سید اسدالله جولایی عصر امروز در سفر دو روزه خود به شهرستان سنندج که با همراهی علی اکبر یساقی نائب رئیس هیأت مدیره این ستاد، انجام شد، در دیدار با رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه ستاد دیه فعالیت خود را از سال 1369 و به همت بزرگ مردانی همچون شهید اسدالله لاجوردی آغاز کرده است، اظهار کرد: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همین ستاد دیه است که از ابتدای تاسیس آن تاکنون بیش از 120 هزار زندانی Prisoner جرائم غیرعمد را از زندان Prison آزاد کرده است.

وی با تاکید بر این موضوع که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز به مسأله ستاد دیه اهتمام ویژه دارند افزود: رهبر معظم انقلاب همواره در جشن‌های گلریزان حضوری موثر داشته و با کمک‌های مادی و معنوی خود این مجموعه را در دستیابی به اهداف انسان دوستانه خود یاری می‌رسانند.

*مردم حامیان اصلی ستاد دیه هستند

نائب رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور نیز در دیدار با رئیس کل دادگستری کردستان، ستاد دیه را مجموعه‌ای مردمی دانست و گفت: مردم حامی اصلی ستاد دیه هستند به طوریکه حتی با توجه به مشکلات اقتصادی که دامنگیر جامعه شده است همواره شاهد حضور مردم و خیرین به این ستاد برای کمک به آزادی Freedom زندانیان جرائم غیرعمد هستیم.

علی اکبر یساقی با تاکید بر این موضوع که ستاد دیه به شجره‌ای طیبه تبدیل شده است، اظهار داشت: مردمی بودن ستاد دیه را می‌توان از حضور پرشور و گرم اقشار مختلف جامعه در جشن‌هایی که در ماه مبارک رمضان تحت عنوان «جشن گلریزان» برگزار می‌شود به خوبی دریافت.

وی استان کردستان را از استان‌های برتر در برگزار باشکوه جشن گلریزان دانست و افزود: استان کردستان جزء استان‌های محروم کشور است اما حضور پرشور و گرم آنان در جشن‌های گلریزان حاکی از نیک اندیشی و مهربانی مردم این خطه از کشور می‌باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که کمک‌های ستاد دیه به هیچ عنوان مشمول جرائم عمد نمی‌شود، بیان کرد: با توجه به اساسنامه ستاد دیه کشور کمک‌های این ستاد صرفا شامل جرائم غیرعمد از جمله تصادف، حوادث Accidents کارگاهی، مهریه و نفقه، بدهکاران مالی می‌شود.

*اعضای ستاد دیه با تحقیق لازم کمک‌ها را به افراد مستحق می‌رسانند

نائب رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور همچنین با اشاره به نقش کلیدی اعضای گروه تحقیق ستاد دیه در دستیابی به اهداف والای این مجموعه عنوان کرد: اعضای گروه تحقیق در نمایندگی‌های ستاد دیه همگی از معتمدین و چهره‌های خوش نام در استان‌ها هستند که وظیفه آنها این است که با تحقیق در خصوص مددجویان متقاضی کمک از ستاد دیه، این کمک‌ها را به افراد مستحق برسانند که خوشبختانه این مهم در تمامی نمایندگی‌های ستاد دیه در کشور به طوری جدی مورد توجه قرار گرفته است.

یساقی رسالت ستاد دیه را رسالتی انسانی و خداپسندانه دانست و خاطر نشان کرد: از آنجائیکه خانواده‌های زندانیان در مدت زمانی که سرپرست آنان در زندان به سر می‌برد با آسیب‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند بنابراین می‌توان دریافت که ماندگاری مددجویان جرائم غیرعمد در زندان تا چه حد ممکن است آسیب‌زا باشد.

وی اضافه کرد: هدف ستاد دیه کمک به کاهش آسیب در جامعه از طریق کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از زندان است.

*تخصیص ۲۴ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای آزادی زندانیان کردستان

مدیرعامل ستاد دیه کشور همچنین در ادامه سفر خود به سنندج با استاندار کردستان دیدار کرد و گفت: دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در کردستان اختصاص یافته است.

جولایی، افزایش زندانیان جرائم غیرعمد را نگران کننده دانست و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که دامنگیر جامعه شده است لذا متاسفانه شاهد افزایش تعداد زندانیان با جرائم مالی در زندان‌های کشور هستیم که ستاد دیه در راستای رسالت خود تمام تلاشش را برای آزادی آنان از زندان به کار گرفته است.

وی کمک‌های انجام شده به زندانیان جرائم غیرعمد را به صورت وام‌های قرض‌الحسنه و همچنین کمک‌های بلاعوض دانست و عنوان کرد: ستاد دیه در سال 97 مبلغ دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کردستانی اختصاص داده است که درصورت لزوم این مبلغ قابل افزایش خواهد بود.

وی در خصوص اعطای کمک‌های بلاعوض عنوان کرد: در صورتی که محققین ستاد دیه در تشخیص افراد مستحق درست عمل نمایند این ستاد علاوه بر وام‌های قرض‌الحسنه مبالغی را نیز به صورت بلاعوض به این گروه از زندانیان اعطا خواهد کرد.

این عضو هیأت مدیره ستاد دیه کشور فعالیت‌های ستاد دیه را صرفا محدود به ماه مبارک رمضان و جشن‌های گلریزان ندانست و در این خصوص گفت: ستاد دیه با توجه به ارتباطات بسیاری خوبی که با مسوولان عالی رتبه کشوری، نمایندگان مجلس و خیرین دارد همواره و در طول سال از طریق کمک‌های مادی و اصلاح قوانین، شرایطی را فراهم می‌کند تا تعداد بیشتری از زندانیان جرائم غیرعمد به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگردند.

*اصلاح قانون Law چک از تلاش‌های ستاد دیه کشور است

جولایی اصلاح قانون چک و همچنین اجباری کردن قانون بیمه شخص ثالث را حاصل تلاش چندین ساله ستاد دیه و نمایندگان مجلس در راستای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد عنوان کرد و بیان داشت: در سال 1378 با تحقیقات و بررسی‌های میدانی که از سوی ستاد دیه صورت پذیرفت این نتیجه حاصل شد که در تصادفاتی که صورت می‌گیرد، تعداد زیادی از رانندگان به دلیل نداشتن گواهینامه و یا بیمه، روانه زندان می‌شوند که سرانجام ستاد دیه با یک آسیب شناسی دقیق طی 18 سال، موفق شد تا در اردیبهشت ماه سال 1395 قانون بیمه شخص ثالث را در مجلس تصویب نماید تا به این ترتیب دیگر شاهد حضور افرادی به دلیل تصادف Crash در زندان‌ها نباشیم.

وی همچنین در این خصوص افزود: اگر تعداد بسیار محدودی در زندان‌های کشور به دلیل حوادثی همچون تصادف در زندان به سر می‌برند مربوط به قبل از تصویب این قانون بوده که این تعداد نیز به زودی از طریق صندوق تامین خسارت‌های بیمه بدنه از زندان آزاد خواهند شد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر و در بحث محکومیت‌های مالی تعداد ۱۸ هزار نفر در زندان‌های کشور تحمل حبس می‌نمایند.

جولایی اضافه کرد: با توجه به سه سال تلاش ستاد دیه، در ماه گذشته «اصلاح قانون چک» نیز در مجلس به تصویب رسید که امیداریم با اجرایی شدن این قانون، در آینده شاهد کاهش آمار زندانیان جرائم مالی (به جز کلاهبرداری) در کشور باشیم.

*بیشترین زندانیان جرایم عیرعمد کشور مربوط به مهریه است

وی همچنین با اشاره به این موضوع که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد در کشور را مردان عاجز از پرداخت مهریه‌های سنگین تشکیل می‌دهند، گفت: خوشبختانه اقدامات مثبتی از سوی ستاد دیه در راستای اصلاح قوانین مربوط به مهریه صورت گرفته که امید می‌رود با اصلاح قوانین این حوزه بتوانیم در به حداقل جمعیت زندانیان با جرائم مهریه نیز موثر باشیم.

مدیرعامل و عضو هیأت مدیره ستاد دیه کشور در پایان سخنان خود از آزادی ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه در سال گذشته خبر داد و گفت: برای آزادی این تعداد زندانی 972 میلیارد تومان از طریق مختلف از جمله وام‌های قرض‌الحسنه، کمک‌های بلاعوض ستاد دیه، کمک‌های خیرین، گذشت شکات و ... هزینه شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟