70 واگن متروی تهران ترخیص می شوند

مسئولان متروی تهران هشدار می‌دهند درصورتی که این واگن‌ها بیشتر ازاین زمان در هوای شرجی و گرم بندرعباس بماند، ریسک آسیب احتمالی به تجهیزات قطار بویژه تجهیزات مکانیکی گیربکس دار(موتور ترکشن)افزایش می‌یابد. آنها براین اساس از دولت می‌خواهند تا این 70 میلیارد تومان را از محل سهم 50 درصدی خود در توسعه مترو پرداخت کرده و اجازه خروج این 70 واگن را به سرعت صادر کند. درصورتی که این تعداد واگن به خطوط متروی تهران تزریق شود، 7 تا 10 درصد به ظرفیت مسافری کل خطوط اضافه می‌شود. پک این تعداد واگن در سه مرحله (تیر، مرداد و شهریور امسال) از بندر شانگهای چین با کشتی به بندرعباس آمده است، اما برای ترخیص علاوه بر عوارض گمرکی، مدت زمان ال سی است که تمام شده. مهندس حبیب‌الله رضایی ملک، مدیر تجهیزات شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با بیان این‌که مشکل ال سی حل شده است، اما هنوز عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده سرجای خود باقی است، به «ایران» می‌گوید: هم‌اکنون این نگرانی وجود دارد که ممکن است هر زمان، مبنای محاسبات مترو تغییر کرده و ارز به نرخ نیمایی محاسبه شود، در این صورت ما باید بیش از 2 برابر پرداخت کنیم که عملاً امکانپذیر نیست.درحالی که اگر دولت مساعدت کند، می‌توان این مبلغ را تهاتر کرد. متأسفانه در گمرک کسی پاسخگو نیست و شهرداری هم به علت این‌که تأمین مالی و بودجه مورد انتظار محقق نشده است، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. ما هم‌اکنون بدهی زیادی به پیمانکارداریم و آنها نیز از عهده پرداخت این مبلغ بر نمی‌آیند.

وی ادامه می‌دهد: این 70 واگن از نظر فنی قابلیت تزریق به همه خطوط در یک دوره 6 ماهه را دارد، ضمن این‌که سرفاصله حرکت قطارها در خط 3 می‌تـــــــــــــواند از 5 دقیقه به 3 و نیم دقیقه برسد. چرا که خط 3 بیش از خطوط دیگر به این واگن‌ها نیاز دارد. از طرفی ما هم‌اکنون بیش از 150 رام قطار داریم که به علت فرسودگی کمتر از این تعداد استفاده می‌شود و باید زودتر جایگزین شوند.

بنابراین ترخیص این واگن‌ها، اهمیت زیادی دارد.ضمن این‌که ممکن است به تجهیزات به علت ماندگاری صدمه وارد شود و هزینه انبارداری هم بالا برود.

به گفته وی، هم‌اکنون حدود 50 رام قطار در خط یک، 40 رام در خط دو، 25 رام در خط سه، 30 رام در خط چهار و 6 رام در خط 7 مشغول سرویس دهی هستند.اما حدود 15 تا 20 درصد از ناوگان موجود به علت نیاز به تعمیرات اساسی، خارج از سرویس است.

رضایی ملک با بیان این‌که بیشترین تزریق قطار به یک یا دو سال قبل برمی‌گردد، می‌گوید:به طور میانگین سالانه 10 تا 12 رام قطار وارد خطوط می‌شوند که با راه اندازی کامل خطوط 6، 7 و 8، به 100 رام قطار نیاز قطعی خواهیم داشت که در پروژه، نیاز به 630 دستگاه واگن پیشرو پیش‌بینی شده است. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حمیده امینی فرد

کدخبر: 443807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟