کاهش تولید شیر

«علی اصغر نیک فرجام»، رئیس اتحادیه دامداران خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: کاهش تولید شیر از چند سال گذشته اتفاق افتاده که به علت قیمت نهاده‌های دامی بوده که بالا رفته است؛ دامدار هم به علت اینکه نمی‌توانست خوراک دامش را تأمین کند، معترض بود و در نهایت مجبور می‌شد دام خود را بفروشد و شغلش را نیز تغییر دهد.

نیک فرجام با اشاره به فروش شیر از سوی دامداران، گفت: در حال حاضر دامدار، شیرخام را به طور مستقیم به مغازه‌دار می‌فروشد زیرا مغازه‌دار شیر را با قیمت بالاتر خریداری می‌کند و پولش را هم به طور نقد پرداخت می‌کند، اما کارخانه، شیر را با قیمت کمتر خریداری می‌کند، ضمن اینکه پولش را نیز با تأخیر می‌دهد، از این‌رو فرآورده‌های دامی کارخانجات لبنی کاهش پیدا می‌کند و قیمت شیر هم بالا می‌رود. با این حال وی معتقد است که کاهش تولید شیر ازچند سال پیش اتفاق افتاده و مربوط به شرایط کنونی نیست.

به‌گفته وی هم‌اکنون شیرخام با قیمت کیلویی

2 هزار و 100 تا 2 هزار و 250 تومان به مغازه‌دار از سوی دامدار فروخته می‌شود، اما کارخانه‌دار با قیمت کیلویی 2 هزار تا 2 هزار و 100 تومان خریداری می‌کند. بنابراین دامدار تمایلی به فروش شیر به کارخانجات ندارد. اکثر دامداری‌های استان سنتی است و در هر واحد دامداری 10 تا 15 گاو نگهداری می‌شود، اما در گاوداری‌های خصوصی ممکن است تعداد گاوها بیشتر باشد.

جهاد کشاورزی تأمین‌کننده خوراک دام

رئیس اتحادیه دامداران خراسان شمالی تأمین خوراک دام را از وظایف سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد و گفت: قیمت خوراک دام با قیمت شیر تولیدی یکی نیست و این خود منجر به گران شدن قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی شده است. از طرفی دیگر، انبار خوراک دام استان هم مانند گذشته تأمین نمی‌شود.

ممنوعیت کشتار دام مولد پربازده

نیک فرجام به کشتار دام مولد پربازده اشاره کرد و یادآور شد: کشتار دام مولد پربازده ممنوع است البته کسی هم تمایلی به انجام این کار ندارد. با این اوصاف تعداد دام‌های مولد استان کاهش پیدا کرده و دامداران هم دیگر مانند گذشته بنابه دلایل ذکر شده تمایلی به نگهداری دام‌هایشان ندارند.

وی بالا رفتن قیمت دلار و مشکلات کامیونداران که باعث شد چند روزی «جو» به دست دامداران برای تغذیه دام دیر برسد را یادآورشد و افزود: در مجموع این عوامل، منجر به تلف شدن دام و متضرر شدن دامدار می‌شود و برخی از دامداران هم برای جلوگیری از زیان بیشتر، گاوداری خود را تعطیل و به تالار تبدیل کرده‌اند.

بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی اتفاقی سراسری است

درهمین حال، «علی مبارکی»، معاون بهبود تولیدات داخلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی را اتفاقی سراسری دانست وگفت: این موضوع تنها مختص این استان نیست. وی درخصوص افزایش قیمت شیرمعتقد است که قیمت شیر افزایش پیدا نکرده، بلکه اکنون به قیمت واقعی خود نزدیک شده است.

اجرای دوباره طرح توزیع شیر به‌صورت یارانه‌ای

مبارکی اجرای دوباره طرح توزیع شیر به‌صورت یارانه‌ای که در گذشته با قیمت مناسب در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گرفت را پیشنهاد داد تا هم سرانه مصرف شیر بالا برود و هم از افزایش قیمت آن جلوگیری شود. تولید شیر در کشور 10 میلیون تن است و این میزان در خراسان شمالی 157 هزار تن در سال است. سرانه تولید شیر استان هم

185 کیلو است، در حالی که در کشور 125 کیلواست.این آمار نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش در استان انجام شده و امیدواریم خطوط تولید در این زمینه دوباره راه‌اندازی شود. وی متذکر شد: تولید شیر در استان کاهش پیدا نکرده تا حدی که به دیگر استان‌ها از جمله گلستان و خراسان رضوی هم صادر می‌شود.

کنترل قیمت نهاده‌های دامی از سوی دولت

معاون بهبود تولیدات داخلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، گفت: دولت از ابتدای امسال تلاش کرده تا قیمت نهاده‌های دامی را کنترل کند و ثابت نگه‌دارد. دولت نهاده‌های دامی را در فهرست کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و

200 تومان قرار داد تا با این کار مانع افزایش قیمت آن شود و تحت کنترل خود درآورد. خوشبختانه با ورود دولت به این موضوع، قیمت مصوب نهاده‌های دامی مانند جو، یکهزار و 200 تومان تعیین شد که تا به دست مصرف‌کننده برسد، بین یکهزار و 300 تا یکهزار و 340تومان متغیر خواهد بود، در حالی که قبلاً قیمت جو تا یکهزار و 700 تومان هم خرید و فروش می‌شد.

نقدینگی‌ها بموقع پرداخت نمی‌شود

معاون بهبود تولیدات داخلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره رقابت تولیدات لبنی استان با دیگر برندها، اظهار داشت: صنایع لبنی استان به‌دلیل اینکه نقدینگی‌ها را بموقع پرداخت نمی‌کنند با دیگر برندهای لبنی نمی‌توانند رقابت داشته باشند. امیدواریم بتوانیم با بالا بردن کیفیت فرآورده‌های لبنی استان با دیگر برندها رقابت داشته باشیم. هم‌اکنون برخی ارگان‌ها مانند بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های استان ملزم به تهیه و خریداری لبنیات داخل استان هستند تا از این طریق کمکی به کارخانجات لبنی و دامداری‌ها کرده باشیم. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

پریسا سادات‌عظیمی

کدخبر: 442648 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟