به اعتقاد کارشناسان نه تنها سوختگی هزینه بسیار بالایی را به حوزه سلامت کشور تحمیل می‌کند بلکه درد و رنج بسیاری برای بیمار سوخته و خانواده او به همراه دارد. این درد و رنج آنگاه بیشتر می‌شود که بیمه‌ها بسیاری از هزینه‌های درمان و پانسمان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.به‌گزارش «ایران»، دکتر محمدجواد فاطمی، دیروز در نشست خبری روز ملی پیشگیری از سوختگی (اول دی) گفت: سوختگی در ایران بسیار شایع است به طوری که می‌توان گفت آمار سوختگی در ایران نسبت به کشورهای همسطح از نظر اقتصادی و اجتماعی بیشتر است.

وی ادامه داد: در حالی که سوختگی قابل پیشگیری است، حدس زده می‌شود سالانه حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر دچار سوختگی‌های جدی می‌شوند. از این تعداد ۲۲ تا ۲۸ هزار نفر بستری شده و دو هزار نفر بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست می‌دهند.رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به وجود ۳۵ مرکز و بخش سوختگی در کشور اظهار کرد: متأسفانه تخت‌های سوختگی موجود در کشور به مراتب کمتر از نیاز کشور است به‌طوری که هم‌اکنون تخت‌های موجود فقط ۵۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند. همچنین بخش‌های ویژه سوختگی در کشور تنها یک سوم نیاز کشور است.

دکتر فاطمی با تأکید بر نقش بیمه‌ها در موفقیت درمان این دسته از بیماران گفت: درحالی که بسیاری از کشورها با استفاده از پانسمان‌های جدید و جایگزین‌های پوست می‌توانند بیماران با درصد بالای سوختگی را به زندگی باز گردانند ما به‌دلیل هزینه بالا و نداشتن تکنولوژی این محصولات از استفاده از آنها برای بیماران محروم هستیم و همچنان از درمان‌های سنتی و تاریخ گذشته استفاده می‌کنیم. متأسفانه این درمان‌ها آمار مرگ و میر را افزایش می‌دهد.وی تصریح کرد: بیمه‌ها می‌توانند یک تغییر ماندگار ایجاد کنند و مرگ و میر انسان‌ها را کاهش دهند. متأسفانه بیمه‌ها وسایل، لوازم و املاک را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار می‌دهند اما جان انسان را بیمه نمی‌کنند.دکتر فاطمی با تأکید بر اینکه صرف هزینه برای پیشگیری به نفع نظام سلامت و مردم خواهد بود، اضافه کرد: نصب بارانک در ساختمان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از بروز حوادث Accidents آتش‌سوزی است که می‌تواند تا 95 درصد آمار مرگ و میر را کاهش دهد. در حالی که هزینه این سیستم حدود 16 دلار است هزینه درمان یک فرد سوخته حداقل 28 هزار دلار تخمین زده شده است.

وی نیز با اشاره به اینکه هر درصد سوختگی ۵ میلیون تومان هزینه برای نظام سلامت دارد، گفت: سوختگی بسیاری از خانواده‌ها را دچار مشکل کرده و تا زیر خط فقر می‌کشاند، بنابراین باید برای پیشگیری از سوختگی تلاش‌ شود. البته سوختگی همیشه ناشی از آتش‌سوزی نیست و سالانه حدود۱۳۰۰ نفر به‌دلیل سوختگی الکتریکی دچار قطع عضو و معلولیت می‌شوند.

محمد هادی ایازی، معاون وزیر بهداشت نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها سهم زیادی در امر پیشگیری از سوختگی در کشور دارند، افزود: سهم وزارت بهداشت از مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه سلامت فقط ۲۵ درصد است و متأسفانه ۷۵ درصد باقی مانده که برعهده سایر سازمان‌ها و مردم است، مغفول مانده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

پرستو رفیعی

کدخبر: 445299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟