سردار اسکندر مومنی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله اعرافی با اشاره به وضعیت نامطلوب مصرف مواد مخدر Drugs در ایران اظهار کرد: البته کشورهای دیگر در خصوص ارائه اطلاعات دقیق در این خصوص کوتاهی می‌کنند.

وی ادامه داد: تولید مواد مخدر در افغانستان در یک دهه اخیر 50 برابر شده و تولید مواد مخدر در این کشور از 200 تن به 10 هزار تن رسیده است و ایران در مسیر ترانزیتی قاچاق Contraband مواد مخدر از افغانستان به کشورهای دیگر جهان قرار دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: باید از همه ظرفیت‌های کشور برای مبارزه با مواد مخدر استفاده شود، هزینه مستقیمی که مواد مخدر به کشورمان تحمیل می‌کند، 199 هزار میلیارد تومان است.

مومنی با اشاره به آمار معتادان به مواد مخدر در ایران اظهار کرد: برآورد می‌کنیم که دو میلیون و 800 هزار نفر در کشورمان به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند، فرهنگ سازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر جزو اولویت‌های بلند ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی ادامه داد: تنها حاکمیت و دولت وظیفه مقابله با مواد مخدر را ندارند، خانواده‌ها و همه نهادها و ارگان‌ها به خصوص آموزش و پرورش در این زمینه وظیفه دارند، باید به دنبال استفاده از مبلغان دینی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر باشیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: کشورمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های سنگین مادی و معنوی پرداخت کرده است و ایران در این راه هزاران شهید و جانباز تقدیم کرده است.

مومنی جامعه را نسبت به مساله اعتیاد حساس دانست و تصریح کرد: بیشترین دغدغه و نگرانی مردم براساس نظرسنجی‌ها مربوط به اعتیاد است، البته این ادعا که سن اعتیاد در کشور به 13 سال رسیده، درست نیست، میانگین سن اعتیاد در کشورمان بین 24 سال و 25 سال است.

وی ادامه داد: براساس برآوردها تعداد معتادان مستمر کشورمان در سال 1404 به بیش از سه میلیون نفر می‌رسد که این مساله نگران کننده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: روند ورود زنان و دختران به چرخه اعتیاد رو به رشد است و اکنون 156 هزار زن معتاد Addicted در کشور داریم.

مومنی سن اعتیاد به کشور را رو به کاهش دانست و تصریح کرد: هم اکنون 58 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران زیر 34 سال سن دارند، خانواده‌ها نسبت به اعتیاد فقر اطلاعاتی دارند و باید اطلاع رسانی جدی به آن‌ها در این خصوص صورت بگیرد. 55 درصد خانواده‌های معتادان پس از سه سال از اعتیاد فرزندانشان مطلع می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پلیس Police برای انعقاد تفاهم نامه با حوزه علمیه برای فرهنگ سازی در زمینه مبارزه با مواد مخدر آماده است و پلیس دست یاری را در این خصوص به سمت نهادهای حوزوی دراز می‌کند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 435573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟