مرزهای تجاری چذابه و شلمچه در زمان تردد زائران اربعین حسینی بر اساس توافق اخیر 2 کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم در عراق به مدت 2 هفته تعطیل خواهد بود ولی بازارچه تجاری شلمچه که در محدوده منطقه آزاد اروند واقع شده بدون هماهنگی قبلی از روز شنبه هفته جاری بر روی کامیون های حامل بار صادراتی بسته شد تا اعتراض های بازرگانان و تجار محلی را به دنبال داشته باشد.

بلافاصله تجار محلی دست به کار شدند و بارهای صادراتی را روانه بازارچه چذابه کردند که 200کیلومتر با شلمچه فاصله دارد تا روزنه ای برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر آنان پیدا کنند.

هم اکنون تعداد کامیون ها و تریلرهای حامل بار در مسیر منتهی به چذابه هرلحظه متراکم تر می شود و برخی طول صف کامیون ها را تا 15کیلومتر برآورده کرده اند.

برخی بازرگانان محلی از نبود هماهنگی های لازم برای صادرات کالاهای غیرنفتی از 2 مرز شلمچه و چذابه انتقاد کرده و ایجاد صف های طویل کامیون ها را موید این ناهماهنگی ها تلقی می کنند.

این در حالی است که مسئولان ارشد خوزستان پیشتر اعلام کرده بودند در اربعین امسال بر خلاف سال های گذشته برنامه ای برای بستن بازارچه های مرزی چذابه و شلمچه در زمان تردد زائران اربعین حسینی ندارند و قرار است امسال تردد زائران و صادرات کالا به صورت توامان و بدون تداخل صورت گیرد.

این تصمیم اگرچه برای بازرگانان محلی خبری نویدبخش و دل گرم کننده بود ولی طول نکشید با اعلام عدم آمادگی طرف عراقی ، همه امیدهای آنان به یاس تبدیل شد.

به گفته معاون گمرک چذابه در چند روز اخیر حجم روزانه کامیون ها و تریلرهای حامل بار صادراتی در این مرز ، رکوردهای قبلی را پشت سر گذاشته و هم اکنون از یک هزار 500دستگاه نیز عبور کرده است.

سیدسعید فاضلی به خبرنگار ایرنا گفت: این وضعیت ، کار را برای گمرک بسیار سخت و دشوار کرده است زیرا هم اکنون حجم زیادی از کالاها غیرفاسدشدنی در محدوده بارانداز چذابه تلنبار شده و کامیون های عراقی که عدد آنان از 300دستگاه فراتر نمی رود توانایی جا به جایی حجم زیاد کالاهای ایرانی به عراق را ندارند.

* ممانعت از ورود کامیون های بار صادراتی از فردا

بر اساس اعلام رئیس پلیس Police راهور خوزستان به منظور مهیا کردن مسیری امن برای تردد زائران اربعین حسینی از فردا چهارشنبه 25مهرماه از ورود کامیون های حامل بار صادراتی به سوسنگرد و بستان جلوگیری خواهد شد.

سرهنگ رضا دولتشاهی به ایرنا گفت: این تصمیم بر اساس مصوبه ستاد اربعین خوزستان گرفته شده ولی کامیون هایی که در صف ورود به محدوده بازارچه تجاری چذابه قرار دارند می توانند بار خود را برای صادرات در بارانداز چذابه تخلیه کنند.

سرهنگ نقیب فاطمی نماینده تام الاختیار فرمانده نیروی انتظامی خوزستان در مرز چذابه نیز گفت: از روز چهارشنبه 25فروردین ، پایانه تجاری چذابه به صورت موقت برای استراحت پرسنل انتظامی در اختیار این نیرو قرار می گیرد تا بتوانند امنیت کامل تردد زائران اربعین حسینی را تضمین کنند.

در همین حال عباس هزاریان سرپرست فرمانداری دشت آزادگان به خبرنگار ایرنا گفت:مرز تجاری چذابه از فردا 25مهرماه تا زمان بازگشت زائران اربعین حسینی به وطن بسته می شود.

وی گفت:مسیرهای منتهی به گذرگاه مرزی چذابه منحصرا' برای تردد زائران اربعین حسینی و موکب داران اختصاص دارد و تنها کامیون های حامل کالا برای موکب داران با مجوز رسمی می توانند در مرز چذابه تردد داشته باشند.

* همه کالاهای صادراتی در چذابه تعیین تکلیف می شود

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به تراکم کامیون های حامل بار صادراتی در مسیرهای منتهی به بازارچه مرزی چذابه گفت:همه کالاهای صادراتی که در بارانداز بازارچه چذابه تخلیه شده تعیین تکلیف می شود تا ضرری متوجه صادرکنندگان که در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند نشود.

غلامرضا بلوطی میرزا افزود: گمرک چذابه آمادگی کامل داشت تا در ایام اربعین حسینی به فعالیت خود ادامه دهد ولی محذورات طرف عراقی ما را مجاب کرد تا بازارچه های مرزی شلمچه و چذابه را تعطیل کنیم.

* مرز دریایی خرمشهر برای صادرات کالا باز است

ناظر گمرکات خوزستان گفت:با وجود تعطیلی بازارچه های مرزی چذابه و شلمچه تا 2 هفته آینده ، مرز دریایی خرمشهر برای صادرات کالا و جا به جایی مسافران و زائران اربعین حسینی باز خواهد بود.

بلوطی میرزا از بازرگانانی که مایل هستند همچنان به عراق کالا صادر کنند با استفاده از شناورهای باری کالای خود را به عراق صادر کند.

گفته می شود بازرگانان و تجار عراقی به دلیل مشغله کاری و مدیریت مواکب پذیرایی از کاروان های اربعین حسینی تمایل چندانی برای واردات کالا از مرزهای شلمچه و چذابه ندارند.

به گزارش ایرنا مرزهای تجاری و مسافری شلمچه و چذابه از تیرماه سال 1382 اندکی پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و تردد زائران عتبات عالیات بازگشایی شد.

پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی از مرزهای چذابه و شلمچه به عراق صادر شد که سهم بازارچه چذابه 350میلیون دلار بود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟