سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است

به گزارش رکنا، دکتر محمد جواد فاطمی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی پیشگیری از سوختگی برگزار شد، گفت: متاسفانه سوختگی در ایران بسیار شایع است و خیلی به آن توجه نمی‌شود. بر همین اساس شاهد حوادثی نظیر آتش سوری در پلاسکو، شین آباد، عسلویه، پتروشیمی، مدرسه‌ای در ورزنه استان فارس و غیره بودیم. به همین علت انجمن ققنوس با همکاری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت تمام تلاششان را کرده‌اند که به نوعی در پیشگیری سوختگی فعال شوند.

وی افزود: در راستای همین موضوع کمیته ملی پیشگیری ازسوختگی در وزارت بهداشت تشکیل شد که مسئولیت آن نیز با دکتر هادی ایازی - معاون اجتماعی وزارت بهداشت - است. در حال حاضر این کمیته برای عملکرد بهتر به دبیرخانه ریاست جمهوری منتقل شده است. این کمیته کمک می‌کند تا ما در پیشگیری از سوختگی بهتر عمل کنیم البته سازمان‌های زیادی با همکاری مردم برای پیشگیری از سوختگی باید اقدام کنند.

فاطمی درباره روز ملی پیشگیری از سوختگی گفت: در کمیته ملی پیشگیری سوختگی روز اول دی ماه به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی مصوب شده است. این موضوع به وزارت ارشاد ارسال شده است و امیدواریم در تقویم ملی ثبت شود. روزهایی در تقویم وجود دارند که اهمیت کمتری دارند و هزینه کمتری را به جامعه تحمیل می‌کنند درحالی که سوختگی که هم هزینه بالای دارد و هم موجب درد و رنج برای هموطنان به‌ویژه کودکان می شود تاکنون هیچ روزی نداشته است.

وی ادامه داد: رسانه‌های جمعی رادیو و تلویزیون در زمینه پیشگیری از سوختگی می توانند کمک زیادی کنند چرا که بیشتر از اقدام برای درمان سوختگی، پیشگیری موضوع حائز اهمیتی است و این موضوع نیاز به آمادگی ذهن‌ها و فرهنگ‌سازی دارد. سوختگی تنها ناشی از حریق نیست بلکه سوختگی‌های شیمیایی، سوختگی‌های ناشی از مایعات داغ، اشعه‌ها ، سوختگی الکتریکی و غیره داریم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با بیان اینکه سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است، گفت: آمار سوختگی در ایران بسیار بالا است حتی سوختگی در ایران در مقایسه با کشورهایی که سطح اجتماعی واقتصادی برابری با ایران دارند، شایع‌تر است. سوختگی به موضوع اجتماعی و اقتصادی یک کشور مرتبط است.

وی افزود: حدس زده می‌شود سالیانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در کشور می‌سوزنند و ۲۲ تا ۲۸ هزار نفر از این افراد در مراکز درمانی بستری می‌شوند همچنین ۲۰۰۰ نفر بر اثر سوختگی در سال جان خود را از دست می‌دهند.

فاطمی در ادامه گفت: علاوه بر اینکه سوختگی در کشور شایع است. در زمینه درمان بازتوانی و حمایت از بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند مشکلات جدی داریم. امیدوار هستم روز ملی پیشگیری از سوختگی یک هشدار برای همه ما باشد که بدانیم سوختگی قابل پیشگیری است و هزینه کردن برای پیشگیری از سوختگی را هزینه ندانیم و این کار را یک سرمایه گذاری برای حفظ جان خود وخانواده‌مان بدانیم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته درباره مراکز سوختگی در کشور اظهارکرد: در حال حاضر ۳۵ مرکز سوختگی در کشور داریم که شامل بخش سوختگی و بیمارستان سوختگی می‌شوند. در عین حال تعداد تخت‌هایمان در بخش‌های سوختگی کم و نصف تخت‌های مورد نیاز ما است همچنین در سوختگی بخش ویژه یعنی آی سی یو مخصوص سوختگی مهم است که تنها یک سوم نیاز ما موجود است.

وی افزود: تخت‌های بخش خصوصی بهتر است ۵۰ درصد پر و ۵۰ درصد خالی باشد در صورتی که در اکثر مواقع صد درصد پر هستند.

فاطمی با بیان اینکه سوختگی بسیار هزینه‌بر است، گفت: به همین دلیل دانشگاه‌ها تمایلی به افتتاح بخش سوختگی در بیماستان‌های خود ندارند و بر همین اساس وضع سوختگی از نظر درمانی با مشکل روبه رو است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته درباره فعالیت‌های فرهنگی هنری برای پیشگیری از سوختگی گفت: انجمن ققنوس در جهت انجام وظایف خود یک کتاب تحت عنوان «چرا آدم‌ها می‌سوزنند» - که شامل ۴۰ داستان شایع واقعی از سوختگی‌های مختلف است - منتشر کرد همچنین ۷ جلد کتاب پیشگیری از سوختگی تهیه کرده است که یکی از آن‌ها کتاب «پیشگیری از سوختگی کودکان» است و یک کتاب دیگر تحت عنوان «مراقب باشیم» - که کتاب کار است و با نقاشی به کودکان یاد می‌دهد آتش خوب وبد چیست وراه‌های پیشگیری از سوختگی را به آنان یاد می‌دهد - تهیه کرده است.

فاطمی در زمینه روش‌های درمانی سوختگی در ایران گفت: متاسفانه در زمینه انواع پانسمان‌های جدید و جایگزین‌های پوستی که می توانیم استفاده کنیم با کمبود مواجه هستیم. این موضوع دو علت دارد؛ یکی هزینه‌های بالای این پانسمان‌ها و دیگری تکنولوژی‌هایی که هیچ کدام مال ما نیست و امیدوارم با تلاش دانشمندان ایرانی بتوانیم در این زمینه پیشرفت کنیم.

وی افزود: همچنین اغلب بیمه‌ها این پانسمانها را پوشش نمی دهند و در نتیجه ما مجبور می‌شویم از درمان سنتی استفاده کنیم؛ درمانهای که در حال حاضر تاریخ گذشته هستند. همین موضوع باعث شده هم میزان مرگ ومیر بیماران ما و هم عوارض ناشی از سوختگی افزایش یابد. طرح تحول نظام سلامت برای پوشش بیمه‌ای بیماران بسیار کمک کرده و همین موضوع باعث کاهش مرگ ومیر شده است ولی امیدوارم با بیمه‌شدن این پانسمانها تغییری ماندگار در این زمینه ایجاد کنیم. این موضوع کمک می‌کند تا بیماران درمان بهتری داشته باشند.

فاطمی اضافه کرد: ما در زمینه درمان رشد کرده و به طرف جلو حرکت کرده‌ایم ولی این رشد تدریجی بوده است. امیدواریم با کمک همه این رشد سریعتر اتفاق بیفتد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با بیان اینکه شایع‌ترین آتش سوزی ساختمان‌ها در ساختمان‌های زیر شش طبقه رخ می‌دهد، گفت: این ساختمان‌ها اصلا برای بازدید به آتش‌نشانی ارجاع نمی‌شوند و از تمامی ساختمان‌هایی که در تهران هستند درصد کمی مورد بازدید سازمان آتش نشانی قرار می‌گیرند ولی آن‌ها که مورد بازدید قرار می گیرند اگر روز بعد از بازدید کل سیستم خود را از کار بیندازند کسی نمی‌تواند به آنها ایراد بگیرد.

وی افزود: در تهران اغلب امکان عمومی ناایمن هستند. برای مثال سازمان نوسازی مدارس دو گزارش از ایمن بودن مدارس ارائه کرده است که در یکی از آنها ۱۷ هزار کلاس درس و در یکی دیگر ۳۵ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی غیر استاندارد دارند.

فاطمی با بیان اینکه سوختگی با سماور در بین کودکان بسیار شایع بوده است، گفت: با پیگیری‌هایی که کمیته ملی پیشگیری از سوختگی از طریق سازمان استانداردسازی انجام داده تغییری در سماور ایجاد شده که امیدواریم از افتادن آن جلوگیری شود. یکی از شایع ترین‌عامل سوختگی، اجاق گازهای بدون ترموکوبل است. ما امیدواریم به جای اینکه درباره مسائل درمانی در زمینه سوختگی بحث شود به مناسب روز اول دی درباره پیشگیری از سوختگی صحبت شود اینکه اگر سوختگی رخ دهد قابل درمان نیست، پوست جایگزین ندارد و اگر بچه‌ای سوخت تا آخر عمر باید درد آن را به همراه داشته باشد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته اظهارکرد: شاخصی به نام شاخص «دالی» وجود دارد که نشان می‌دهد یک بیماری چقدر موجب از بین رفتن و یا تلف شدن عمر می‌شود. این شاخص برای سوختگی ۲۰ است. یعنی ۲۰ رتبه سوختگی است که باعث از بین رفتن زندگی با کیفیت مناسب می‌شود.

وی با بیان اینکه سالیانه ۱۳۵۰ معلول ناشی از برق گرفتگی داریم، گفت: هر سال ۱۷ هزار میلیارد تومان به بودجه مملکت به دلیل سوختگی الکتریکی تحمیل می شود. درمان سوختگی و بازتوانی بیماری سوختگی، پوشش بیمه‌ها ،کاهش میزان مرگ ومیر، افزایش تخت‌های سوختگی، استاندارد سازی تخت‌های سوختگی، افزایش بودجه سوختگی مواردی است که باید به آن توجه کرد اما مهمترین موضوعی که برای سوختگی باید انجام دهیم، پیشگیری از سوختگی است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته افزود: در مطالعات مختلف نشان داده شده است که ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد سوختگی کودکان ناشی از سهل انگاری والدین و یا مراقبان است. ما می توانیم با همکاری تمامی ارگانها با محتواسازی و فرهنگ سازی از سوختگی پیشگیری کنیم.

فاطمی با بیان اینکه پیشگیری از سوختگی به دو گروه تقسیم می شود، گفت: پیشگیری فعال یعنی کاری انجام دهیم که از سوختگی جلوگیری شود. به طور مثال مادران مراقب فرزندان خود باشند. پیشگیری غیر فعال که از آموزش مهمتر است. منظور از پیشگیری غیر فعال سیستم‌هایی است که از سوختگی جلوگیری می‌کند. برای مثال آژیر تشخیص دود که در ساختمان‌ها نصب می‌شود می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد از میزان سوختگی را کاهش دهد یا وجود بارانک‌ها می تواند بیش از ۹۵ درصد از میزان سوختگی را کم کند. ساختمان‌ها باید سالیانه سیستم ایمنی‌شان بررسی شود. اما اگر آتش نشانی از ساختمانی بازدید کرد و گفت این ساختمان غیر ایمن است، هیچ اقدام اجرایی برای اعمال نظرش نمی تواند بکند. مانند ساختمان پلاسکو که ۴۰ اخطاریه از سازمان آتش نشانی داشت و ما نیازمند پیشگیری غیر فعال هستیم.

فاطمی درباره پوشش بیمه‌ای آتش سوزی اظهارکرد: بیمه‌های آتش سوزی فقط اموال را بیمه می‌کند نه انسان‌ها را. اولین اقدام این است که انسان ها را بیمه کنیم. طبق آمار سایت بیمه سوختگی ۳۵ درصد برای آنها سود داشته است.

وی در پایان اظهارکرد: امیدواریم با همت کمیته ملی پیشگیری از سوختگی بتوانیم آمار سوختگی کاهش دهیم. اغلب بیمارستان‌های تهران نیز از نظر سیستم ایمنی وآتش سوزی ایمن نیستند و تا زمانی که فشار جمعی نباشد اتفاقی در این زمینه نخواهد افتاد. باید توجه شود ایمنی آخرین راه نیست. ایمنی لوکس نیست و به جان همه ما بستگی دارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی یک ////بارانک۱۶ دلار و یک سوخته ۲۸ هزار دلار هزینه دارد خودتان این ارقام را مقایسه کنید قطعا هزینه پیشگیری کمتر از هزینه بعد از اتفاق سوختگی است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445136 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟