گزارشی از یک واحد تولیدی بحران زده

به گزارش رکنا،معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت 'رضا نخ' طی سالهای گذشته به عنوان یکی از واحدهای نمونه استان مشغول فعالیت بوده است به گونه ای که هر وقت می خواستیم یک واحد تولیدی نمونه را مثال بزنیم این شرکت را نشان می دادیم.

ابراهیم ناصری افزود: مشکل اصلی این واحد و واحدهای تولیدی مشابه که نیازمند تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه هستند مساله ثبت سفارش است که همه در تهران و در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود.

* ثبت سفارش در استانها انجام شود

وی گفت: پس از مشکلاتی که برای تامین ارز برای تولید کنندگان بوجود آمد همه واحدها از جمله 'رضا نخ' برای ثبت سفارش به تهران هجوم آوردند که این پروسه مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد لذا پیشنهاد شده ثبت سفارش و تخصیص ارز در استانها انجام شود.

مدیر عامل شرکت تولیدی سهامی خاص 'رضا نخ' به خبرنگار ایرنا گفت: نخهای اکرلیک تریکو کشباف، نخ فرش ماشینی و نخ های ایرتکسچره یا ای.تی.وای از جمله تولیدات اصلی این واحد صنفی است و از طرفی این واحد تولیدی تنها تولید کننده نخ های بالکی در استان های خراسان است.

هادی غلامحسینیان نجار با بیان اینکه حدود هزار و 200 نفر از صنف تریکو و کشباف سهامداران این شرکت هستند افزود: سال گذشته با تلاش 250 کارگر ، 2 هزار و 200 تن انواع نخ در این کارخانه تولید شد و این روند تولید تا سال جاری با قدرت ادامه یافت.وی اظهار داشت: از ابتدای خرداد ماه امسال مشکل تامین ارز برای ما بوجود آمد و ناچار بودیم در مدتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جهت تخصیص ارز تعیین می کردند نسبت به ثبت سفارش و دریافت ارز مورد نظر بانک مرکزی اقدام کنیم.

مدیریت و برنامه ریزی بانک مرکزی برای ندادن ارز !

این تولید کننده گفت: برنامه ریزی زمانی بانک مرکزی در فرایند تخصیص ارز نه با هدف تامین ارز واحدهای تولیدی بلکه با هدف ندادن ارز و ضربه زدن به شرکتهای تولیدی انجام می شود ، به عنوان مثال طول زمان یک پروسه اداری وزارت صنعت در تهران برای ثبت سفارش آنقدر به طول می انجامد که مدت اعتبار مجوز قبل از آن لغو می شود.

غلامحسینیان افزود: بعد از مدتی پیگیری برای ثبت سفارش واردات، 'رضا نخ' به بانک مرکزی معرفی گردید اما ما برای یورو درخواست داده بودیم و بانک مرکزی یورو را تایید نکرد و اعلام کرد ارز تخصیص یافته به این واحد تولیدی لیر ترکیه است و حالا باید این ارز را از بازار Store تهیه کنیم.

وی اظهار داشت: مشکل اینجاست که تامین بیش از 2 میلیون و 800 هزار لیر در بازار امکان پذیر نیست.

* تاخیر در ورود مواد اولیه تولید را تحت تاثیر قرار می دهد

غلامحسینیان گفت: از ابتدای امسال هزار و 280 تن نخ تولید کردیم، که در این راستا برای واردات 540 تن مواد اولیه گشایش اعتبار و واردات انجام شد که واردات و ترخیص 340 تن آن طی چند هفته اخیر و با رایزنی مسئولان و نمایندگان مجلس صورت گرفت.

وی افزود: طی این مدت ذخایر مواد اولیه ما در انبارها مصرف شد و علاوه بر اینکه زمان تولید و تحویل محصول افزایش یافته ، راندمان کار کارخانه نیز افت کرده و تنوع تولیداتمان نیز کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: مشکل صنفی کارگری نداریم و ظرف سه سال گذشته 107 کارگر جدید استخدام کردیم همچنین طی 2 سال قبل 110 میلیارد ریال برای بازسازی تجهیزات و سرمایه گذاری در کارخانه هزینه شده است.

وی اظهار داشت: امسال اسناد سرمایه گذاری جدید در قالب خرید دستگاه و ماشین آلات به بانک ارائه گردید که با توجه به شرایط تغییر نرخ ارز از ادامه کار باز ماندیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز که برای بررسی مشکلات شرکت 'رضا نخ' از این واحد تولیدی بازدید داشت به خبرنگار ایرنا گفت: چندی پیش مواد اولیه این واحد تولیدی در بندر مانده و معطل ترخیص بود چرا که مسئولان کارخانه نتوانسته بودند ارز تخصیصی بانک مرکزی را که به صورت لیر اعلام شده بود از بازار تامین و پرداخت کنند.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: با این مشکلات مجموعه 'رضا نخ' در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود که با رایزنی ها، ارز دیگری جایگزین لیر گردید و برای واردات پرداخت شد.

* بانک مرکزی با مشکل تامین ارز روبروست

وی اظهار داشت: به دلیل کمبود ارز که بانک مرکزی با آن روبرو است تامین ارز به مشکل همه تولید کنندگان نیازمند مواد اولیه تبدیل شده است علاوه بر این وجود تشریفات اداری برای ثبت سفارش مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و به تاخیر در واردات مواد اولیه و ایجاد نگرانی برای بخش تولید منجر شده است.

حجت الاسلام پژمانفر به مشکلات مشابه تولیدکنندگان کفش در مشهد اشاره کرد و گفت: این صنف نیز برای ثبت سفارش واردات مواد کفی کفش با مشکل مواجه شده است.

این نماینده مجلس افزود: گاهی به خاطر طول کشیدن تشریفات اداری واردات یک کالا، این مواد در گمرک به مدت طولانی انبار می شود و تاریخ مصرف آن می گذرد که باعث بروز مشکل دیگری برای تولید کنندگان می شود.

* تولید کنندگان نباید دغدغه ای به جز تولید داشته باشند

وی اظهار داشت: اگر می خواهیم به توانمندی های داخلی کشور تکیه نموده و اقتصاد غیرنفتی را شکل دهیم باید کاری کرد که فکر تولید کننده فقط به تولید معطوف باشد و انرژی فعالان اقتصادی صرف مسائل گمرکی و تسهیلات بانکی و مسائل غیر مرتبط با تولید نشود.

وی گفت: در صورتی که تولید کننده بواسطه سایر مشکلات در بخش تولید خسته و نا امید شود به ناچار این قشر سرمایه خود را از این بخش خارج می کند، چنانکه موارد متعددی از این قبیل طی این سالها اتفاق افتاده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444089 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟