گردشگرانِ شبانه مناطقِ ناامنِ تهران را امن می‌کنند !

به گزارش رکنا، سال‌ها پیش عبدالحسین صنعتی‌زاده در کتاب تهران مخوف به شب‌های هولناک و تیره تهران اشاره می‌کند و زندگی شبانه در تهران را در قالب داستان به تصویر می‌کشد! چیزی که بیشتر به تیره‌روزی زنان ایرانی در شب اشارت دارد اما امروزه گردشگری شبانه به یکی از فرم‌های جذاب گشت وگذار در شب‌ها بدل شده است که زندگی شبانه را از حاشیه به متن می‌کشاند. در شهرهای جنوبی ایران و سرزمین‌های آن سوی خلیج فارس، به دلیل شدت گرمای هوا در روز، زندگی در شب در جریان است و بازارهای شبانه از رونق بسیار زیادتری برخوردارند. اکنون حسن خلیل‌آبادی (رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران) از تلاش برای گسترش گردشگری شبانه در شهر تهران خبر می‌دهد و معتقد است که با رونق گردشگری در شب، امنیت مناطق کمتر ایمن نیز، افزایش می‌یابد.

خلیل‌آبادی درباره وضعیت کنونی گردشگری شبانه گفت: در حال حاضر گردشگری شبانه به عنوان حیات شبانه شهر تهران مطرح شده و شکرخدا پیشرفت خوبی در حوزه باغ موزه دفاع مقدس داشته است. به همین دلیل به شهرداری‌های مناطق توصیه شده تا سایر مکان‌هایی که تحت نظارت خود دارند را نیز به این موضوع اختصاص دهند. چراکه به اعتقاد ما، شب و روز تهران، خیلی نباید با یکدیگر متفاوت باشند و بر همین اساس طرح حیات شبانه شهر می‌تواند شب‌های تهران را همانند اکثر کلان‌شهرهای جهان فعال‌تر کند تا مردم بتوانند در تمامی ساعات شب و روز به پیگیری کارهای خود بپردازند.

وی همچنین درباره وضعیت امنیت شب‌های تهران توضیح داد: اعتقاد داریم که هر جا حضور مردم بیشتر باشد، امنیت هم بهتر تامین می‌شود. همانطور که شب‌ها امکان زورگیری و خفت‌گیری وجود دارد؛ این امکان به همان اندازه در روز هم وجود دارد و متاسفانه در محل‌های مختلف چنین مسائلی اتفاق می‌افتد. این اتفاقات ربطی به شب و روز نداشته و به‌ضریب امنیتی و اجتماعی جامعه بستگی دارد و چه بسا امنیت برخی مراکز در شب‌ها به علت شلوغی آن بیشتر از روزها است. لذا ما این موضوع را خیلی ملاک نمی‌دانیم که چون شب است، امکان دارد برای مردم مشکلاتی از این دست ایجاد شود.

این عضو شواری شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا میدان امام حسین(ع) تهران نیز از امنیت لازم برخوردار است، توضیح داد: متاسفانه در آنجا طرح پیاده‌رویی به تصویب رسید که مطالعات آن خوب نبود و اکنون در حال انجام اقداماتی هستند تا درباره آن تجدیدنظر صورت گیرد. این طرح سبب بن‌بست شدن برخی از خیابان‌های این مناطق شده و در حال حاضر تبدیل به پناهی برای افراد آسیب دیده اجتماعی شده است. این مشکلات به دلیل آن است که تردد در این مناطق کم شده و حتی ماشین از آنجا عبور نمی‌کند و سکنه آن منطقه نیز از این موضوع ناراحت هستند و حتی به شورا هم مراجعه کردند و پرونده آنها در حال بررسی است تا مشکلات به وجود آمده حل شود.

خلیل‌آبادی در ادامه مناطق ناامن تهران را این طور معرفی کرد: برخی از مکان‌های منطقه ۱۲، کاخ گلستان، خود بازار Store و خانه‌های تاریخی که در بیرون بازار هستند جزو مناطق گردشگری به شمار می‌آیند. این مناطق به دلیل اینکه در محدوده بازار هستند و بازار، شب‌ها تعطیل و خلوت است؛ به جای امنی برای افرادی که با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند، تبدیل شده و ممکن است برخی اتفاقات در آنجا رخ دهد. البته باید گفت که اتفاقا یکی از اهداف حیات شبانه شهر تهران این است که این مناطق را فعال کند. چراکه افراد آسیب دیده اجتماعی معمولا به جاهای خلوت و تاریک پناه می‌برند و اگر ما بتوانیم این مناطق را فعال کنیم؛ برای آن افراد بزهکار ناامنی ایجاد کرده و سبب می‌شویم تا از آن مناطق دور شوند.

وی با بیان اینکه باید وضعیتی ایجاد شود که مراکز تاریخی و میراثی شب‌ها نیز مورد بازدید قرار گیرند، گفت: قصدمان این است که در آینده نزدیک گردشگری شبانه را در این مراکز گسترش دهیم. ما باید تلاش کنیم تا مردم در مراکزی که در چهارچوب برنامه‌های حیات شبانه تعریف شده، حضور پیدا کنند و طبیعتا عزیزان نیروی انتظامی که امنیت جامعه به آنها مربوط است با ما همکاری می‌کنند و نگرانی وجود نخواهد داشت. همچنین علاوه بر نیروی انتظامی، مراکز دیگری همچون پلیس Police راهور، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ... نیز کمک خواهند کرد که امنیت لازم برای طرح حیات شبانه فراهم شود.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: برخی از خانواده‌ها به دلیل مشغله زیاد، مسائل ترافیکی و موارد دیگری که تردد را در روزهای تهران سخت می‌کند، راغبند که شب‌ها را برای گردش در تهران انتخاب کنند. از این جهت ما توصیه کردیم که تمام مناطق و سازمان‌های شهرداری‌ها تلاش کنند که شب‌ها مراکز زیر نظر خود را فعال نگه دارند. همچنین در حال رایزنی با اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی هستیم که بخشی از مراکز آنها نیز آماده بازدید گردشگران در شب باشند. علاوه بر این موضوعات با نیروی انتظامی هم صحبت‌هایی انجام شده تا ساعات کاری خود را افزایش دهند و به این وسیله امنیت شب‌های تهران هم بیش از پیش فراهم شود.

وی در ادامه بیان کرد: به هر حال فوایدی که گردشگری شبانه دارد؛ ما را به سمت فعال‌تر کردن آن رهنمون می‌کند. چراکه اگر ما بتوانیم پتانسیلی که مربوط به نهادها، سازمان‌ها، شهرداری و مراکز مورد توجه مردم است را فعال نگه داریم؛ به این صورت هم به اقتصاد شهری و هم به نشاط اجتماعی و صنعت گردشگری کمک کرده‌ایم.

خلیل‌آبادی همچنین درباره بازخوردهایی که تاکنون مردم نسبت به این طرح داشته‌اند، گفت: خوشبختانه بازخورد منفی به طور کلان مشاهده نشده و عموم مردم از طرح هایی که تا به حال اجرا شده استقبال کرده‌اند. حیات شبانه یا همان گردشگری شبانه یک ضرورت برای کلان شهرها به ویژه ابر شهری همچون تهران است و امیدواریم که این موضوع به عنوان یک هدف خاص و نظامند توسعه پیدا کند. منتها برای ادامه‌دار شدن آن باید الزاماتی که برای تسهیل حضور مردم لازم است را به عنوان مدیریت شهری فراهم کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 442990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟