آوازه پهپادهایی که ایرانیان می‌سازند

دیالوگی که خواندید گفته‌های یکی از اعضای تیم 10 نفره از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت است که می‌گوید حالا از آن 10 نفر تنها 3 نفر در ایران مانده‌اند و باقی هم‌پیمانانشان به‌خاطر نادیده‌گیری طرح‌هایشان ایران را به مقصد لندن، نیویورک، سیدنی، تگزاس، واشنگتن و... ترک کرده‌اند و خودشان هم تعداد زیادی کارت‌های دعوت به کار از کشورهای خارجی را در خانه دارند. نادیده‌گیری طرح‌ها و ایده‌های جوانان ایران توسط مسئولان دولت‌های پیشین موضوعی است که همه جوانان می‌توانند از آن صحبت کنند ولی گویا در این موقعیت زمانی که کشور وارد فاز جدیدی از تحریم‌های نفسگیر شده است نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهند دولت را مکلف کنند که نخبگان را به استخدام خود در آورند تا این نخبگان میهن‌پرست با سرخوردگی کشور را به مقصد غرب ترک نکنند. محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و همچنین فراکسیون امید مجلس در جدیدترین واکنش خود به فرار Escape مغزها و حمایت از نخبگان دانشگاهی به خانه ملت گفته است: «طرح «اشتغال و ساماندهی نخبگان برتر دانشگاهی» در قالب یک ماده واحده آماده شده که بر اساس آن، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون Law مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ۲۰ درصد از سهمیه استخدامی مصوب هر سال خود را با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور از طریق برگزاری آزمون به نخبگان برتر دانشگاه‌های کشور اختصاص دهند.» با این حال مدیرعامل 30 ساله شرکت هما صنعت اکباتان می‌گوید: «با حمایت ناچیز دولت نهم و دهم از نخبگان و دانشگاهی‌هایی که می‌خواستند وارد بازار Store کار شوند ما خودمان می‌توانستیم کارخانه‌هایی با ظرفیت استخدام حدود 100 نفر تأسیس کنیم و با تولیدات خودمان در حوزه تکنولوژی بازار جهانی، با غول‌های عرصه ساخت پهپاد پنجه در پنجه رقابت کنیم.»

محمدحسن هجرت، مدیرعامل شرکت هما صنعت اکباتان در مورد روند بی‌توجهی به ایده‌ها و برنامه‌ریزی نخبگان توسط دستگاه‌ها و سازمان‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: «ایده تأسیس و راه‌اندازی کارخانه‌ای با ظرفیت حدود 60 نفر را از سال 89 استارت زدیم ولی به‌دلیل نامنظم بودن واریز وامی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی باید به شرکت پرداخت می‌کردند باعث شد تا بسیاری از پروژه های ما با شکست روبه‌رو شود و در ادامه نتوانیم مرحله به مرحله پیش برویم. البته ناگفته نماند در کنار بدقولی این صندوق، بخش‌های دیگر دولت کنونی در حال حمایت از نخبگان و جوانان هستند. مانند سازمان نقشه‌برداری که در تعرفه نقشه‌برداری سال 97 تعرفه عکسبرداری با پهپاد را گنجانده است و وزارت نفت و... ولی این کافی نیست زیرا ما در حالی که با مشکلات مالی دست به گریبان هستیم با مسئولان و مدیرانی روبه‌رو می‌شویم که فکر می‌کنند پهپادهای خارجی برایشان بهتر کار می‌کند و هرچه ما برای آنها توضیح می‌دهیم که پهپادهای تولیدی ما بهتر از نمونه‌های خارجی است در جواب به ما می‌گویند چنین چیزی امکان ندارد نسل جوان نیاز دارد تا به آنها اعتماد شود و با رویه‌ای که دولت کنونی در پیش دارد امیدواریم هر روز وضعیت بهتر شود! واردات پهپادهای خارجی نه‌تنها از نظر اقتصادی به تولیدات داخلی ضربه می‌زند بلکه مشکلات امنیتی هم به همراه دارد. یک مثال کوچک برای شما می‌زنم، چندی پیش یک پهپاد خارجی که برای عکسبرداری وارد کرده بودند به‌دلیل نقص فنی سقوط Fall کرد. مسئولان سازمانی که نمی‌دانستند پهپادشان در کجا سقوط کرده است مجبور شدند با شرکت سازنده تماس بگیرند و آنها محل دقیق سقوط را اعلام کردند به‌نظر این موضوع خود نشانگر وضعیتی باشد که پهپادهای خارجی در آسمان ایران آزادانه در پرواز هستند.

هجرت در مورد تولیدات خودشان که بسیار فنی‌تر و با کیفیت‌تر از تولیدات خارجی است ادامه می‌دهد: در حالی قیمت‌های پهپادهای خارجی 8 برابر پهپادهای تولید داخل است که پهپادهای خارجی تنها 50 دقیقه می‌توانند در ارتفاع 3 هزار پایی با دوربین 24 مگاپیکسلی عکسبرداری کنند ولی پهپادهای ما می‌توانند در ارتفاع 500 هزارپایی به مدت یک ساعت و 30 دقیقه با دوربین‌های 42 مگاپیکسل پرواز و عکسبرداری کنند. البته این موضوع را هم اضافه کنم که شرکت‌های خارجی پهپادهای کم کیفیت خود را به ایران می‌فرستند! در وضعیت تحریم‌ها و نبود هیچ حمایتی شرکت ما که اکنون تولیدات خود را وارد فاز جدید کرده است در جدیدترین مدل خود پهپادی با مخزن سوخت به بازار خواهد فرستاد و منتظریم تا قول‌هایی را که داده‌اند عملی کنند.

وی اضافه می‌کند: سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیا بسیار زیاد است، طرحی که امروز در تهران به ذهن ما در صنعت ساخت پهپاد می‌رسد تاریخ انقضا دارد و ممکن است کمتر از یک ماه دیگر در کشور دیگری که از نوابغ خود حمایت می‌کنند، به بهره برداری برسد و پس از آن می‌توانم بگویم که ما به زمین می‌خوریم و در چنین شرایطی با سرخوردگی باید در مقابل رقیبان جهانی که همواره حمایت می‌شوند رقابت کنیم. سالانه میلیاردها تومان نفت ایران از طریق خرابی لوله‌ها هدر می‌رود و همچنین به محیط زیست هم آسیب می‌رساند و به‌دلیل اینکه نیروی انسانی نمی‌تواند به همه مسیر خط لوله سر بزند این خرابی‌ها بیشتر می‌شود. این در حالی است که وزارت نفت با در اختیار داشتن چند پهپاد می‌تواند همه این خرابی‌ها را لحظه به لحظه رصد و از هدر رفتن سرمایه ملی جلوگیری کند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سیاوش پورعلی

کدخبر: 443796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟