وی افزود: دسترسی مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه خدمات مورد نیاز مادران، نوزادان، کودکان و ایمن سازی آن‌ها در مقابل بیماری ها، ایجاد پایگاه‌های سلامت در مناطق شهری و حاشیه شهرها، پوشش بیمه برای ۹۲ درصد از مردم ایران، تامین نیرو‌های انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات به مادران و نوزادان و پیگیری خدمات تا سطوح بعدی خدمات در بیمارستان‌ها از دیگر اقدامات انجام گرفته در ایران است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در ایران به مهاجرین افغان که به صورت قانونی یا غیرقانونی به ایران مهاجرت کرده اند خدمات سلامت مادر و نوزاد ارائه می‌شود و ایران آمادگی لازم برای کمک به مادران و نوزادان کشور‌های مختلف به ویژه یمن، سوریه، عراق و افغانستان که با جنگ‌های داخلی و خارجی روبرو هستند را دارد تا دسترسی این اقشار آسیب پذیر به خدمات بهداشتی و درمانی فراهم شود.

هاشمی تاکید کرد: جنگ در هر منطقه‌ای از دنیا، مشکلات قومی و داخلی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور‌های جهان را محکوم می‌کنیم چراکه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی به نحو شایسته دچار اختلال می‌شود و از سازمان‌های بین المللی می‌خواهیم که با نابرابری و ناعدالتی در دسترسی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر مانند مادران و نوزادان به خدمات سلامت مقابله کنند.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت تقویت همکاری‌های بین بخشی در حوزه سلامت گفت: جمهوری اسلامی ایران همگام با سایر کشور‌ها متعهد به پوشش همگانی سلامت برای مردم ایران در مناطق مختلف کشور است تا دسترسی آن‌ها به خدمات فراهم و سلامت آن‌ها تامین شود و دسترسی به اهداف جهانی، بدون همکاری‌های بین بخشی میسّر نخواهد بود.

هاشمی با اشاره به تدوین سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ایران خاطرنشان کرد: این بیماری‌ها عامل مرگ ۷۶ درصد از مردم ایران است و برای مقابله با آن سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با توجه به اهداف جهانی سلامت در دستور کار قرار گرفت و همکاری‌های بخش غیردولتی با وزارت بهداشت نیز تقویت شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: تامین منابع مالی برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است البته در حوزه سلامت نیز به تقویت همکاری‌های بین بخشی نیاز داریم و وزارت بهداشت اقدام به تشکیل معاونت اجتماعی کرد چراکه با ایجاد این معاونت، مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های غیر دولتی در جهت تامین سلامت عمومی ساماندهی و گسترش می‌یابد. خوشبختانه در حال حاضر ۱۲۵۰ خانه سلامت محله در ۴۵۰ شهر ایران وجود دارد که در سه سال آینده به ۷ هزار خانه سلامت افزایش می‌یابد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در ایران به راهکار‌های همکاری‌های بین بخشی ماندگار در حوزه سلامت دست پیدا کرده ایم، اما ادامه این همکاری‌ها بسیار مهم است و از سازمان‌های بین المللی می‌خواهیم که همکاری‌های کشور‌ها در تامین سلامت مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر مانند مادران و نوزادان را مورد توجه قرار دهند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444351 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟