بررسی لایحه جدید برج _ باغ درصحن  شورای شهر تهران

علی اعطا در مورد سرانجام لایحه جایگزین مصوبه برج_باغ اظهارکرد: ۲۲ اسفندماه سال گذشته مصوبه برج_باغ لغو و مقرر شد که شهرداری ظرف مدت دو ماه لایحه جایگزین را به شورا ارائه دهد اما شهردار استعفا داد و در پی آن نیز معاون شهرسازی نیز استعفا داد و در فاصله‌ای که شهرداری با سرپرست اداره می‌شد پیشنهاداتی به‌صورت غیررسمی به کمیسیون‌ها ارائه شد اما از آنجایی که پیشنهادات مطلوب نبود در کمیسیون مربوطه پیشنهادات رد شد.

وی با بیان اینکه با انتصاب محمدعلی افشانی به عنوان شهردار تهران دوباره تدوین لایحه جایگزین برج_باغ در دستور کار قرار گرفت و چندی پیش بعد از ماه‌ها مطالعه و بررسی لایحه جایگزین برج_باغ به شورا ارسال شد، گفت: براساس کلیات لایحه پیشنهادی ساخت و ساز در باغات به حداقل می‌رسد و باغات براساس مساحت دسته‌بندی می‌شوند. سطح اشغال و طبقه برای هر باغ با توجه به مساحت آن در نظر گرفته شده است و با این کار مالکان عملا نمی‌توانند از امتیازی به نام برج_باغ استفاده کنند و می‌توانند فعالیت‌های متنوعی را در باغ مستقر کنند که با باغ سازگار باشد و برای مالک نیز ارزش افزوده ایجاد کند.

این عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: با اینکه کلیات لایحه در کمیسیون‌ها مورد استقبال واقع شده است باید بعد از تصویب در شورا آن را به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بفرستیم تا در طرح جامع نیز این پیوست شماره سه طرح جامع شهر تهران اصلاح شود.

اعطا در مورد پرونده‌های باز لایحه لغو شده برج_باغ نیز گفت: اخیرا جلسه‌ای در کمیته حقوقی برگزار شد که نمایندگانی از مناطق یک تا ۵ و ۲۱ و ۲۲ - که عمدتا با موضوع برج_باغ درگیر هستند و نمایندگانی از معاونت مالی، معاونت شهرسازی، مدیران کل حقوقی، تدوین ضوابط، تشخیص و وصول درآمد ومعماری شهرسازی در آن حضور داشتند.

وی افزود: در این جلسه سعی شد که در مورد تعداد پرونده‌ها، میزان پیشرفت پرونده، وضعیت ریالی، مباحث حقوقی این پرونده‌های باز به جمع‌بندی برسیم اما متوجه شدیم که آماری که پیش از این اداره کل تدوین ضوابط به شورا داده با آمار ارائه شده از سوی مناطق مغایرت چشمگیری دارد و این اتفاق بدین معنا بود که مناطق به اداره کل تدوین مقررات اطلاعات دقیقی نداده‌اند بنابراین اطلاعات قابل استفاده در دسترس نبود.

وی با بیان اینکه به مناطق ابلاغ شد که تا مدت مشخصی فرصت دارند تا نسبت به تکمیل اطلاعات دقیق در زمینه پرونده های جاری برج_باغ برسند اقدام کنند، گفت: اداره کل تدوین ضوابط و مقررات نیز فرصت محدودی دارد تا آمار قابل اتکا را احصا کند و به شورا ارائه دهد چرا که اطلاعات ارائه شده در جلسه کمیته حقوقی اشکالات چشم گیری داشت.

اعطا با بیان اینکه حدود ۵۰۰ پرونده جاری در مورد لایحه برج_باغ وجود دارد که عمدتا در منطقه یک هستند، گفت: شهروندان اطمینان داشته باشند که اجازه پایمال شدن حقی را نمی دهیم اما باید تک به تک این پرونده‌های جاری بررسی شود تا بتوان تصمیم درست گرفت تا خیر و مصلحت عمومی در آن باشد و حق الناس هم ضایع نشود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید
 

کدخبر: 439774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟