برداشت سالیانه 600 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی ‌استان سیستان و بلوچستان

‌اتابک جعفری افزود: سالیانه بیشتر از سه برابر از مصرف استان آب برداشت می کنیم که جبران میزان برداشت آب با توجه به بارندگی های اندک بسیار مشکل خواهد بود.

جعفری گفت: میزان بارندگی در جهان ۸۳۰ میلیمتر در کشور ۲۵۰ میلیمتر و در استان ۱۰۳ میلیمتر است و این یعنی بارندگی ناچیز در استان و خشکسالی که گریبانگیر آن هستیم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در ادامه گفت: تشدید بحران منابع آب زیرزمینی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و همچنین حفر چاه‌های غیرمجاز و ناکافی بودن تخصیص اعتبارات از جمله مشکلات بخش آب است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد منابع آب زیرزمینی استان دربخش کشاورزی مصرف می شود، خاطر نشان کرد: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، در چند سال آینده حتی امکان تامین آب شرب نیز وجود ندارد.

جعفری خاطرنشان کرد: سالانه 714 میلیون متر مکعب آب شامل 243 میلیون متر مکعب از رودخانه کهیر، 273 میلیون متر مکعب از رودخانه باهو کلات و 198 میلیون متر مکعب آب از رودخانه زرآباد از جنوب استان خارج می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت موجود جنوب سیستان و بلوچستان 14 سد مخزنی و تغذیه ای با 848 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل در دست مطالعه قرار دارد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 438433 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟