توصیه‌های امام جمعه تهران به شهرداری تهران

وی در خطبه دوم خود به انتخابات شهردار تهران اشاره و بر ضرورت جایگاه وی در پایتخت کشور تأکید کرد و گفت: اولاً از شهردار منتخب تهران که دانش‌آموخته دانشگاه و در رشته معماری و شهرسازی صاحبنظر بوده و تجارب مدیریتی طولانی دارد انتظار می‌رود نظر رهبر معظم انقلاب در تکیه بر صاحبان فکر و دانش و علم و همچنین فراهم آوردن زمینه حضور دانشگاهیان در مدیریت شهری تهران را در نظر گیرد.

ابوترابی‌فرد در ادامه توصیه‌های خود به شهردار منتخب تهران عنوان کرد که ما نیازمند شهری هستیم که بر اساس دانش و علم نقشه آن طراحی شود و البته با دانش و علم هم تفکرات موردنظر اجرا شود. در واقع شما راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش باید هموار کنید.

امام جمعه موقت تهران در ادامه این مطلب بیان کرد: برای مدیریت کلان شهر تهران ما نیازمند حضور همه نهادهای مؤثر و نقش‌آفرین در این عرصه هستیم. در اصل مدیریتی موفق است که راه را برای اجماع و حضور شایسته مسئولان در نهادهای مختلف و مدیریت شایسته تهران هموار کند چرا که این هنر Art یک مدیر توانا است البته از دولت هم همین انتظار را داریم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: این رسالت دستگاه اجرایی است که با صرف وقت و استماع دغدغه و نقدها، زمینه مشارکت دلسوزان انقلاب و چهره‌های علمی و دانشگاهی را در مدیریت کشور فراهم کند چرا که این اصل و راه رسیدن به اقتدار و عزت کشور است.

ابوترابی‌فرد با تشریح وظایف شهردار و اصول مدیریت شهری عنوان کرد: باید ارتقاء و بهره‌وری همواره در دستور کار باشد و ضمن آن دولت، شهردار و همه نهادها قبل از آنکه افزایش درآمد کنند به فکر کاهش و موجودیت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری باشند چرا که این راه‌حل اصلی معضل کشور است لذا باید هزینه‌های مدیریت شهری کاهش پیدا کند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر ارتقاء بهره‌وری و عزتمندی مردم تصریح کرد: ما باید به فکر منبع درآمد شهرداری‌ باشیم، در کدام کشور شهردار عاقلی با فروش تراکم، شهر را مدیریت می‌کند، کدام قاعده می‌گوید که معماری شهر را تخریب کنید؟ درآمدزایی از فروش تراکم و عوارض و همچنین تغییر کاربری موجب تخریب محیط زیست شهری خواهد شد و مردم هم از این امر ناراحتند. این مسأله باعث تضییع حقوق شهروندان و آسیب شهرنشینی مذهبی و دینی می‌شود.

وی در توضیح مطلب فوق، اضافه کرد: کدام نهاد تأیید کرده که تهران باید به صورت عمودی رشد کند؟ این ‌آسمان‌خراش‌های بی‌ضابطه در خیابان‌ها ساخته شده آن هم برای تأمین هزینه‌های شهر! در همین رابطه ما باید یک اتاق فکر تشکیل داده و راه را برای معماری شهری آن هم بر اساس رشد افقی شهر هموار کنیم. در واقع این رشد با تفکر دینی و مذهبی ما سازگار است.

ابوترابی‌فرد همچنین به امور انجام شده در حوزه حمل‌ونقل شهری هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه کار بزرگی در کشور رخ داده است ما از متروسازی حداقل 100 سال دور بودیم همه شهرهای مهم جهان مترو داشتند اما ما از آنها عقب بودیم چرا که مدیران نالایق ما را از این نعمت ارزشمند محروم کرده بودند اما جمهوری اسلامی با مدیریت اقتصادی امروز حدود 300 کیلومتر خطوط مترو را در شهر تهران تأسیس و زمینه‌های رفت‌وآمد از این طریق را مهیا کرده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سفر روزانه 3 میلیون نفر در مترو یادآور شد: این کار بزرگی است که امروز ما در کنار شهرهای بزرگ جهان هستیم که 150 سال قبل مترو داشته و آن را به بهره‌برداری رسانده بودند.

وی با بیان اینکه در همه حوزه‌های مدیریتی کشور در 40 سال گذشته کارهای بزرگی انجام شده است، افزود: ما منکر برخی نواقص‌ها نیستیم اما در طول سه دهه پس از جنگ 300 کیلومتر مترو برای مردم آماده شده آن هم با ارزشی بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان، بنابراین از این به بعد هم باید در این حوزه به طور جدی بپردازیم.

ابوترابی‌فرد با انتقاد از ایجاد پسماندهای بسیار زیاد در شهر تهران، گفت: پسماند تهران در برابر شهرها و کلانشهرهای مشابه تهران خیلی زیاد است روزانه 8 تا 9 هزار تن پسماند تولید می‌شود بنابراین مسئولان خدمات شهری باید این پسماندها را جمع کنند. این موضوع باعث تأسف است.

امام جمعه موقت تهران در خاتمه سخنانش ضمن توصیه به مسئولان در حوزه مدیریت شهری گفت: ما می‌توانیم بحث پسماندها را مدیریت کنیم چرا که شایسته نیست در دوران تحریم دو برابر مصرف، پسماند داشته باشیم و در همین رابطه با هزینه 800 میلیارد تومانی برای شهرمان هزینه ایجاد کنیم نسبت به این امر باید توجه ویژه‌ای انجام و مدیریت شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 441109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟