سفر ایرانی ها به گرجستان همچنان در تعلیق

«حرمت‌الله رفیعی» رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی اعتقاد دارد که وزارت امورخارجه ایران باید واکنش مؤثرتری با کشور گرجستان درباره رفتار با گردشگران ایرانی داشته باشد و مأموران خاطی را به پای میز محاکمه بکشاند. او برخلاف تیموری می‌گوید: « برخورد بد گرجستان با گردشگران ایرانی تنها به این مورد محدود نمی‌شود.» سفیر ایران در گرجستان هم می‌گوید: « به دنبال خبر منفی تلویزیون گرجستان مبنی بر قاچاق مواد مخدر توسط برخی از ایرانی‌ها دیپورت ایرانی‌ها از گرجستان شدت گرفت.»

البته «مرتضی قربانی» دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید:

«رفتار بد گرجستان بعد از تغییر رئیس جمهوری این کشور تنها به گردشگران ایرانی محدود نمی‌شود.» او از برخورد بد آنها با گردشگران روس و اوکراین هم خبر می‌دهد. قربانی احتمال می‌دهد این موضوع به ناآرامی‌های موجود در کشور گرجستان بازگردد. به گفته قربانی به دنبال برخورد تند گرجی‌ها با گردشگران ایرانی بسیاری از گردشگران ایرانی پرواز خود را به گرجستان لغو کرده‌اند.

کاهش سفر گردشگران ایرانی

آمارهای ولی‌الله تیموری معاون گردشگری هم از کاهش گردشگران ایرانی به گرجستان خبر می‌دهد.«حرمنصوری» یکی از فعالان حوزه گردشگری هم به «ایران» می‌گوید: « بعد از نوسانات ارزی بسیاری از کارگزاران داخلی، تورهای گردشگری به کشور گرجستان را ملغی و کشورهای جایگزین را انتخاب کردند.» او می‌گوید: « تورهایی که به گرجستان می‌روند یا از طریق آژانس‌های فعال در داخل گرجستان برنامه‌ریزی می‌شوند یا توسط شرکت‌های هواپیمایی به تفلیس و باتومی برگزار می‌شود.» همه پروازهای ایران به گرجستان توسط ایرلاین‌های ایرانی انجام می‌گیرد. گرجستان تنها یک پرواز به ایران داشت که آن هم منتفی شد.

منصوری تا پیش از نوسانات ارزی یک تور 8 روزه گرجستان را یک میلیون و 300 تومان اجرا می‌کرد اما الآن می‌گوید: « این پول امروز فقط هزینه هتل می‌شود.» او از بیکاری برخی آژانس‌هایی که تور به گرجستان می‌برند خبر می‌دهد و می‌گوید: « بسیاری هم گردشگران را به جای گرجستان به «وان» ترکیه می‌برند.» سفر به ترکیه به گفته او با توجه به کاهش ارزش «لیر» و تخفیف‌هایی که شرکت‌های توریستی ترکیه می‌دهند، همچنان برای ایرانی‌ها جذاب است. او هم رفتارهای اخیر فرودگاه گرجستان را مربوط به انتخاب رئیس جمهوری جدید می‌داند و می‌گوید: « البته برخی از ایرانی‌ها هم آنجا تخلف می‌کنند.» او بحث اقامت ایرانی‌ها در گرجستان را پیش می‌کشد و می‌گوید:«مثلاً در یک مورد کارگزار ایرانی خانه 40هزار دلاری را به یک ایرانی 75 هزار دلار فروخت. بعد از آن هم خریدار متوجه شده است که ارزش ملکش آنقدر کم است که نمی‌تواند اقامت بگیرد.» رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور هم در تازه‌ترین آمارها از خرید ملک در ازمیر ترکیه توسط 8 هزار ایرانی خبر داده بود. «مصطفی قلی خسروی» درباره بازار Store خرید ملک در کشورهای همسایه و مشکلاتی که برای ایرانی‌ها به دلیل خرید ملک در گرجستان به وجود آمده به «ایلنا» می‌گوید: « باعث تأسف است که تجربه تلخ دهه 80 که مردم برای اخذ اقامت، ملک و املاک در دبی خریدند و ارز هنگفتی از کشور خارج کردند اما موفق به اخذ اقامت نشدند باز هم تکرار شده است.»

به گفته او در آن دوره هر چه کارشناسان و مسئولان به مردم هشدار دادند که این تبلیغات برای اخذ اقامت هیچ اعتباری ندارد و در حوزه خرید ملک در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری نکنید اما متأسفانه مردم توجهی به این هشدارها نکردند و پس از مدتی که نتوانستند اقامت آن کشور را بگیرند، حتی نتواستند ملک خود را بفروشند و پولشان را به کشور بازگردانند.

تأسیس شرکت های صوری برای دیافت ویزا

«مرتضی قربانی» دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید:«برخی از ایرانی‌ها در گرجستان شرکت ثبت کرده و اقامت گرفته‌اند اما هیچ فعالیت اقتصادی با آن شرکت انجام نمی‌دهند. اقامت‌ها یک ساله تمدید می‌شود. دولت گرجستان وقتی متوجه می‌شود که در یک سال گذشته هیچ فعالیتی در آن شرکت‌ها انجام نمی‌گیرد بنابراین اقامت‌ آنها را تمدید نمی‌کند.» به گفته قربانی بعضی از ایرانی‌ها شرکت‌های صوری را در کشورهای مختلف از جمله «گرجستان» می‌گیرند تا با ویزای کشور دوم راحت‌تر در کشورهای دیگر تردد کنند.

او اعتقاد دارد کسانی که به روش قانونی و با حضور وکیل ملک خریده‌اند مشکلی برای گرفتن اقامت در گرجستان پیدا نمی‌کنند. مسئولان گرجستان هم می‌گویند:«ایرانی‌ها با ویزای 45 روزه توریستی می‌آیند اما اهداف تجاری و کاری دارند.» «حرمت‌الله رفیعی» هم می‌گوید:«وقتی مسئولان گرجستان به صورت رسمی مدام تبلیغ سفر می‌کنند تا ایرانی‌ها به گرجستان سفر کنند یا از آنها می‌خواهد در آنجا ملک بخرند باید امروز جوابگوی رفتارش باشد.» او آورد اقتصادی حضور ایرانی‌ها برای گرجی‌ها را بسیار بالا می‌داند و می‌گوید: «وزارت امورخارجه باید برنامه را به سمتی ببرد که کشور گرجستان به خاطر رفتارش با گردشگران ایرانی معذرت خواهی کند.» او می‌گوید: «در عربستان یک حرکت قبیحی انجام دادند، شکایت شد و مجرمان محاکمه شدند. اینجا هم همین توقع است که پلیس Police متخلف به پای میز محاکمه آورده شود.»

ولی‌الله تیموری می‌گوید: «ما براساس قوانین نمی‌توانیم در مسائل و روابط میان کشور دخالت کنیم اما همچنان توصیه می‌کنیم که ایرانی‌ها به گرجستان سفر نکنند.»

ایرانیان نباید هزینه نقص قوانین را پرداخت نمایند

«سید جواد قوام‌شهیدی» سفیر ایران در گرجستان می‌گوید: « این گفته خلاف است و مغایر قانون Law نیست، هر ایرانی که بخواهد با هدف غیر جهانگردی به گرجستان بیاید هیچ انتخابی به غیر از ورود ۴۵ روزه ندارد و طبیعی است که هزینه نقص و خلأ قوانین گرجستان را ایرانیان نباید پرداخت کنند.» او درباره خبر منفی منتشر شده در تلویزیون گرجستان درباره قاچاق مواد مخدر توسط ایرانی‌ها هم می‌گوید:«با وجود پیگیری و مکاتبه‌ای که بلافاصله در این خصوص انجام شده است و علیرغم تصریح قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین در دسترسی کنسولی، من به عنوان سفیر و همکاران در سفارتخانه تا امروز نه نام این افراد و نه محل و پروازی که با آن آمده‌اند و نه این‌که سفارش دهنده آن چه کسی بوده را نمی‌دانیم.» او می‌گوید: «اگر شما منحنی میزان ریجکت‌های ایرانی‌ها را در گرجستان در یک سال گذشته و چند سال گذشته رسم کنید، بالاترین نقطه آن روزی است که این خبر (ضبط مواد مخدر توسط ایرانی‌ها) را منتشر کردند. آیا می‌شود گفت این تصادفی است. در یک روز بیشترین تعداد ریجکت صورت پذیرد و در همان روز خبر ضبط مواد مخدر از ایرانیان منتشر شود!»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

زهرا کشوری

کدخبر: 445285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟