رفع مشکل بی‌آبی با اصلاح شبکه‌های فرسوده

فرسوده بودن شبکه آبرسانی و ترمیم نشدن بموقع‌ این خطوط باعث شده تا سالانه حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب در ایران هدر برود. این میزان هدررفت آب بواسطه فرسودگی شبکه آبرسانی در حالی رخ می‌دهد که با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش نزولات جوی برای تأمین آب شرب مجبور هستیم مدیریت مصرف را سرلوحه همه برنامه‌ها قرار دهیم. در واقع با جلوگیری از هدررفت این 30 میلیارد متر مکعب آب می‌توانیم بسیاری از شهرها و روستاهایی را که در حال حاضر از کم آبی رنج می‌برند، سیراب کنیم. البته نباید فراموش کنیم آب‌هایی که از این طریق هدر می‌رود نه تنها به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، بلکه عایدی هم برای بخش آب و فاضلاب کشور ندارد و تنها هزینه تصفیه و انتقال را به این سامانه تحمیل می‌کند. در واقع می‌توان به جای این هزینه هنگفت بخشی از سامانه انتقال آب کشور را با آن نوسازی کرد.

مواجه بودن 195 روستا با تنش آبی

«مهدی صفوی نژاد»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های گذشته، اظهارداشت: در حال حاضر بسیاری از روستاهای استان به علت خشکسالی تخلیه شده و تعداد زیادی از آنها نیز با تانکر آبرسانی می‌شود. وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از روستاها از نبود آب رنج می‌برد، حدود 35 درصد آب استان که معادل ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب است به علت فرسودگی لوله‌های شبکه آبرسانی روستایی به هدر می‌رود. این موضوع در کنار خشکسالی‌ها و دیگر موضوعات سبب شده از ۹۱۸ روستای استان، ۱۹۵ روستا با تنش آبی مواجه شود؛ البته ۱۹۵روستا شبکه آبرسانی ندارد و ۴۶۰ روستا نیز با تانکر آبرسانی می‌شود.

8 درصد کنتور مشترکان خراب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اصلاح شبکه‌های فرسوده نقش بسزایی در صرفه‌جویی آب و رفع مشکل بی‌آبی دارد، خاطرنشان کرد: از 4 هزار شبکه انتقال آب در استان، یکهزار و 300 مورد و از 6 هزار و 957 کیلومتر خطوط انتقال نیز 2 هزار و 50 کیلومتر فرسوده بوده و اصلاح آن ضروری است. البته تنها با تخصیص و پرداخت بموقع اعتبار که رقمی حدود 300 میلیارد تومان است، این موضوع محقق می‌شود. صفوی‌نژاد خرابی کنتور را از دیگر عوامل مهم هدررفت آب دانست و گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۲۵ مورد معادل 8 درصد کنتورهای مشترکان خراب است. همچنین یکهزار و 250 انشعاب غیرمجاز آب تاکنون در روستاهای استان شناسایی شده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته نشت‌یابی خطوط انتقال آب در ۱۱ روستا انجام شد، افزود: در حال حاضر 202 حلقه چاه اصلی و 27 حلقه چاه رزرو، 59 رشته قنات و 19 دهنه چشمه در استان وجود دارد. متأسفانه 28 حلقه چاه از مدار خارج شده و 117 روستا در استان دچار تنش کمی و 32 روستا دچار تنش کیفی است.

هدررفت واقعی آب

«مهدی هاشمی مقدم»، مدیر آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» هدررفت در شبکه‌های آبرسانی را به 2 بخش ظاهری و واقعی تقسیم کرد و افزود: هدر رفت واقعی ناشی از نشت خطوط انتقال و انشعابات است که ارتباط مستقیم با قدمت شبکه‌ها و فرسوده بودن تأسیسات آبرسانی دارد. در حال حاضر حدود 30 درصد از شبکه‌ها و انشعابات آب و فاضلاب شهری موجود در استان به‌دلیل فرسودگی و کاهش ظرفیت نیاز به اصلاح دارد.

اجرای عملیات نشت‌یابی در تمام نقاط استان

هاشمی‌مقدم با اشاره به اینکه بیلان تمام دشت‌های استان منفی است، ادامه داد: در چنین شرایطی باید به مدیریت مصرف آب توجه بیشتری شود. در این راستا سال گذشته عملیات نشت‌یابی در تمام نقاط استان انجام شده است. همچنین برای کاهش هزینه‌های مشترکان سامانه تله‌متری اجرا شده و وضعیت تأسیسات به طور مداوم رصد و نواقص رفع می‌شود. وی جدا‌سازی آب فضای سبز از آب آشامیدنی را یکی دیگر از موارد مهم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف دانست و افزود: در این زمینه با همکاری شهرداری‌ توانسته‌ایم تعداد انشعابات فضای سبز را از 565 انشعاب به 475 رشته انشعاب برسانیم.

ضرورت تخصیص بموقع اعتبارات

مدیر آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی تخصیص بموقع اعتبارات را خواستار شد و گفت: هر سال با توجه به بالارفتن عمر شبکه و اتمام عمر مفید آن برای کاهش هدررفت آب بخشی از اعتبارات به استانداردسازی و بازسازی انشعابات و اصلاح شبکه‌ها اختصاص پیدا می‌کند؛ به‌دلیل محدودیت اعتباری نوسازی شبکه آبرسانی استان تاکنون محقق نشده و فقط تزریق بموقع اعتبارات می‌تواند روند اجرای این طرح را شتاب بخشد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

شیما جهان بخش

کدخبر: 446454 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟