مسکوت ماندن طرح آبرسانی به 5 شهر و 80 روستای مازندران

اعتبارات و پروژه‌های منطقه معمولاً میان این دو شهرتقسیم می‌شود تا مسئولان این دو شهرستان هیچ کدام ادعایی برای نادیده گرفته شدن نداشته باشند.

بحران کم آبی

یکی از طرح‌های شاخص و تاریخی حوزه عمرانی مازندران که از آزادراه تهران ـ شمال نیز قدیمی‌تر است، طرح سد گلورد شهرستان نکا است. به جرأت می‌توان گفت که این طرح بزرگ‌ترین سازه آبی شرق استان است که با گذشت حدود نیم قرن از آغاز اجرای آن، سال گذشته با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی آبگیری شد. شرق مازندران دچار بحران کم آبی است و طی سالیان گذشته این موضوع به‌عنوان رخداد غیرطبیعی مطرح شده و تأمین آب کشاورزی و آب شرب این منطقه با تکمیل این پروژه و اتمام تصفیه خانه به طور کامل حل خواهد شد. اما اختلافات محلی به وجود آمده باعث شده که شورای تأمین استان و شرکت آب منطقه‌ای مازندران به خاطر کم کردن تنش‌ها و ایجاد آرامش در منطقه فعالیت این پروژه را فعلاً متوقف کنند.

کمبود منابع آب

«علی محمد شاعری» نماینده مردم شرق مازندران(گلوگاه، بهشهر و نکا) در این باره اظهار داشت: این سد حدود 107 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که 75 درصد از این آب برای تأمین اراضی کشاورزی و 25 درصد آن برای تأمین آب شرب 3 شهر بهشهر، نکا و گلوگاه است. سرانه آب در این شهرستان‌ها با توجه به جمعیت ساکن و منابع آبی موجود کم بوده، به‌طوری که حدود30 درصد کمتر از سرانه آب کشور است که سد گلورد می‌تواند بسیاری از این مسائل را رفع کند.

شاعری علت اینکه 25 درصد آب پشت سد به‌عنوان شرب اختصاص پیدا کند را کمبود شدید آب شرب و وجود نیترات در آب این منطقه دانست و گفت: به‌همین دلیل وزارت نیرو تصمیم گرفت آب آشامیدنی شرق استان را از آب ذخیره شده در پشت سد تأمین کند. از همین رو وزارت نیرو برای تأمین آب شرب در منطقه تصمیم به احداث تصفیه خانه کرد ولی نکایی‌ها اعتراض کردند که نباید آب شرب ما برای تصفیه به شهر بهشهر برود و باید در خود نکا تصفیه شود. بهشهری‌ها هم درست همین اعتراض را داشتند که ناراحتی‌ها از همین جا شروع شد. در پی ایجاد تنش، شورای تأمین استان و شرکت آب منطقه‌ای مازندران وارد عمل شدند و برای ایجاد آرامش در منطقه پروژه متوقف شد.

وی به‌عنوان نماینده مردم شرق استان توصیه کرد که به دور از رفتارهای غیرکارشناسانه، تیمی تشکیل شود و با در نظر گرفتن حقوق مردم 3 شهرستان و رعایت ملاحظات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس بررسی‌های کارشناسی، نظر خود را اعلام کنند تا ساکنان شرق استان بخصوص مردم خوب نکا و بهشهر نظرشان تأمین شود.

پیگیری مسأله آب

در حالی که مسئولان شهرستانی مثل امامان جمعه و فرمانداران این دو شهرستان هر روز به اظهارنظر در این باره پرداخته بودند، مقرر شد استانداری و شرکت آب منطقه‌ای مازندران سریعاً این موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام کنند. اما پروژه 10 ماه است که به‌دلیل اختلافات محلی معطل مانده است.

«هادی خنجری» فرماندار بهشهر در جلسه شورای اداری آبان ماه امسال این شهرستان در مورد انتقال آب شرب سد گلورد به شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه گفت: نمی‌توانیم مردم را سوار بر احساسات کنیم و از تنش‌های سطحی و بی‌پایه هم استقبال نخواهیم کرد. ما پیگیریم و اگر قرار است در حوزه توزیع سد تصمیمی گرفته شود مردم بهشهر حقشان محفوظ و تضییع نخواهد شد و نباید کسانی بدون استدلال کارشناسی، آب در آسیاب دشمن بریزند.

در همین حال، حجت‌الاسلام «محمدی لائینی» امام جمعه نکا نیز در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که مخالفتی با اجرای این پروژه در صورت رعایت ملاحظات مردم منطقه ندارد و وجود هرگونه اختلاف بین مردم منطقه را رد کرد. وی گفت که تنها خواسته مردم شهرستان نکا، اجرای این پروژه و تأمین حقابه شرب و کشاورزی این منطقه است.

کاهش تنش اجتماعی

اگرچه رایزنی شرکت آب منطقه‌ای و استانداری مازندران در کاهش تنش اجتماعی برای اجرایی شدن پروژه تا حدودی نتیجه داد، ولی همچنان برخی بهانه گیری‌ها برای قرارگیری محل تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب سد موجب شده تا با گذشت 6 ماه از سال مالی 97 کارفرما نتواند اقدامی برای انتخاب پیمانکار انجام دهد. مسکوت ماندن طرح آبرسانی به 5 شهر و 80 روستای شرق مازندران در حالی است که طبق گزارش هواشناسی Meteorology در سال زراعی گذشته بیشترین کاهش بارندگی این خطه شمال کشور مربوط به شرق استان بوده؛ به طوری که به‌دلیل کاهش بارندگی علاوه بر کمبود آب شرب در روستاها حدود 30 درصد از اراضی شالیزاری این منطقه زیرکشت نرفت. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مهوش سلملیان

کدخبر: 444986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟