احتمال خشکسالی سد دوستی مشهد در سال آینده

محمد اعلایی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی 37 محدوده مطالعاتی و 28 شهرستان داریم، گفت: مطالعات سیمای آب 37 دشت و 28 شهرستان به روز تهیه و برای فرمانداران نیز ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه از 37 دشت خراسان رضوی 34 دشت ممنوعه بحرانی است، بیان کرد: برای هر دشت و حوزه سیاسی برنامه مشخصی تهیه شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه باید طی 9 سال تمامی دشت‌ها به تعادل برسند، به وضعیت سدهای این استان اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب مخازن سدها هستند که 950 میلیون متر مکعب ظرفیت آب تنظیمی آن‌ها است.

وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی شدیدی که داشته‌ایم تنها 22درصد سدها آب دارد و حدود 78درصد خالی است، ادامه داد: متناسب به اضافه برداشتی که داریم نشست زمین نیز است.

اعلایی با اشاره به اینکه به ازای هر یک متر اضافه برداشت از آب زیرزمینی 25 تا 30 سانتیمتر نشست زمین را داریم، اظهار کرد: اکثر دشت‌های مهم خراسان رضوی همانند دشت مشهد، نیشابور، کاشمر، چناران و سبزوار نشست دارند.

وی با اعلام اینکه اضافه برداشت‌ها موجب پیشروی آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین شده است، گفت: اضافه برداشت موجب نشست زمین، افت سطح آب و پیشروی جبهه آب‌های شور شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش بارندگی و کاهش ورود به آبخوان‌ها و از سویی افزایش برداشت‌ها موجب پیشروی آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین شده است، بیان کرد: این مشکل در جنوب خراسان بسیار مشاهده می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه از دشت مشهد در استان بدتر نداریم، افزود: مشهد در سال 98 بسیار سال سختی خواهد داشت و احتمالا سد دوستی که 70درصد آب مشهد را تامین می کند خشک خواهد شد و باید آب شهر را از طریق دیگر تامین کنیم.

اعلایی در ادامه از دشت کاشمر به عنوان یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی در خراسان رضوی نام برد و گفت: طی 16 سال گذشته سطح آب زیرزمینی بیش از 22 متر افت کرده است.

وی با بیان اینکه سالیانه 36 میلیون متر مکعب اضافه از دشت کاشمر برداشت می‌شود، افزود: برای اینکه این مشکل را در کل خراسان رضوی مدیریت کنیم کارگروه سازگاری در استان به ریاست معاونت استاندار تشکیل شده است.

اعلایی با اشاره به اینکه در این کارگروه تصمیم گرفته شد که اضافه برداشت طی 9 سال تا 1405 صفر شود، گفت: در دشت کاشمر نیز باید این اتفاق بیفتد و میزان 36 میلیون متر مکعب طی مدت 9 سال حذف شود.

وی با اعلام اینکه برای این که به اقتصاد و معیشت کشاورزان آسیبی وارد نشود دولت طرح‌های بسیار متنوعی دارد، اظهار کرد: اعتبارات بخش کشاورزی در این راستا به نسبت سال‌های قبل 20 برابر شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه 60 میلیارد تومان اعتبار امسال جهاد کشاورزی در بحش منابع آبی است، بیان کرد: با افزایش بهره‌وری آب و تولید باید از آسیب به این بخش جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان در همه حوزه‌های شرب بهداشت شهری و روستایی، کشاورزی، صنعت و خدمات از پرمصرف ترین مردمان دنیا هستند، گفت: مسئولان سازمان جهادکشاورزی، صنعت و معدن و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی به دنبال این هستند که با کاهش اسراف و افزایش بهره‌وری بتوانند با آب کمتر تولید بیشتری داشته باشند.

اعلایی با تاکید براینکه اضافه برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی بسیار خطرناک است و پیامدهای بسیار زیان‌باری دارد، بیان کرد: ترشیز کهن از مناطق کشاورزی فعال خراسان رضوی است که محصولات این منطقه شهرت ملی و منطقه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان شهرستان کاشمر در بخش منابع آبی نیازمند کمک هستند، افزود: سیاست وزارت نیرو و آب منطقه‌ای خراسات رضوی این است که مسائل را با کمک تشکل‌های بخش کشاورزی و همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی موثر در تصمیم گیری‌ها انجام دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه وقتی مردم مسائل به خوبی برایشان تحلیل شود بدون شک کمک خواهند کرد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم روز به روز مشکلات کمتر شود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟