به گزارش رکنا، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد فضا‌های آموزشی کشور ناایمن و نیازمند بازسازی یا مقاوم سازی اند.

مهراله رخشانی مهر با بیان اینکه حدود ۱۰۷ هزار مدرسه مشتمل بر ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، افزود: ۷۰ درصد فضا‌های آموزشی مستحکم هستند.

وی با بیان اینکه بازسازی مدارس فرسوده نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است، تصریح کرد: با اعتباراتی که سالانه به سازمان نوسازی مدارس تخصیص می‌یابد نمی‌توان مدارس فرسوده و تخریبی را بازسازی یا مقاوم سازی کرد؛ این موضوع نیازمند توجه ویژه است تا با تخصیص اعتبارات خاص این مشکل مرتفع شود.

وی با بیان اینکه در قانون Law برنامه ششم توسعه، برای بازسازی مدارس فرسوده، ۳ میلیارد دلار اعتبار از محل حساب ذخیره ارزی مصوب شده است که اگر این مبلغ به سازمان نوسازی مدارس تخصیص یابد، با یک کار جهادی می‌توان بخش عمده‌ای از فضا‌های آموزشی فرسوده را بازسازی و تبدیل به مدارس ایمن کرد.

رخشانی مهر درباره بودجه تخصیص یافته امسال به سازمان نوسازی مدارس گفت: در سال ۹۷ بیش از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این سازمان تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته بیش از ۲ و نیم برابر و نسبت به سال ۹۵ بیش از ۳ ونیم برابر رشد داشته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه با اشاره به رویکرد‌های اصلی این سازمان طی سال جاری بیان داشت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام، حذف مدارس خشتی و گلی، اتمام پروژه‌های حیات طیبه و در ادامه احداث و توسعه مدارس سبز از مهمترین برنامه‌های این سازمان است.

وی با اشاره به وجود هزار مدرسه خشتی و گلی در کشور اظهار داشت: برای جایگزینی مدارس خشتی و گلی با مدارس مستحکم همه تلاش خود را به کار بسته ایم تا انشالله تا پایان سال تحصیلی جاری این نوع مدارس خطر آفرین حذف شوند، اما امکان حذف مدارس کپری به دلیل تطابق در فرهنگ و معماری سنتی برخی مناطق وجود ندارد، بر همین اساس در تلاشیم مدارسی که همسو با معماری سنتی و فرهنگ مردم هستند و از ایمنی و استحکام لازم هم برخوردارند ایجاد کنیم. نمونه این کار احداث مدارس توپی کلاس است که با معماری سنتی و با مصالح مستکم از سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان طراحی و احداث شد و طرح موفقیت آمیزی بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت سرانه فضای آموزشی ادامه داد: میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در کشور ۵.۲ مترمربع است که این میزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند زیر نظام فضا تجهیزات و فناوری باید به ۸.۲ مترمربع برسد.

وی افزود: در ۱۱ استان کشور این میزان پایین‌تر از میانگین است. به عنوان مثال برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان، خوزستان، قم، البرز و حتی تهران زیر خط میانگین فضای آموزشی قرار دارند.

رخشانی مهر با اشاره اهمیت نقش خیرین مدرسه ساز در توسعه فضا‌های آموزشی کشور خاطر نشان کرد: تا کنون ۲۰ درصد فضا‌های آموزشی کشور با مشارکت خیرین و بدنه اجتماعی کشور احداث شده است و خوشبختانه طی دو سال اخیر ۵۰ درصد کلاس‌های درس تحویلی مهرماه با مشارکت خیرین به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: همچنین تعهدات نیکوکاران در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز نسبت به جشنواره نوزدهم با رشد بیش از ۵۵ درصدی به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهی مدارس کشور با اشاره به اضافه شدن ۸ هزار کلاس درس جدید در مهر امسال به فضا‌های آموزشی کشور گفت: ۱۷۰۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی که شامل کلاس درس، استخر، نمازخانه و کتابخانه، سالن ورزشی و... می‌شد ۱۵۰۹ باب مدرسه بود که در مجموع با اعتباری بالغ بر ۱۴۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

این مقام مسئول درباره خراب شدن دیوار مدرسه سنندج گفت: مدارسی که تخریب می‌شود از جمله مدارس با عمر بالای ۴۰ سال هستند. مدارسی که در کشور از دهه ۱۳۷۰ به بعد بر اساس آیین نامه زلزله و با رعایت استاندارد‌های لازم احداث شده اند، مستحکم هستند و تمام قوانین و مقررات فنی و مهندسی در این مدارس رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه در زلزله اخیر کرمانشاه مدارسی که عمر بالای ۳۰ سال داشتند آسیب دیدند تاکید کرد: مقاومت مدارس نوساز و حتی مدارسی که طی سال‌های اخیر ساخته شده اند گواه عملکرد خوب سازمان نوسازی مدارس بود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس شناسنامه فنی فضا که از سال ۸۲ تهیه شده است تمام فضا‌های آموزشی کشور دارای کد فضا هستند و اطلاعات کامل از مدارس فرسوده داریم که کدام مدرسه در کدام استان با چه ویژگی‌هایی وجود دارد و کدام یک از این مدارس باید تخریب یا بازسازی شود و یا کدام یک با مقاوم سازی باز هم قابل استفاده اند که در صورت تخصیص اعتبارات ویژه و با جذب مشارکت‌های مردمی می‌توانیم فضا‌های آموزشی نیازمند را بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس با مجهز بودن به دانش مقاوم سازی که این کار را در سال‌های گذشته با موفقیت انجام داده است اظهار داشت: با تخصیص ۴ میلیارد دلار اعتبار در برنامه پنچم توسعه و با یک اقدام جهادی بخش اعظمی از مدارس فرسوده بازسازی شد؛ اگر اعتبار ۳ میلیارد دلاری پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه هم تخصیص یابد؛ طی دوره سه ساله یعنی تا پایان دولت تدبیر و امید، بخش عمده‌ای از فضا‌های آموزشی فرسوده بازسازی می‌شوند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟