پیش از این بنیاد شهید مسئول بیمه کردن ایثارگران بود. بعد از اعلام این خبر ایثارگران شاغل و بویژه ایثارگران بازنشسته از مشکلات احتمالی این جابه‌جایی ابراز نگرانی کردند. در پی اعلام نهایی این تصمیم، نمایندگان مجلس هم به احتمال به‌وجود آمدن مشکلات متعدد در این حوزه برای اقشار آسیب دیده واکنش نشان دادند تا جایی که از شخص رئیس جمهور، خواستار پیگیری موضوع شدند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این باره به «ایران» می‌گوید: به استناد ماده 13 قانون Law جامع «خدمات‌رسانی به ایثارگران»، صددرصد بیمه مکمل ایثارگران برعهده دولت است و بر اساس تبصره‌های ذیل این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند شاغلین دستگاه خود را زیرپوشش قرار دهند و تنها غیرشاغلین و بازنشستگان از طریق صندوق‌های مربوطه از سوی بنیاد شهید بیمه خواهند شد. این قضیه، حکم قانون دارد و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیز حکمی دائمی است. در حالی که سازمان برنامه و بودجه از سال 94 به‌دلیل یکسان کردن ارائه خدمات بیمه مکمل ایثارگران، بنیاد را مکلف کرد تا بیمه ایثارگران اعم از شاغل، غیرشاغل و بازنشسته را برعهده گیرد و خود سازمان برنامه و بودجه مکلف شد اعتبار لازم را از سرفصل دستگاه‌ها کم کرده و به اعتبارات بنیاد اضافه کند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و بنیاد شهید طی سال‌های گذشته، با حجم زیادی از بدهی به بیمه‌ها مواجه شد. مهدی ایزدی درباره رقم قرارداد بیمه مکمل ایثارگران این‌طور توضیح می‌دهد: رقم قرارداد بیمه مکمل ایثارگران از اول شهریور ماه سال گذشته تا اول شهریور ماه امسال، 1900میلیارد تومان بود که در سال 97 دولت 1800میلیارد در اعتبارات بیمه مکمل پیش‌بینی کرد، نیمی از مبلغ 1900 میلیارد را بنیاد در 6 ماهه اول سال‌جاری پرداخت کرده، دو ماه هم تمدید کردیم. یعنی تا تاریخ اول آبان ماه امسال تاکنون ضریب یکهزارمیلیارد از 1800 میلیارد پرداخت شده و میزان 800 میلیارد تا انتهای سال باقی مانده است. وی درباره مناقصه‌ای که بین شرکت‌های بیمه برای بیمه ایثارگران انجام شده است هم، می‌گوید: طبق روال برای انجام بیمه مکمل ایثارگران هر سال مناقصه‌ای بین شرکت‌های بیمه انجام می‌شود، در مناقصه اخیر کمترین رقمی که از سوی یکی از شرکت‌های بیمه گر پیشنهاد شد 3400 میلیارد تومان بود، این در حالی است که کمتر از 800 میلیارد از اعتبار باقی مانده است. به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه برای برگزاری مناقصه درخواست اعتبار کردیم ولی سازمان برنامه و بودجه به لحاظ قانونی نمی‌توانست اعتبارات بنیاد را افزایش دهد در نتیجه پیشنهاد داد که به استناد قانون، بیمه تکمیلی از طریق دستگاه‌های مربوطه اجرا شود.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه واگذاری بیمه تکمیلی به دستگاه‌های اجرایی به اراده و خواست بنیاد نبوده است، می‌افزاید: این تصمیم بر اساس قانون و به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و موافقت دولت گرفته شده و اراده بنیاد در آن نقشی نداشته است. بر این اساس روز شنبه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که به غیر از بازنشستگان، بقیه دستگاه‌های ذیربط تأمین اعتبار کرده‌اند، در وزارت آموزش و پرورش و وزارت جهادکشاورزی هم که بیشترین آمار شاغلان ایثارگر را به خود اختصاص داده‌اند، مشکل حل شده است و بیمه تکمیلی بازنشستگان ایثارگر هم در کوتاه‌ترین زمان از طریق صندوق‌های بازنشستگی تأمین اعتبار می‌شود. به گفته ایزدی، عموماً تأمین اعتبارات برعهده استانداری‌ها است و در صورت جابه‌جایی و انتقال بیمه ممکن است خلأیی ایجاد شود و برخی از ایثارگران دچار مشکل شوند اما تا این لحظه موارد اورژانسی از سوی بنیاد رسیدگی شده‌اند و هیچ اقدام درمانی معطل نمانده است، اما بیشترین قشری که از این اتفاق آسیب دیده‌اند شاغلین آموزش و پرورش و بازنشستگان بودند که با حمایت‌های بنیاد اگر مورد یا مشکلی پیش آمده، هم برطرف شده است. وی درباره اینکه چنانچه ایثارگر یا فرد تحت تکفل وی از تاریخ مزبور دچار مشکل در زمینه بیمه تکمیلی شوند چه باید بکنند، توضیح می‌دهد: تا زمانی که دستگاه‌ها تماماً امور بیمه تکمیلی را انجام دهند هر موردی که به‌صورت اورژانسی برای ایثارگران به وجود آید، بنیاد شهید آن را حل و فصل خواهد کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنیاد شهید 2 هزار میلیارد بدهی از گذشته دارد، می‌گوید: تا پایان سال آینده یعنی تا تاریخ اول آبان 98 به این مبلغ 3400 میلیارد دیگر نیز افزوده می‌شود و در مجموع این سازمان به 5400 میلیارد اعتبار نیاز دارد که صددرصد برعهده دولت است. چنانچه این مبالغ تأمین شوند، بنیاد از اینکه امور مربوط به بیمه مکمل ایثارگران مثل گذشته انجام شود، استقبال می‌کند.وی درباره رضایت یا عدم رضایت ایثارگران، هم این‌طور توضیح می‌دهد: برخی از دستگاه‌ها مانند بانک‌ها و وزارت نفت، خدمات درمانی مناسب تری نسبت به بنیاد ارائه می‌دادند، ولی در زمینه سایر دستگاه‌ها، بنیادشهید بهتر از آنها عمل می‌کرد، به همین دلیل ایثارگران تمایل داشتند که خدمات از طریق ما انجام شود.

ایزدی در این زمینه پیشنهاد می‌دهد: بهتر است دستگاه‌ها، بیمه‌ها را با همان سقفی که بنیاد دارد، ببندند یا اینکه با شرکت دی و با همان سرانه اعلام شده، قرارداد داشته باشند، توصیه دیگر هم این است که دولت برای سرانه «بیمه‌های مکمل» سقف تعیین کند. معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید در زمینه حق پرستاری هم می‌گوید: تا سال گذشته حق پرستاری از طریق بیمه طرف قرارداد انجام می‌شده اما در حال حاضر مگر موارد پرستاری «دوران نقاهت بعد از عمل جراحی»، حق پرستاری برعهده بنیاد است و ارتباطی با بیمه مکمل ندارد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مهسا قوی قلب

کدخبر: 440572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟