2 هزار کودک یتیم به خانه رفتند

به گزارش رکنا، اینها سخنان فاطمه برزگر (ابتکار) مدیرعامل بنیاد حضرت زینب کبری است که در مراسم رونمایی از دو کتاب (نیم رخ مادر) و ( رازها و نیازهای کودکان مراکز شبانه روزی) بیان کرد.

او افزود: حدود 40 سال از تاسیس این مرکز می گذرد. کار این مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست، حمایت از دانش آموزان و دانشجویان که ضریب هوشی بالایی دارند، زنان سرپرست خانوار و کودکان دچار نقص ایمنی است. به همین دلیل بعد از سال ها و فعالیت در این مرکز تصمیم گرفتیم کتاب هایی را درباره تربیت کودکان بی سرپرست که در اینجا به صورت شبه خانواده از آنها نگهداری می شود، منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 45 بچه بی سرپرست در این مرکز در سه خانه از آنها مراقبت و نگهداری می شود و هر پنج نفر دارای یک مربی هستند.

برزگر افزود: حمایت های آموزشی، بهداشت و درمان، اسکان، تعلیم و تربیت و... بخشی از خدمات بنیاد زینب کبری (س) به این بچه ها است. این بچه ها به صورت شبانه روزی در این مرکز اسکان دارند و خیلی از آنها را بهزیستی در اختیار ما قرار داده و سعی مان این است که از آنها به درستی مراقبت و نگهداری کنیم و در این میان مددکاران ما همه تلاش خود را برای محقق شدن این امر انجام می دهند.

مدیرعامل بنیاد زینب کبری گفت: اینجا محل موقتی برای این بچه ها است و به کمک مددکارانمان در تلاش هستیم تا این بچه ها را به عضو موجهی از خانواده خودشان، خانواده های فاقد فرزند و خانم های بالای 40 سال بسپاریم. آنها پس از گزینش های مرکز یا این بچه ها را به سرپرستی می گیرند یا قیم آنها خواهند شد و بچه ها را حمایت خواهند کرد.

برزگر با اشاره به اینکه این بنیاد تاکنون هزاران کودک را به خانواده خودشان، خانواده های فاقد فرزند یا قیم سپرده اند تاکید کرد: بنیاد زینب کبری در طول سال ها فعالیت خود دو هزار کودک را در اختیار این دسته از خانواده ها سپرده است. پرورش و تربیت دو هزار انسان و تحویل این افراد به جامعه کار آسانی نیست. از این تعداد یکی دو مورد به مرکز برگشتند اما بقیه بچه ها زندگی خوبی دارند.

او با اشاره به اینکه 27 بار عنوان یتیم در قرآن ذکر شده گفت: یتیم به این معنی نیست که او را نوازش کنید و خورد و خوراکش را بدهید. بلکه فرد یتیم نیاز به محبت، عشق و حمایتی پایدار دارد.

وی افزود: هم اکنون بچه های این مرکز به خانواده هایی که شرایط مناسبی داشته باشند و در گزینش ها مورد قبول مددکاران مرکز واقع شوند، سپرده خواهند شد. به شرط اینکه نامه رسمی و معتبر نازایی و تایید شده از سوی پزشکی موجه به همراه داشته، از فرهنگ بالا برخوردار باشند و از لحاظ مالی نیز بتوانند بچه ها را حمایت کنند. اما مشخصه مهمتر آنکه این خانواده ها باید عاشق باشند.

مدیرعامل بنیاد زینب کبری (س) ادامه داد: همه پرسنل و مددکاران و مسئولان این مرکز دلی و با عشق کار می کنند. بچه های شبانه روزی مثل بچه های خودمان هستند و برای ما عزیزند. حالا امروز خیلی هایشان تحصیلکرده دانشگاه ها هستند، ازدواج کرده و صاحب فرزند شده اند، فرزندخوانده خانواده هایی سالم و بافرهنگ هستند، وجه مشترک همگی انها این است که با عشق بزرگ شده اند.

وی تاکید کرد: ما اینجا بچه های دو تا سه سال را پذیرش می کنیم. چرا که بچه ها در این سن تربیت پذیر هستند و می شود به آنها آموزش داد.

به گفته برزگر، درست است که این بچه ها در این مرکز با عشق و علاقه بزرگ می شوند اما هدف مددکاران این است که آنها وابسته نشوند و پس از فرزندخواندگی زندگی تازه ای را در کنار پدر و مادری مهربان و با محبت ادامه بدهند. در واقع بنیاد زینب کبری مقر موقت این بچه ها است.

برزگر درباره تالیف و انتشار دو کتاب «نیم رخ مادر» و «رازها و نیازهای کودکان مراکز شبانه روزی» از بنیاد زینب کبری نیز گفت: ما از اول تصمیم داشتیم روش هایی را که در تربیت و آموزش این کودکان در مرکز شبانه روزی زینب کبری به کار می گیریم را کتاب کنیم. هدفمان از این کار این بود که هم مردم و جامعه را در جریان مشکلات و سختی های بچه های فرزندخوانده قرار بدهیم و هم سال ها تجربیات مددکاران و مسئولان این مرکز را در اختیار مراکز نوپا و مددکاران، روانشناسان و ... بگذاریم.

او افزود: کتاب نیم رخ مادر، درباره سرنوشت و زندگی خودم و برنامه ها و روش هایی است که در راه اندازی بنیاد زینب کبری شروع و اجرا کرده ام. کتاب دوم اما بیشتر صحبت های مددکاران و تجربیات انها در این مرکز و بخشی از صحبت های بچه هایی است که در این مرکز نگهداری می شوند که تمام مخارج کتاب از هزینه شخصی بوده است و عواید فروش آن قرار است هزینه انتشار کتاب های دیگر درباره خاطرات و مشکلات بچه های فرزندخوانده و مرکز شبانه روزی شود.

 فعالیت های دولت باید برون سپاری شود

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز در ادامه این مراسم گفت: این تشکل همت کرده کار ارزشمند خودش را مستند کند و یک پایه علمی از کار خود برجا بگذارد. البته این تجربه موفق فراز و نشیب های بسیاری داشته است. با این حال اما انتقال این تجربه بسیار ارشمند است. به خصوص برای تشکل های دیگر و کسانی که می خواهند در این عرصه ها فعالیت کرده و حتی به طور خاص برای دولت که می خواهد در این زمینه ها سیاست گذاری کند.

وی افزود: در همین راستا از سازمان بهزیستی نیز باید تشکر کرد به خاطر همراهی هایی که تاکنون انجام داده است. سازمان بهزیستی از خیریه ها و سازمان های مردم نهاد حمایت خوبی دارد. همچنین بسیار رویکرد درستی است که فعالیت های دولت، برون سپاری شود و سازمان های مردم نهاد خوش نام، موفق، دارای سابقه و توانمندی موثر در عرصه های اجتماعی وارد عرصه شوند. دولت به این سازمان ها، خیریه ها و تشکل ها اعتماد دارد و کار خودش را برون سپاری و همراه با آن بر روی کار این تشکل ها نظارت نیز می کند.

ابتکار در بخش دیگری از این مراسم ادامه داد: جامعه ای موفق است که تحولات اجتماعی از دل مردم آغاز شود. این تحولات اجتماعی با همت، اراده و خواست مردم بایستی شکل بگیرد. همچنین بنیاد زینب کبری (س) نیز از دل مردم شکل گرفته است. درست است که من اینجا سمت دولتی دارم اما در ابتدا شکل گیری این کار ارتباط زیادی با دولت نداشت.

وی گفت: شاید بتوان گفت انقلاب اسلامی ایران، تحولی را ایجاد کرد و خیلی ها در راستای آن به سمت کار خیر و داوطلبانه رفتند. مثل اتفاقی که در این بنیاد رقم خورد و صفر تا صد این کار از دل خود مردم شکل گرفت. مردم احساس کردند باید وارد میدان شده و با توجه به حس نوعدوستی و مسئولیت اجتماعی که دارند، تغییراتی را ایجاد کنند. حالا امروز نزدیک به 40 سال از این تحولات می گذرد و با وجود سال ها تلاش و فعالیت و همچنین وجود مشکلات و کمبودها اما مسئولان بنیاد هنوز خسته نشده اند و با عشق به کارشان ادامه می دهند.

ابتکار تاکید کرد: داوطلبان بنیاد حضرت زینب کبری هنوز سرشار از عشق و امید هستند و با انرژی کامل همچون گذشته فعایت می کنند. این جریان عمل صالح و عشق به خدا بی پایان است و خستگی ندارد. داوطلبان در این مرکز بدون حرف و شعار گام های محکمی برداشته و یک تغییر واقعی را در جامعه به وجود آورده اند. نتیجه آن نیز همین بچه هایی هستند که بعد از این همه سال ازدواج کرده، صاحب فرزند و حتی نوه شده اند. بچه هایی که امکان داشت اگر اینجا سر و سامان نگیرند، تبدیل به یک معضل در جامعه شوند.

محبت از جنس ترحم و دلسوزی

صدیقه توکلی نعمت الهی، مسئول بخش مددکاری بنیاد زینب کبری که در گردآوری و تنظیم کتاب رازها و نیازهای کودکان مراکز شبانه روزی و نیم رخ مادر کمک کرده بود نیز در جریان مراسم رونمایی از این کتاب ها مادر گفت: از روز اولی که شروع به کار در این مرکز کردیم با همه بچه ها ارتباط نزدیک داشتیم و دغدغه های آنها را به خوبی می دانستیم. فارغ از مشکلات زندگی آنها در مراکز شبانه روزی، دید مردم به این بچه ها از ترحم و دلسوزی بسیار است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم حرف های این بچه ها را به گوش مردم برسانیم.

نعمت الهی با اشاره به نقش مهم بخش مددکاری بنیاد زینب کبری افزود: بخش مددکاری در جریان ریز همه کارها در مجموعه است. از خواندن پرونده ها و گذشته بچه ها گرفته تا کارهای تحصیلی، بهداشت، آموزش، انتخاب مربی برای آنها و حتی کارهای مربوط به پس از واگذاری بچه ها به خانواده ها.

وی ادامه داد: ما همیشه در تلاش بودیم تا این مرکز برای بچه ها شبیه خانواده باشد. به همین دلیل عنوان شبه خانواده را برای بنیاد خیریه زینب کبری به کار می بریم تا حس و حال خانه را برای بچه ها داشته و حال آنها را خوب کند.

محمدحسین شمسایی، از نویسندگان کتاب نیز گفت: ثبت این تجربه ها از یک طرف کارنامه بنیاد است و از طرف دیگر کارنامه آموزشی برای علاقه مندان. این کتاب ها تنها کتاب های این مرکز نخواهند بود و ما در تلاشیم تا کتاب های دیگری با موضوعات دیگر که بیشتر مشکلات و دغدغه های کودکان مراکز شبانه روزی را هدف گرفته منتشر کنیم.

محمدجواد مظفر ناشر کتاب ها نیز افزود: برای من خیلی جالب بود که یک موسسه مردم نهاد چطور 40 سال دوام آورده و همچنان به فعالیت های خیرخواهانه اش ادامه می دهد. آغاز کار این موسسه همزمان با زمانی بود که کشور در تب درگیری ها می سوخت و از طرفی جنگ نیز به ما تحمیل شده بود. در این شرایط گروهی گرد هم جمع می شوند تا در میان جنگ و درگیری ها بذر مهر بکارند. به همین دلیل نتیجه سال ها تلاش و تجریه این گروه ارزش آن را دارد که امروز در قالب کتاب ارائه و در دست مردم جامعه قرار بگیرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟