به گزارش رکنا، وحید حسینی گفت: از مرداد ماه سال جاری نخستین کارگاه آموزشی بازرسی از معاینه فنی خودروها با همکاری سازمان محیط زیست برگزار شد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر معاینه فنی در کشور فراز و نشیب‌های زیادی داشته و گاه پلیس Police معاینه فنی را یک کاغذ پاره می‌نامیدند و البته حق داشتند چرا که می‌شد برگه‌های معاینه فنی را خرید و فروش کرد، گفت: اما ثابت کردیم که معاینه فنی می‌تواند درست و اصولی و بر پایه اصول سیمفا صادر شود.البته باید بازوی بازرسی نیز جلوی صدور برگه‌های جعلی را بگیرد و از صحت گواهی صادرشده اطمینان حاصل شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: سال گذشته تنها نیاز قانونی برای کاهش آلودگی هوا به نتیجه نرسید و معافیت از معاینه فنی از 5 به 4 سال کاهش یافت این در حالی است که خودروساز تنها گارانتی خودروی خود را دو سال ضمانت می‌کند که در همان دوره هم قطعات کاتالیست و چرخه آلایندگی موتورش از گارانتی خارج شده است.

وی ادامه داد: در عین حال در دنیا گارانتی قطعات کنترل آلایندگی تا 8 سال است دلیل این نوع نگاه به تجهیزات تأثیرگذار در آلاینده‌های هوا باز می‌گردد که برای مصرف‌کنندگان تولید آلاینده چندان در اولویت نیست و ممکن است توان مالی نصب کاتالیست را بر روی خودرو نداشته باشد اما سلامت و هوای پاک برای مسئولان مهم است. بنابر این تجهیزات‌ آلایندگی خودرو باید طولانی‌تر گارانتی داشته باشد.

حسینی گفت: در تهران برای کنترل دقیق معاینه فنی طبق مصوبات هیأت وزیران از ابتدای آبان باید مرحله دوم طرح کاهش اجرایی می‌شد و یک خودرو فقط با داشتن معاینه فنی مجاز حق تردد داشت هم اکنون زیرساخت‌های لازم فراهم است و نیروی انتظامی هم باید شرایط بحران آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال را در نظر بگیرد و توقف خودروهای دودزا را آغاز کند.

وی بیان کرد: البته پلیس ملاحظاتی درباره شلوغی مراکز معاینه فنی دارد اما معتقدیم این صف در برابر ادامه آلوده کردن هوای زندگی میلیون‌ها نفر مقایسه مناسبی برای تأخیر در اجرای طرح نیست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت:‌در حال حاضر بین نهادهای مختلف از جمله وزارت کشور، پلیس، شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست همکاری خوبی وجود دارد. تأکید می‌کنم که دوربین شبانه‌روزی در حال کنترل معاینه فنی‌ها هستند و دوربین‌های ورودی شهر نیز تردد خودروهای پلاک شهرستان را کنترل می‌کنند.

وی ادامه داد: همزمان با افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی متأسفانه بحث کاتالیست‌ها و لاستیک اجاره‌ای راه افتاده است عده‌ای از شهروندان برای دریافت معاینه فنی کاتالیست قرض می‌گیرند درصدد هستیم با مکانیزم‌های قانونی و ارتقاء سیستم نظارتی این مشکل را حل کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 437166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟