زندگی به شرط عشق!

 بعضی از آن ها ریش و قیچی را دست بزرگترها می سپارند و خودشان هیچ نقطه نظر و خواسته ای در این رابطه ندارند. بعضی از دخترها و پسرها ، در نقطه مقابل هستند و تصور می کنند فقط و فقط باید با رمز عشق وارد معرکه زندگی بشوند و ممکن است در این مسیر نتوانند راه درست را تشخیص دهند. آنها اگر مجهز به شناخت کامل و درک مهارت های تصمیم گیری درست نباشند نمی دانند چه باید بکنند. در واقع در آن شرایط چوب حراج به زندگی خود می زنند و آ شنایی های خیابانی یا روابط دنیای مجازی را ملاک و انگیزه خود برای برگزیدن شریک سرنوشت می دانند. این گروه می گویند زندگی بدون عشق اصلا نمی تواند آ غاز بشود.

گروه دیگری نیز وجود دارند که به عشق و ابراز عواطف در مسائل زندگی ،مقید نیستند.این افراد مثل برج زهر مار هستند و می گویند زن و شوهر حد و اندازه مشخصی دارد و بی برو برگرد باید به وظایف خود عمل کنند. اگر در حضور آ نها از ابراز علاقه حرفی بزنی ابرو در هم می کشند ،طوری رفتار می کنند که این حرف ها سوسول بازی است و... .

درباره مساله مهم تشکیل خانواده و انتخاب همسر، آموزه های کامل و جامع دین مبین اسلام ،نقش ها و وظایف و مسئولیت ها و تکالیف افراد را معین و مشخص ساخته است و بی تردید مطالعه این راهکارها و آ موختن مهارت های مهم بسیار راهگشا خواهد بود.

آ نچه به زبانی ساده می خواهیم بگوئیم این که عشق،یکی از دلایل مهمی است که افراد به واسطه آن شریک زندگی خود را برمی گزینند . تکرار می کنیم این فقط یکی از دلایلی است که می تواند در تشکیل زندگی مشترک موثر و تعیین کننده باشد نه همه آن.

زندگی بدون عشق دوام نمی یابد اما فقط و فقط با تکیه بر عشق هم ،دوام نخواهد داشت. توجه به مسائل مهمی مثل شباهت های شخصیتی،هم کفو بودن،تناسب های اجتماعی و اخلاقی و خانوادگی و البته سازش و همدلی و بلوغ فکری نیاز است. در واقع ازدواج هم مثل دیگر تصمیم های انسان نیازمند روش شناسی است. یعنی بدانیم چه باید بکنیم تا تصمیم های مان به بهترین شکل انجام شود. باید بدانیم چطور طرف مقابل خود را بشناسیم ،چطور مرحله به مرحله به همدیگر نزدیک شویم ،چطور در دل طرف مقابل خود نفوذ کنیم و چگونه پروژه ازدواج را به سرانجام برسانیم. در این رابطه توجه به جزئیاتی مثل دخل و خرج قبل و بعد از ازدواج،روش های هماهنگی با خانواده همسر،حل مشکلات زندگی مشترک و ...هم باید بررسی شود.

باید ببینیم چقدر موضوع مشاوره قبل از ازدواج به عنوان یکی از راه های علمی و مفید در انتخاب همسر برای افراد و خانواده ها شناخته شده و مورد توجه است.

مشاور با تجربه می تواند ما را از مسائلی آگاه کند که هیچ کس دیگر نمی تواند در رابطه با ما متوجه آن بشود.

البته یکی از موضوع هایی که توجه به آن بسیار مهم است وظیفه و مسئولیت خانواده است . پسر و دختر جوانی که خانواده ای آشفته دارد پناهگاه عاطفی ندارد و ممکن است دل به چیزهایی خوش کند که مسیر سرنوشت او را به بیراهه بکشاند. پس هرچه در کانون خانواده ،افراد دلبستگی،اعتماد و اعتبار بیشتری برای هم قائل شوند شرایط گفتگوهای دوستانه و مشورت های تعیین کننده و انتخاب های موفق بیشتر فراهم خواهد شد.

نکته پایان این که اگر به عشق اعتقاد داریم ،عاشق خودمان هم باشیم و بهترین ها را برای خود بخواهیم .آن گاه خواهیم توانست برای فردی که به او عشق می ورزیم نیز بهترین ها را بخواهیم و تلاش کنیم از بهترین راه ها ،موقعیت ها و شرایط و اختیاراتی که داریم بهترین بهره را برای ساختن آ ینده ای زیبا و زندگی شیرین و دلچسب ببریم.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 443525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟