محمد آقاجانی اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۶ درصد از بار بیماری‌ها را به خودشان اختصاص خواهند داد و متاسفانه کشور‌های در حال توسعه از این بیماری‌ها بیشتر آسیب می‌بینند و ۸۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور‌های جهان سوم رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: برنامه ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر در حال اجرا است که در راستای اهداف هزاره است و با اجرای آن، ۲۵ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر کاهش پیدا می‌کند و طرح مطالعه قند و لیپید تهران نیز در راستای کنترل این بیماری‌ها است که از سال ۷۷ پیش مطالعه آن در ۷ مرحله توسط پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شده است.

آقاجانی با بیان اینکه مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران در منطقه شرق تهران آغاز شد، افزود: نتایج مرحله اول این طرح شیوع چاقی، مصرف سیگار و دیابت Diabetes در این منطقه چه میزان است و نشان داده شد که ۶۰ درصد از علت مرگ و بستری در بیمارستان‌ها در جمعیت مورد مطالعه، به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرحله دوم مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران را مربوط به اصلاح عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و بهبود سبک زندگی دانست و گفت: در این مرحله به بهبود رفتار غذایی، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش مصرف سیگار توجه ویژه‌ای شد و این طرح سه نتیجه بزرگ به همراه داشته است یکی اینکه آمار و اطلاعات سطح آگاهی و دانش ما را نسبت به وضعیت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به طور بارزی افزایش داده است دوم اینکه مداخلات سلامتی Health و نتایج آن به ارتقای سلامت کمک می‌کند و سوم اینکه تولیدات علمی گسترده‌ای حاصل شده است.

وی با اشاره به استخراج ۹۰۰ مقاله علمی از مطالعه کوهورت قند و لیپید در طول ۲۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: توسعه شهرنشینی در جوامع کنونی و تغییر عادات و سبک زندگی به افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر منجر شده است و این بیماری‌ها تمام کشور‌های دنیا را در برگرفته و بیماری‌های غیرواگیر نه تنها مشکل بزرگی برای سیستم‌های بهداشتی و درمانی بلکه مشکل بزرگی برای نظام‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور‌های مختلف است و بخش زیادی از درآمد ناخالص دولت‌ها صرف این بیماری‌ها می‌شود.

آقاجانی از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین بیماری غیرواگیر از نظر مرگ و میر و ناتوانی برای مردم جوامع مختلف یاد کرد و افزود: بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و حوادث Accidents ترافیکی در رتبه‌های بالای علت مرگ و میر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح ایراپن در شهرستان دماوند گفت: طرح ایراپن از سال ۹۵ در کشور با هدف ارزیابی ۱۰ ساله سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی با سنجش قند، فشار و کلسترول خون، مصرف سیگار و قد و وزن آغاز شده و جمعیت ۱۳۰ هزار نفری شهرستان دماوند از زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اجرای طرح ۲۴۷ و ۷۲۴ برای درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی در کشور یادآور شد: اولین و دومین علت مرگ در کشور سکته‌های قلبی و مغزی هستند و به همین خاطر این دو طرح به منظور پوشش شبانه روزی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته با استفاده از دارو‌ها و روش‌های جدید در کشور اجرایی شد و این طرح در دو بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اجرا می‌شود.

آقاجانی اضافه کرد: حدود ۴۰ هزار بیمار سکته‌های حاد قلبی با استفاده از خدمت ۲۴۷ از مرگ و معلولیت نجات پیدا کردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 436713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟