادقی

کدخبر: 449232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟