واحد علوم و تحقیقات در کوتاه‌ترین زمان ایمن‌سازی می‌شود/ فقط به عذرخواهی بسنده نمی‌کنیم

به گزارش رکنا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با بخش خبری ساعت ۲۱ که به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش شد، با تسلیت درگذشت جانسوز دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در حادثه Incident واژگونی اتوبوس، اظهار داشت: در ابتدا لازم می‌دانم به بازماندگان این حادثه، پدران و مادران درگذشتگان و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که در این مصیبت به عزا نشسته‌اند، تسلیت عرض کنم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این اتفاق حادثه بسیار تلخی بود، اظهار داشت: بنده از همان لحظات اول پس از حادثه در محل سانحه حضور داشتم. این رخداد ابعاد مختلفی داشت که بخشی از آن دانشجویان هستند که امروز حدود سه ساعت در جمع دانشجویان حضور داشتم و چهره به چهره با آن‌ها گفتگو کردم و صحبت‌هایشان را شنیدم.

وی ادامه داد: متأسفانه در این حادثه علاوه بر ۱۰ عزیزی که از دست دادیم و خانواده‌های این عزیزان که عزادار شدند، ۲۵ مجروح داشت و آنچه که باید در این چند روز همت می‌کردیم، خدمت‌رسانی به مصدومان بود که خوشبختانه ۹ نفر از آن‌ها تا امروز مرخص شدند، اما هنوز ۱۶ نفر همچنان در بیمارستان تحت درمان هستند که از همه هموطنان می‌خواهم برای شفای دو نفر از مصدومان این حادثه که حال وخیمی دارند، دعا کنند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مطالبات دانشجویان ریشه در گذشته دارد، اظهار داشت: وقتی امروز پای صحبت دانشجویان نشستم، فضای خوبی حاصل شد، چرا که دانشجویان شنیدند دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال اخیر که از قبول مسئولیت دکتر ولایتی می‌گذرد، چگونه شفافیت مالی پیدا کرده و دغدغه دانشجویان تبدیل به دغدغه دانشگاه شده است.

طهرانچی با اشاره به تخلفات صورت گرفته از سوی پیمانکار ترابری واحد علوم و تحقیقات، تصریح کرد: کار‌های مربوط به تغییر پیمانکار ترابری تا ۶ آذرماه پیگیری شده بود و قرار بود فردای حادثه شرکت پیمانکار تغییر کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ است و افتخارات زیادی داشته که اکنون همه این خانواده داغدار این حادثه هستند. خانواده ۵ نفر از دانشجویان جان باخته در شهرستان‌ها حضور داشتند که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی موظف بودند با خانواده‌ها و صاحبان عزا به عنوان شریک غم باشند. ما هم در خانه‌های عزیزان حضور پیدا کردیم و همراه پدران و مادران ابراز همدردی داشتیم.

وی با اشاره به سرعت رسیدگی دانشگاه آزاد اسلامی به ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان، خاطرنشان کرد: با توجه به این حادثه، باید تغییرات سریع صورت می‌گرفت و ناوگان حمل‌و‌نقل واحد علوم و تحقیقات تغییر می‌کرد، خطاکاران شناسایی می‌شدند و پاسخگویی ما سریع انجام می‌شد، چرا که قبل از اینکه مسئولیت داشته باشیم، پدر و معلم هستیم و در مقابل امانت پدران و مادران مسئولیت سنگینی داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنده با صدای بلند در جمع دانشجویان اعلام کردم که عزیزان من، بنده حاضرم از طرف کسانی که قصور کردند و کسانی که در گذشته باید اقدامی می‌کردند که به موقع انجام ندادند، عذرخواهی کنم و این را با شجاعت اعلام می‌کنم، اما به این عذرخواهی بسنده نمی‌کنیم، چرا که محیط دانشگاه باید امن باشد. در این زمینه تلاشمان را مضاعف می‌کنیم و کار‌ها را با سرعت انجام انجام می‌دهیم، چرا که نسبت به این موضوع مصمم هستیم و به زودی اقداماتی که باید صورت بگیرد، عملی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برکناری برخی از مدیران واحد علوم و تحقیقات در جریان بررسی این حادثه، اظهار داشت: در تاریخ کشور بی‌سابقه است که یک روز پس از سانحه، این اتفاق بیافتد و این خاصیت دانشگاه است که باید پاسخگو باشد. دوستان ما چندین ساعت جلسه برگزار کردند و ابعاد این حادثه بررسی شد که جا دارد از آقایان منتظری دادستان کل کشور و جعفری دولت آبادی دادستان تهران تشکر کنم. ما از همان لحظه اول با این دوستان هماهنگ شدیم، اما دانشگاه آزاد اسلامی منتظر قوه قضائیه نماند و با تأکید دکتر ولایتی رسیدگی سریع، به موقع و دقیق به موضوع را آغاز کردیم و ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفت.

طهرانچی ادامه داد: مسئولیت کسانی که به این حادثه مربوط می‌شدند، مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله اول مدیران وقت که در انتخاب پیمانکار ملاحظات دقیق را رعایت نکرده بودند و کسانی که باید از نظر نظارتی به خوبی به وظایفشان عمل می‌کردند و این کار را انجام ندادند، برکنار شدند. بعد از این مرحله، کمیته تخلفات ورود می‌کند و به مراجع قانونی معرفی خواهند شد. در ادامه هم کمیته تشکیل جلسه می‌دهد و ابعاد مختلف مساله را مورد بررسی قرار خواهد داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه سریعا در جهت پاسخگویی به افکار عمومی و شفاف سازی عمل کردیم، اضافه کرد: واحد علوم و تحقیقات ۴۵ هزار دانشجو دارد که باید علاوه بر دانشجویان به افکار عمومی نیز پاسخگو بودیم و به همین نسبت به بررسی حادثه سریع ورود کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش ایمنی واحد علوم و تحقیقات چه اقداماتی انجام خواهد داد؟ گفت: درباره این موضوع ۲ بحث داریم. واحد علوم و تحقیقات موقعیت سوق‌الجیشی خاصی قرار دارد. ۳۰ سال کوتاهی‌هایی در نصب گاردریل و سرعت گیر شده، اما ما در همین مدت کوتاه قرارداد با شرکت پیمانکار منعقد کردیم که ۸ کیلومتر واحد علوم و تحقیقات را ایمن‌سازی کند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: علاوه بر واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ۴۴۰ واحد دیگر دارد که در راستای ایمن‌سازی واحد‌ها به صورت موکد دستورالعمل‌های جدیدی تدوین شده است. در مدت ۵ روزی که از حادثه می‌گذرد همه همکاران من در دانشگاه آزاد اسلامی تعطیلی نداشتند و به فکر ایمن کردن و جلوگیری از حوادث Accidents بعدی بودند.

طهرانچی با تسلیت مجدد به همه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به دانشجویان گفت: تک تک شما امانتی در دست ما هستید و ما با تمام توان ایستاده‌ایم تا محیط امنی برای درس خواندن داشته باشید. آنچه در گذشته قصور شده، اجازه نخواهیم داد تکرار شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 448810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟