پرداخت معوقات عقب افتاده کارگران بخش دولتی استان مرکزی

این نویدی است که «سید علی آقازاده» استاندار مرکزی دیروز(دوشنبه) در دیدار از روزنامه «ایران» به‌جامعه کارگری استان داد. با توجه به اینکه استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور به شمار می‌رود، همواره بحث مطالبات کارگران و توسعه رونق واحدهای تولیدی آن از اولویت‌های دولت به شمار می‌رود. هر چند که طی ماه‌های اخیر شاهد بروز مشکلاتی در خصوص معوقات کارگران در برخی از واحدهای بزرگ تولیدی استان مرکزی بوده ایم، اما آن طور که مسئولان استانی می‌گویند، در حال حاضر نسبت به سال گذشته بخش قابل توجهی از این مشکلات برطرف شده و رفع مشکلات اقتصادی و صنعتی همچنان در اولویت امور است و در این رابطه به‌دنبال راهکارهای اجرایی و عملی هستیم.

روند رو به رشد واحدهای تولیدی

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: هیچ ادعایی نداریم که همه مشکلات برطرف شده، اما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که مشکلات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است. به‌طور مثال، واحد‌های بزرگ تولیدی مانند «آذر آب»، «هپکو»، «واگن پارس»، «آلومینیوم اراک» و دیگر شرکت‌ها در استان، سال گذشته چند ماه حقوق عقب افتاده داشتند، اما امسال حدود یک ماه در پرداخت‌ها عقب هستند که این مشکل هم بزودی برطرف می‌شود.

شرایط بهتر صنایع بزرگ نسبت به سال گذشته

آقا زاده با اشاره به آمار مقایسه‌ای سال گذشته نسبت به امسال، افزود: هیچ پرداختی عقب افتاده‌ای در بخش دولتی نداریم و با حمایت‌های انجام شده همه معوقات کارگران پرداخت شده، اما برخی واحدها همچنان مشکل دارند و حدود یک یا دو ماه پرداخت حقوق نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه صنایع بزرگ استان مرکزی امروز نسبت به‌سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار است، ادامه داد: در چند ماه گذشته شاهد بروز برخی مشکلات در کارخانه «هپکو» بودیم. با پیگیری انجام شده اکنون حدود 2 ماه است که این کارخانه دوباره کار خود را آغاز کرده و تاکنون چند دستگاه نیز در آنجا تولید شده است. در حال حاضر تولید ماشین‌آلات سنگینی چون بولدوزر، غلتک، گریدر، لودر و...در برنامه است و بدون شک کارگران «هپکو» سال 98 شرایط بهتری نسبت به امسال خواهند داشت. بدون شک بازگشت رونق به این شرکت از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت است که در نتیجه همدلی، همکاری و تدبیر دولت و صبر و بردباری کارگران حاصل شده است.

کارگران شازند معوقه‌ای ندارند

مشکلات کارکنان نیروگاه شازند و معوقات این کارگران یکی دیگر از مواردی بود که استاندار مرکزی در خصوص آن توضیح داد و گفت: کارکنان این نیروگاه هیچ معوقه‌ای ندارند و همه حقوق، اضافه کار، سنوات و دیگر مزایای آنان پرداخت شده است. البته باید بگویم این نیروگاه از واحد‌های فعال کشور است که سالانه یکهزار و 320 مگاوات تولید برق دارد که به شبکه برق سراسری کشور می‌دهد و باید بهای آن را از شرکت توانیر دریافت کند. در برخی مواقع پرداخت نشدن یا تأخیر در پرداخت بهای برق تولیدی از سوی شرکت توانیر سبب بروز برخی مشکلات می‌شود.

حمایت از صنایع در اولویت کاری

استاندار مرکزی درخصوص حمایت از صنایع استان، اظهارداشت: حمایت از صنایع در اولویت کاری استان مرکزی است که در همین سال گذشته حدود 900 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در قالب طرح «رونق تولید» پرداخت شده است. همچنین 300 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نیز برای استان مصوب شده که تاکنون 200 میلیارد تومان آن پرداخت شده و بقیه نیز در حال پرداخت است. وی در خصوص گلایه برخی روستاییان در مورد موانع پیش روی دریافت تسهیلات اشتغال، اظهارداشت: بودجه‌ای که در این خصوص در نظر گرفته شده مصوب است و سقف آن تعیین شده، اما بوروکراسی‌های پیچیده بانک‌ها سبب شده برخی روستاییان برای دریافت این تسهیلات با مشکلاتی مواجه شوند. این مشکل در کارگروه‌های مربوطه مطرح شده و تلاش داریم این موانع را برطرف کنیم. البته آن طور که آمارها نشان می‌دهد، شرایط صنایع استان رو به بهبود است و انتظار داریم این شرایط در سال آینده نیز تداوم داشته باشد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

شیما جهان بخش

کدخبر: 445606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟