resized_903198_220

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، با توجه به مصوبه هیئت امنای این بنیاد، نیم‌تنه‌ای از شیخ‌الرئیس، بوعلی‌سینا طراحی و در حال ساخت است که با هماهنگی و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشگاه‌های معتبر جهان نصب خواهد شد.

توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بوعلی‌سینا در این‌باره گفت: بر پایه مصوبه هیئت امنای محترم بنیاد، مقرر شد نیم‌تنه‌ای از شیخ‌الرئیس تهیه شود و با صلاحدید و مشورت سازمان‌های ذی‌ربط فرهنگی، به مراکز و دانشگاه‌های پزشکی و فلسفی معتبر جهان هدیه و در آنجا نصب شود.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: پس از مشورت‌های لازم با متخصصین و هنرمندان تجسمی، ساخت نیم‌تنه ابوعلی‌سینا به استاد هادی عرب‌نرمی واگذار شد و قرار شد بر اساس تصویر مصوب انجمن آثار ملی در سال 1324 خورشیدی، اثر مرحوم استاد ابوالحسن‌خان صدیقی، مجسمه‌ای ساخته شود. با توجه به اهمیت موضوع و لزوم بهره‌مندی از تجارب هنرمندان صاحب‌نام و شناخته شده؛ آقای عرب‌نرمی که در ساخت تندیس‌های مفاخر ملی اثرهای ارزشمندی برای شهرداری تهران و سایر نقاط کشور ساخته است؛ انتخاب شد و ایشان با هنرمندی تمام و علاقه وافری که به فرهنگ و تمدن ایران دارند؛ نیم‌تنه‌ای از شیخ درست کرده که مورد قبول و توجه اصحاب هنر Art قرار گرفته است.

resized_903199_330

دارائی درباره اهداء و نصب نیم‌تنه بوعلی‌سینا نیز گفت: مقرر شده که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت‌خانه‌های خارجه و علوم، در کشورهایی که مراودات فرهنگی و علمی با ایران دارند و نصب این تندیس می‌تواند به تعمیق روابط دو جانبه منجر شود؛ این تندیس هدیه و نصب شود.

البته هدف مهم از این برنامه اجرایی، معرفی شیخ‌الرئیس به‌عنوان حکیم، فیلسوف و دانشمند ایرانی است و در پلاک معرفی تندیس مطالبی در تأیید و تأکید بر ایرانی‌بودن ابوعلی‌سینا نوشته خواهد شد.

دارائی همچنین گفت: با توجه به اهمیت تاریخی و تمدنی شهر همدان و نیز وجود آرامگاه شریف بوعلی‌سینا در این شهر، پیشنهاد شده است که نمونه‌ای برنزی از این اثر با هزینه شهرداری همدان در ابتدای پیاده‌راه بوعلی‌سینا در میدان مرکزی امام همدان نصب شود که مراحل هماهنگی آن در حال انجام است.

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ هادی عرب‌نرمی، استاد هنرمند Artist و مجسمه‌ساز درباره اثر ساخته شده نیم‌تنه ابوعلی‌سینا توسط خود گفت: بنده نیم‌تنه و سردیس برخی از مشاهیر فلسفی و علمی کشور را ساخته‌ام که هر یک از ویژگی‌های خاص در تمدن اسلامی و ایرانی برخوردار بوده‌اند؛ اما سفارش ساخت نیم‌تنه ابوعلی‌سینا؛ با توجه به منحصر به‌فرد بودن شخصیت و اثرگذاری آن در علم و اندیشه جهان و ایران، وظیفه دشوارتری بود که امیدوارم توانسته باشم آن را به نحو مقبول و شایسته انجام داده باشم.

استاد هادی عرب‌نرمی اضافه کرد: اساس کار بر مبنای تصویری بود که از ابوالحسن‌خان صدیقی بر جای مانده و طراحی ایشان مورد تأیید انجمن آثار ملی وقت قرار گرفته است.

مسئله جالبی که در طراحی استاد صدیقی وجود دارد این است که در شخصیت‌پردازی جوانی ابن‌سینا را انتخاب کرده است، در حالی‌که تصویرسازی از بقیه مشاهیر معمولاً در سن کهولت است.

البته ابن‌سینا هم عمر زیادی نداشته و 58 سال عمرکرده است. ولی تصویری که استاد صدیقی از ابوعلی‌سینا ارایه می‌کند، القای این مطلب است که ابن‌سینا مربوط به همین امروز است. انگار با گذشت هزار سال از درگذشت ابن‌سینا، ایشان هنوز زنده است. خود من هم احساس می‌کنم ابوعلی‌سینا انسان معاصر ماست و همین امروز، مخاطبش ماییم و دارد با ما حرف می‌زند. هنوز طراوت و تازگی دارد و امروزی بودنش حفظ شده است.

هنرمند مجسمه‌ساز مشاهیر ملی درباره اثر هنرمندانه خود توضیح داد: بنده به میراث فرهنگی و علمی گذشتگانمان که باقی‌مانده، خیلی علاقه دارم و کارهایی را که قبول می‌کنم، با شور و شوق انجام می‌دهم. احساس می‌کنم یک رابطه‌ای با گنجینه‌ای که از قدیم داشته‌ایم، برقرار می‌کنم و با همین حس نیز، نیم‌تنه ابوعلی‌سینا را ساختم. از سال گذشته که این‌کار به من سپرده شد، به سراغ فلسفه بوعلی رفتم؛ هر چند قبلاً در مورد طبش اطلاعاتی داشتم.

اندازه این نیم‌تنه به 120 سانتی‌متر می‌رسد و سعی کرده‌ام با توجه به گرایش کلاسیک در انجام این اثر، در ساخت آن بافتی ایجاد کنم که بر جوانی ابن‌سینا تأکید کند. چراکه ابن‌سینا برای ما ایرانی‌ها هنوز خیلی جوان است؛ انگار هنوز کتابهایش را ننوشته و چاپ نکرده است و هر آن منتظریم که اثر تازه‌ای خلق کند؛ به زبان دیگر، تأثیرگذاری ماندگار و امروزی او در فرهنگ و دانش ما، نشانه خلق اثر مبتنی بر میراث ابوعلی‌سیناست. در ساخت نیم‌تنه شیخ‌الرئیس سعی کردم در نگاه، حالت، چین و چروک لباس، خط‌هایی که روی لبه‌های مجسمه است و سایر موارد بصری، جوری کار شود که یک ارتباط حسی با بیننده پیدا شود و در کل آن مجموعه عناصر بصری حسی را انتقال کند که روح اثر را در داخل خودش بپروراند و القا کند.

مثلاً در مورد نحوه گرفتن کتاب در دست ابوعلی‌سینا، من یک حالت خاص که وجهه‌ای ویژه و مربوط به یک لحظه و حس خاص باشد، به آن نداده‌ام. حالت معمولی کتاب گرفتن است و آن را خیلی عمومی و ساده انتخاب کردم تا مربوط به مورد و لحظه‌ خاصی نباشد. در ترکیب‌بندی مجسمه وقتی صورت را از روبرو ببینیم یک حالت اسپیرال دارد، یعنی مثل حالت حلزونی، فرم‌ها چرخیده‌اند و آرام آرام پایین می‌آیند.

یعنی ترکیبی در نظر گرفته‌ شده که اگر کسی بخواهد مجسمه را ببیند، این گردش بصری را داشته باشد. بعضی از مجسمه‌ها جوری ساخته می‌شوند که یک زاویه غالب دارند و اگر دقت کنید می‌بینید هر مجسمه معروفی از یک زاویه‌اش خیلی عکس وجود دارد، چون آن زاویه، غالب است.

ولی بعضی از مجسمه‌ها جوری ساخته می‌شود که همان زاویه غالب را که دارند، ولی بیننده گرایش دارد که بچرخد و زاویه‌های دیگرش را هم ببیند. سعی شده نیم‌تنه ابوعلی‌سینا، چنین حالتی داشته باشد که وقتی مجسمه را می‌بینیم این حرکت را دورتادورش داشته باشیم.

عرب‌نرمی در پاسخ به این پرسش که کار انجام شده؛ چقدر ماندگار خواهد بود، گفت: من خودم آدم سخت‌گیری هستم و زمان بیشتری برای آن گذاشتم. تا حدی که الان آماده است من از کار راضیم ولی این‌که دو سال دیگر چه نظری دارم؛ مشخص نیست. خودم میل دارم دو یا حتی چهار مجسمه دیگر از ابن‌سینا بسازم. ابن‌سیناهایی که شاید احساس کنم وجه دیگری از این شخصیت را نشان می‌دهد یا وجه دیگری را من کشف کنم.

ولی این‌که بگویم کار ماندگاری است این حرف کلی‌تری است که فعلاً نمی‌توانم چیزی بگویم و باید برای خودم زمان بگذرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، هادی عرب نرمی متولد اول شهریور سال 1357 خورشیدی در شهر نیشابور است و مدرک کارشناسی خود را در سال 1381 از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی گرفته و در سال 1391 نیز در رشته نقاشی از همین دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد گرفته است.

وی با شهرداری تهران و دانشگاه فردوسی مشهد در ساخت تندیس‌های مشاهیر و مفاخر ملی همکاری داشته است. ساخت نیم‌تنه‌های ملاهادی سبزواری و عطار نیشابوری در میدان مشاهیر در نزدیک پارک آب و آتش و نیم‌تنه حکیم مدرس زنوزی فیلسوف دوره قاجار، سردیس شهید شهریاری در دانشگاه صنعتی شریف، سردیس نوشیروانی خیّر دانشگاه صنعتی بابل، نیم‌تنه حریری برای بنیاد علمی مهندس حریری و سردیس حکیم میرفندرسکی در اصفهان از جمله اثرهای هنری استاد عرب نرمی است.

وی برای کار هنری شخصی خود پروژه ساخت تندیس و مجسمه‌هایی بر اساس آثار عطار نیشابوری را پیگیری و اجرا می‌کند و با استفاده از نشانه و استعاره‌های موجود در آثار و اشعار عطار، مجموعه‌ای خلق کرده که در نمایشگاه‌های مختلف ارایه شده است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 428918 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟