نیروی انتظامی معتقد است ظرفیت برای نگهداری معتادان کافی نیست، این در حالی است که سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر Drugs معتقد هستند برخی از افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شوند در ظاهر متجاهر هستند و حتی برخی از آنها تست اعتیادشان منفی می‌شود و باید در غربالگری افراد دقت بیشتری صورت گیرد.

در این زمینه انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی و سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در حاشیه جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶ (معتادان متجاهر) می‌گوید: راهکارهای علمی مبتنی بر شواهد در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر اتخاذ شده و اثربخشی آن نیز در حال رصد و ارزیابی است .شرایط افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر را نیز فراهم خواهیم کرد.بندپی ضمن اشاره به صدور مجوز از سوی بهزیستی برای مراکز نگهداری معتادان متجاهر می‌افزاید: صیانت، اشتغال و توانمندسازی حلقه‌های مفقود شده هستند چراکه معتاد Addicted بعد از درمان موقت در جامعه رها می‌شود و این فرد ناپایدار و بیکار دوباره با یک تعارف به شبکه اعتیاد بازمی گردد، بنابراین باید با تسریع، تقویت و تکمیل سامانه معتادان متجاهر و جبران کمبود منابع حمایت لازم از این افراد در زمینه توانمندسازی و اشتغال صورت گیرد. پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ضمن تأکید بر جمع‌آوری معتادان توسط نیروی انتظامی و ارجاع به مراکز ماده 16 می‌گوید: این مراکز اقدامات لازم را در فرآیند درمان انجام می‌دهند و طبق قانون Law این افراد 3 الی 6 ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند. برای خروج این افراد نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده است که در واقع بعد از طی کردن فرآیند درمان به مراکز بازپروری و توانمندسازی معرفی می‌شوند.وی بیان می‌کند: مراکز چهار برابر تبصره 2 ماده 16 ظرفیت دارند که حتی قابلیت افزایش را هم دارا هستند.

افشار ادامه می‌دهد: با پیش‌بینی ظرفیت خوب در 6 ماهه نخست امسال، 10 هزار نفر در مراکز ماده 16 و 50 هزار نفر در تبصره 2 ماده 16 پذیرش شده‌اند، البته 35 تا 70 درصد از معتادان مراکز ماده 16 متجاهر نیستند و با شکایت خانواده یا حکم دادگاه به مراکز منتقل شده‌اند. این در حالی است که ظرفیت کافی برای درمان معتادان داوطلب وجود ندارد.فرید براتی سده، معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور هم ضمن اشاره به آخرین‌ آمار معتادان مراکز ماده ۱۶ می‌گوید: در حال حاضر ۹۵۰۲ نفر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی به سر می‌برند و بیش از ۴۰ هزار نفر نیز در مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ هستند و در مجموع تعداد معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ و مراکز تبصره ۲ به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد.وی اذعان می‌دارد: میانگین یارانه اختصاص یافته به هر معتاد 15 هزار تومان است که با توجه به شرایط کنونی این هزینه کافی نیست و باید افزایش یابد که در جلساتی آتی این مورد باید بررسی شود. معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بعد از جمع‌آوری معتادان متجاهر متوجه می‌شویم که برخی از آنها معتاد نیستند، ادامه می‌دهد: بعد از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد 340 نفر از افراد اتباع بیگانه بودند و 400 نفر تست اعتیادشان منفی بوده و 300 نفر از آنها نیز جزو سالمندان بالای 65 سال بودند که این افراد فقط ظاهر متجاهرانه‌ای داشتند، بنابراین بهتر است تمام معتادان جمع‌آوری شده از کانال سازمان بهزیستی غربالگری شوند. سرهنگ مجید کریمی، معاون اطلاعات و عملیات پلیس Police مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز اذعان می‌دارد: بزرگ‌ترین مشکل کمبود ظرفیت برای نگهداری معتادان است در همین راستا نیروی انتظامی هم به کمک بهزیستی آمده است، مرکز نگهداری نیروی انتظامی ظرفیت نگهداری حداقل 2 هزار نفر از این افراد را دارد و در تلاش هستیم چهره شهرها را پاکسازی کنیم. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟