فرسودگی مدارس جان دانش آموزان البرز را تهدید می کند

البته استان البرز همواره با مهاجرت روز افزون از دیگر استان‌ها روبه‌رو است و براساس آخرین آمار، 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. در این استان، تهدید 3 شیفته شدن مدارس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم منطقه است؛ مدارسی که ضمن فرسوده بودن، ناکافی هم هستند.

ایجاد نشدن هم تراز کلاس‌های درس با رشد جمعیت

محمدعلی نجفی استاندار البرز به‌عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه البرز محل تردد 14 استان است، تصریح کرد: حجم فشار مهاجران به استان آنقدر بالا است که هر میزان کار انجام شود باز هم عقب هستیم و با کمبود سرانه‌ها مواجهیم. نجفی افزود: در استان البرز مجمع خیرین پویا و جدی کمک می‌کنند و یکی از نگرانی هایم از بدو ورود به استان موضوع مدارس دو شیفته و کمبود کلاس درس بوده است. در سال‌های اخیر ساخت و ساز در این بخش کمتر بوده و با وجود تلاش‌ها و ازدیاد جمعیت در استان و بویژه در کرج و فردیس، هنوز این بستر ایجاد نشده که هم تراز رشد جمعیت، امکانات اولیه در بخش توسعه مدارس ایجاد شود.

اضافه شدن سالانه 12 هزار دانش‌آموز

«محمد دلاوریان» مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز به صراحت اعلام کرد که برای دستیابی به سرانه استاندارد آموزشی دراستان، 7 هزار کلاس درس جدید نیاز داریم. دلاوریان با اشاره به اینکه 440 هزار نفر جمعیت دانش‌آموزی دولتی و غیردولتی در استان در حال تحصیل است، گفت: میانگین رشد دانش‌آموزی در کشور 2.94 درصد است که در استان البرز به 4 درصد رسیده است. در این استان سالانه 12 هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی افزوده می‌شود که اگر ظرفیت هرکلاس درس

30 دانش‌آموز باشد، هرسال 400 کلاس درس جدید باید احداث و تأمین شود. مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه 7 هزار کلاس درس تا سرانه استاندارد آموزشی در استان کم داریم، افزود: سرانه آموزشی استان البرز باشاخص کشوری فاصله دارد، به طوری که تا پایان سال 95 سیستان و بلوچستان رتبه آخر را دارا بود، اما در سال 96، البرز سی و یکمین استان از نظر فقر فضای آموزشی شناخته شد و حتی در رتبه پایین تری از سیستان و بلوچستان قرار گرفت.

90 درصد مدارس غیردولتی از استحکام لازم برخوردار نیست

دلاوریان با بیان اینکه استان البرز یکهزار و 306 باب کد مدرسه دایر و یکهزار و 300 مدرسه غیردولتی دارد، اظهار داشت: 90 درصد مدارس غیردولتی در استان از استحکام لازم برخوردار نیست، چون بیشتر مدارس غیردولتی در ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی راه‌اندازی شده است. از آنجا که در استان البرز با کمبود منابع دولتی و فضای لازم آموزشی مواجهیم، به ناچار برای کمک به فضای آموزشی، نیاز است از این مدارس با تدابیر لازم استفاده شود تا با استفاده از منابع لازم، مدارس جدید احداث شود. به همین منظور هر سال استحکام این بناها کنترل می‌شود تا خطری دانش‌آموزان را تهدید نکند. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز با اشاره به اینکه 48 درصد مدارس استان 2 شیفته است، ادامه داد: وضعیت مدارس دولتی نیز به گونه‌ای است که 32 درصد این مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم سازی، 18درصد نیازمند مقاوم‌سازی و 14 درصد نیازمند تخریب و بازسازی است.

وی اعتبار مورد نیاز برای مقاوم سازی، تخریب و بازسازی لازم مدارس استان را حدود 500 میلیارد تومان دانست تا طی مدت 10 سال این مدارس مناسب و استاندارد شوند. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز بیشترین حجم مدارس فرسوده را در بافت‌های فرسوده در ناحیه 4 کرج و فردیس برشمرد و گفت: کمبود مدارس بیشتر در ناحیه 4، فردیس، خرمدشت، محمدشهر و کمالشهر است.

امکان 3 شیفته شدن مدارس

دلاوریان با تأکید براینکه استان البرز به‌لحاظ رشد دانش‌آموزی، دومین استان کشور است، افزود: رشد بالای مهاجرت موجب افزایش ناگهانی جمعیت دانش‌آموزی استان است؛ مهاجرت برای یک استان مایه رونق و برکت است، اما در جایی که فقط از منابع دولتی برای ساخت و نوسازی مدارس کمک می‌گیریم، دچار کمبود می‌شویم. استان البرز به اعتبارات ویژه‌ای نیاز دارد و فرسودگی مدارس و افزایش جمعیت، جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. به‌دلیل محدودیت منابع مالی، همواره رشد جمعیت از اعتباراتی که از منابع دولتی به ما داده می‌شود، پیشی می‌گیرد. هرچند اعتبارات استانی (ملی) امسال 4 برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت و نیکوکاران البرزی نیز در جشنواره بیستم برای ساخت مدارس 27 میلیارد تومان کمک کردند، اما فقر فضای آموزشی و فرسودگی مدارس به گونه‌ای است که اگر به داد البرز نرسند، ممکن است مدارس 3 شیفته شود و تعداد دانش‌آموزان از 31 به 40 نفر افزایش پیدا کند.

وی افزود: آثار این مهاجرت در مقطع ابتدایی بیش از همه نمودار می‌شود، به طوری که 48 درصد مدارس 2 شیفته است و در شهر جدید هشتگرد این میزان به 76 درصد رسیده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 436427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟