رشد دو برابری بارش ها به معنای پایان خشکسالی‌ها است؟

این میزان رشد بارش‌ها که روزهای گذشته از پاییز امسال را به روزهای پُربارانی برای ایران تبدیل کرده است، این سوال را برای مردم به وجود آورده که آیا خشکسالی‌های ایران به پایان رسیده است؟

13970819095834680158687610

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، به طور متوسط در هر سال 71 درصد بارشهای ایران در پاییز و زمستان رخ می دهد که سهم پاییز 25 درصد است. با این حساب، برای پاییز به طور متوسط بارش‌های 62 میلیمتری پیش بینی می شود تا سال بارشی متوسطی داشته باشیم (به قول مسئولان صنعت آب کشور سالی نرمال داشته باشیم)

آخرین وضعیت بارش‌های ایران / بارش‌های تمام حوضه‌های آبریز مثبت شد+جدول

* سال آبی جاری پربارش است؟

سازمان هواشناسی Meteorology سال آبی 97-98 را سالی نرمال از نظر بارش‌ها پیش بینی کرده، پس انتظار می رود در پاییز امسال در مجموع 62 میلیمتر بارش به ثبت برسد که تا روز هفدهم آبان ماه، 32 میلیمتر آن به ثبت رسیده است. از آنجایی که بارش‌های ایران از نظر زمانی هیچ گاه منظم نبوده و در هیچ سالی الگوی زمانی مشابهی با سالهای قبل به ثبت نرسیده، همچنین نمودار رشد یا افول بارش‌ها هیچ گاه شیبی یکسان در طول سال نداشته، پس نمی توان گفت پربارشی آبان که به رشد نزدیک به 200 درصدی بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل انجامیده، نشان از این دارد که در روزهای باقی مانده از پاییز هم، همین میزان رشد بارش را تجربه خواهیم کرد.

در واقع هنوز بسیار زود است که بتوانیم این نتیجه را بگیریم که سال آبی جاری سالی پربارش است.

* به خط پایان خشکسالی ها رسیدیم؟

گرچه خشکسالی‌ها از کمبود بارش‌ها نشأت می‌گیرند و با افزایش میزان بارشها رفع می‌شوند، اما خشکسالی‌های اقلیمی متناوب به نوعی از خشکسالی می‌انجامد که به آن خشکسالی هیدرولوژیکی می‌گویند. خشکسالی‌های هیدرولوژیکی معمولاً‌ با تأخیر بیشتری نسبت به خشکسالی‌های هواشناسی، کشاورزی یا اقلیمی رخ می‌دهند و با تأخیر بیشتری نیز برطرف می‌شوند.

خشکسالی هیدرولوژیکی ایران که اکنون در پهنه کشور وجود دارد، ناشی از سالها کمبود بارش‌ها و اضافه برداشت از منابع زیرزمینی آب است. در حال حاضر حجم منابع آبی زیرزمینی کشور با کسری 110 میلیارد مترمکعبی یعنی به‌اندازه کل میزان منابع آبی سالانه در دسترس کشور مواجه است.

در واقع اگر چندین سال مثل 47 روز ابتدایی سال آبی جاری بارش‌های مطلوب داشته باشیم و جلوی اضافه برداشت ها از منابع زیرزمینی آب را بگیریم، شاید در آن زمان بتوانیم بگوییم رفته رفته خشکسالی هیدرولوژیکی کشور برطرف خواهد شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

منبع: تسنیم

کدخبر: 434611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟