اقتصاد هوشمند نباید رانتی باشد

حذف ترددهای زائد با دولت الکترونیک

محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه نمی‌توانم خوشحالی خود را از مشاهده پارامترها و المان‌های هوشمندسازی تهران پنهان کنم، گفت: گام‌های خوبی در خصوص هوشمندسازی شهر تهران انجام شده اما باید ببینیم اکنون کجا قرار داریم و باید در آینده در چه جایگاهی قرار بگیریم.وی به چرخه هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: چرخه هوشمندسازی این‌گونه است که ابتدا باید از طریق هوشمندسازی بتوانیم اطلاعات را به دست آوریم. آنها را تحلیل کرده و بر اساس آن تحلیل‌ها، تصمیم‌گیری کنیم. ما مصادیق هوشمندسازی را در تهران داریم اما تصمیم گیری‌های ما هوشمند انجام نمی‌شود. به طور مثال میزان آلودگی هوای تهران به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین ثبت می‌شود و همه اطلاعات مشخص و قابل مشاهده است. می‌دانیم چه عواملی باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود. از میزان آلاینده‌هایی که موتورسیکلت‌ها، کامیون‌هایی که در شب تردد می‌کنند، خودروهای عمومی و شخصی ایجاد می‌کنند اطلاع داریم اما برای مهار آلودگی هوا تصمیمات هوشمندی نمی‌گیریم و عملکرد ما متناسب بر آماری که از روش‌های هوشمند به دست آورده‌ایم، نیست.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در حوزه‌های دیگر نیز اطلاعات را به‌صورت هوشمند جمع‌آوری کرده و تصمیمات را بر اساس اطلاعات اتخاذ می‌کند و آن بخش سازمان کنترل ترافیک شهری است، افزود: امروزه با استفاده از دوربین‌ها ترافیک شهری نه تنها کنترل می‌شود، بلکه اعمال سیاست هم انجام می‌شود و به همین دلیل از تعداد افسران در شاهراه‌ها کاسته شده است و این نشان می‌دهد که ما به سمت مدیریت شهری هوشمند در حال حرکت هستیم ولی هنوز راه زیادی تا ایده‌آل داریم تا تمام المان‌های شهری را به‌صورت هوشمند دریافت کنیم. می‌توانیم اطلاعات شهری را هوشمند دریافت و پردازش کرده و تصمیمات هوشمندی بگیریم.

وزیر ارتباطات یکی دیگر از حوزه‌هایی که می‌توان از طریق هوشمندسازی آن را بخوبی کنترل کرد فضای سبز و حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: از طریق مدیریت هوشمند کنترل‌های فضایی و تصاویر ماهواره‌ای می‌توانیم ببینیم فضای سبز شهر ما در چه موقعیتی قرار دارد، زیرا فضای سبز شش‌های تهران هستند و باید به دقت از آنها حفاظت و صیانت شود. این نظارت هوشمند باعث می‌شود هکتار هکتار درختان ما نابود نشود.

آذری جهرمی با بیان اینکه امروزه فناوری اطلاعات مفهوم حمل و نقل اشتراکی دارد و می‌توان از سرویس‌های اشتراکی حمل و نقل عمومی استفاده کرد، گفت: اما یکی از روش‌های هوشمند در حوزه حمل و نقل این است که بتوانیم ترددهای زائد ناشی از مراجعه به ادارات را حذف کنیم و این اتفاق با اتصال دستگاه‌هایی مانند شهرداری به دولت الکترونیک انجام می‌شود به این ترتیب می‌توان از ترددهای زائد جلوگیری کرد.

جهرمی تأکید کرد: به‌جز جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات بسیار مهم است ولی نگاهی سنتی که در بین مدیران وجود دارد، مانع از استفاده از آن تحلیل‌ها شده است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل هوشمند، ترویج حمل و نقل اشتراکی می‌تواند به کاهش ترافیک منجر شود، گفت: اما کمتر کسی به این سمت حرکت می‌کند زیرا آیندگان نخواهند گفت این اتفاق در عصر این مدیر افتاده است به همین دلیل تمایل مدیران ما این است که برج یا نمادی بسازند که نشان دهند در دوره مدیریتی آنها کاری انجام شده است.

اقتصادی بودن شهر هوشمند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه شهر هوشمند خود اقتصاد است، اقتصادی که نمی‌توان به آن بی‌توجه بود، گفت: امروز شرکت‌های دانش بنیان زیادی ایجاد شده است و دارای دانش‌های تخصصی اینترنت اشیا و بیگ دیتا هستند که همه آنها به بازار Store نیاز دارند و مهم‌تر اینکه این دانش‌ها دارای ظرفیت اشتغال هستند.

وی افزود: ساخت ساختمان هوشمند خود اشتغال ایجاد می‌کند ولی باید ابتدا شاخص‌گذاری کرده و بدانیم تهران چند ساختمان هوشمند دارد و دراین زمینه برای سال آینده چه هدف‌گذاری تعریف کرده‌ایم و قرار است چند ساختمان هوشمند در تهران داشته باشیم.

آذری جهرمی گفت: برای عملیاتی کردن ساختمان‌های هوشمند نیازی به ورود و سرمایه‌گذاری نهادها و شهرداری نیست، بلکه تنها لازم است تا پروانه‌های لازم فراهم شده و مقررات‌گذاری کنیم. استانداردهای لازم و مدل اقتصادی آن را تعریف کرده و کار را به دست بخش خصوصی بسپاریم و در این مدت آنها را به سمت استفاده از تکنولوژی‌های بومی شده هدایت کنیم و از سوی دیگر شهرداری برای هوشمند‌سازی ساختمان‌ها طبق استاندارد‌ها تخفیف‌های خوبی در نظر بگیرد تا اقتصاد شهر هوشمند ایجاد شود.

وزیر ارتباطات گفت: به نظر می‌رسد شهرداری و شورای شهر تهران می‌توانند به‌عنوان سیاستگذار و مقررات‌گذار در این زمینه رشد و تحول خوبی را ایجاد کنند تا اقتصاد شهر هوشمند نیز شکل بگیرد.

وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد اقتصاد هوشمند باید آزادسازی منابع داده نیز وجود داشته باشد، گفت: اقتصاد هوشمند نباید رانتی باشد و در اختیار چند شرکت محدود قرار بگیرد بلکه باید فضای رقابتی ایجاد شود. اگر اطلاعات محدود به چند شرکت از این حوزه شود، نمی‌توان به سرانجام آن امیدوار بود.وی با اشاره به اینکه پلتفرم اطلاعات آزاد وجود دارد، افزود: ما باید اطلاعات را آزادانه در اختیار کسب و کارها قرار دهیم تا بر اساس آن بخش خصوصی ورود کرده و فعالیت کرده و در بازار نشاط ایجاد کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه سه المان در توسعه شهر هوشمند یا هر سیستم هوشمندی باید مد نظر قرار بگیرد، گفت: یکی از این المان‌ها و به عبارتی یکی از اضلاع آن زیرساخت‌های هوشمند سازی، تکنولوژی و توسعه زیرساخت‌ها است. البته در این زمینه تفاهمنامه‌هایی با وزارت ارتباطات و شهرداری امضا شده است تا بتوان از منابع موجود به‌صورت بهینه برای توسعه زیرساخت‌های توسعه شهر هوشمند استفاده کرد.

وزیر ارتباطات دومین المان را سامانه‌های هوشمند اعلام کرد و افزود: امروز اتصال شهرداری تهران به دولت الکترونیک می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.

وی ضلع سوم را آگاهی بخشی به شهروندان عنوان کرد و گفت: شهروندان باید برای استفاده از تجهیزات هوشمند شده آگاه شوند این در حالی است که بسیاری از شهروندان نه تنها از امکانات هوشمند شهر اطلاعی ندارند، بلکه به حقوق خود آشنا نیستند و نمی‌دانند برای پیگیری تخلفات باید به کجا مراجعه کنند از این‌رو به آموزش و فرهنگ‌سازی نیاز دارند البته وزارت ارتباطات در این زمینه ورود کرده است ولی می‌تواند برنامه مشترکی را درباره آموزش به شهروندان با شهرداری تهران داشته باشد و اجرایی کند.

انتشار اطلاعات راه تحقق شفافیت

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در این همایش با بیان اینکه شعار لیست امید، شفافیت و آگاهی افکار عمومی از فعالیت‌های شهرداری و کیفیت اداره شهر است، گفت: ما به‌دنبال عملیاتی کردن شعار خود هستیم و در این راستا سامانه شفافیت راه‌اندازی شده و اکنون در حال بارگذاری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران به روز جهانی «مبارزه با فساد» که در سال ۲۰۰۳ از سوی سازمان ملل متحد برای تقویت مبارزه با فساد در کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی نامگذاری شده است، اشاره کرد و گفت: هر حرکت شورای شهر پنجم در مسیر شفاف‌سازی مدیریت شهری را می‌توان یکی از نمادهای مهم مبارزه با فساد خواند.

هاشمی با اشاره به اینکه شهر هوشمند موضوعی بسیار فراتر از شفافیت و مبارزه با فساد است، افزود: شهر هوشمند می‌تواند بستر اصلی توسعه اقتصادی و کاهش هزینه‌های اداری شهر و رونق کسب و کار را فراهم کند.

وی با بیان اینکه 150 تا 170 سامانه در تهران راه‌اندازی شده است، گفت: ولی ما اطلاعی از میزان کاربران آن نداریم و شهرداری باید در این زمینه به شورای شهر تهران گزارش دهد.

هاشمی بحث درآمدزایی را از دیگر اهداف عنوان کرد و گفت: سامانه‌های «با هم» و «تهران من» که از سوی سازمان فناوری شهرداری تهران عملیاتی شده است، در طرح جدید ترافیک این سامانه مورد استفاده قرار گرفت و می‌تواند بستر تحقق درآمد پایدار مشارکت عمومی و تصمیم گیری های شهری و رونق کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ‌هایی باشد؛ این مسأله در شرایط رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک می‌کند. قطعاً استفاده از ظرفیت شهر هوشمند می‌تواند به استفاده بیشتر و بهینه از حمل و نقل عمومی یا شبکه معابر شهری منتهی شود که هم‌اکنون نیز برخی از نرم افزارها در این مسیر وارد شده است.

گفتنی است در این همایش تفاهمنامه ای در زمینه هوشمندسازی میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات امضا شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟