پلیس ایران هوشمند می‌شود/ به زودی شاهد تحولاتی ژرف و بنیادی در خدمات الکترونیکی پلیس با بهره مندی از هوش مصنوعی خواهیم بود

سردارسعید منتظر المهدی که هوشمندسازی پلیس Police را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: چندی است که اینجا و آنجا به مناسبت‌های مختلف، از هوشمندی و پلیس هوشمند (smart police) سخن به عمل می‌آید. این نامگذاری و مفهوم سازی نه تنها از سر اتفاق و باری به هر جهت نبوده است، بلکه از یک خاستگاه "معرفتی" و یک ضرورت "کاربستی" حکایت دارد.

وی افزود:خاستگاه معرفتی پلیس هوشمند پارادایمی است که پلیس در چارچوب رهنمود‌های راهبردی رهبر فرزانه انقلاب در قالب مفاهیمی همچون مجاهد مسئول و یار مهربان، پلیس مقتدر وخدمت رسان و نظایر آن و همچنین براساس تحولات زیست اجتماعی و تغییرات روز افزون در ذهنیات و رفتار‌های فردی و جمعی شهروندان مفهوم سازی و عرضه شده است.

منتظر المهدی ادامه داد:اما از حیث کاربستی شاید نیاز به یادآوری نباشد که در سالیان پیش و آینده ماموریت‌های پلیس ماننددیگر پلیس‌های دنیای مدرن، هم از حیث "چیستی" و هم از حیث "چگونگی" دستخوش تحولی ژرف و پر شمول خواهد شد. از همین روی در چنین شرایطی طبیعتا دیگر نمی‌توان با رویکرد و راهبرد‌های سنتی ماموریت‌های پلیسی را به گونه‌ای سودمند و اثربخش به سامان رساند.

مشاور فرمانده ناجا تصریح کرد :به همین جهت ناگزیر باید گام در قلمرو و حیطه هوشمندی و حتی فراهوشمندی نهاد و طرح‌ها و تدبیر‌ها را به شیوه‌ای هوشمندانه درانداخت و فراسو نهاد.وقتی از هوشمندی سخن به میان می‌آید دو نوع هوشمندی منظور است، مدیریت هوشمند (smart managment) و دیگر مدیر هوشمند (smart manager).

منتظر المهدی ادامه داد :مراد از اولی؛ بهره گیری از فرآیند‌ها و سبک‌هایی است که به اداره‌ی روز آمدی وکارآمدی امروز سازمان یاری می‌رساند و موجب کاهش خطا‌ها و کاستی‌ها می‌گردد و بستر انجام سریع و دقیق ماموریت‌ها را مهیا می‌نماید، اما وقتی از مدیر یا فرمانده هوشمند سخن می‌گوییم مراد، همان مدیری است که تراز برخورداری از برخی ویژگی‌های ادراکی، ذهنی، دانشی و فرهنگی اش بیش از میانگین نرمال جامعه باشد.

وی خاطر نشان کرد :این روز‌ها وسالهاشاهد تغییراتی اساسی در نحوه خدمت رسانی به شهروندان عزیزمان هستیم، از ایجاد سامانه‌های هوشمند و استفاده از تجهیزات نوین با بهره مندی از هوش مصنوعی درحوزه‌های مختلف من جمله گذرنامه، گواهینامه، خدمت سربازی و خدمات الکترونیکی و اپتیکی و دوربین‌های کنترل ترافیک و تجمیع بانک‌های اطلاعاتی و آگاهی، ان شاءالله به زودی شاهد تحولاتی ژرف و بنیادی در دنیای دیژیتال و خدمات الکترونیکی پلیس به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مردمان عزیز مان خواهیم بود. براین اساس چندین و چند تیم تخصصی درون و برون سازمانی و بخش‌های متخلف از پلیس‌های تخصصی در قالب کار گروه مشترکی روی پروژه‌های متعدد در حال بررسی، اقدام و عمل است .

مشاور فرمانده ناجا گفت :استفاده از اینترنت اشیاء (IOT) در زمینه امنیت و همچنین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در زمینه ارائه خدمت و آموزش و شبیه سازی مجموعه‌ها از جمله مواردی است که مطح نظر این کارگروه ویژه است .

وی گفت :ارتباط هدفمندبامراکزپژوهشی کشور،طرح مسایل ومشکلات پلیس برای جامعه نخبگان ودریافت راه حل (start-up weekend) ،راهبری وحمایت ازشرکت‌های دانش بنیان (acceleratoring) وتطبیق توانمدی‌های نخبگان بانیاز‌های پلیس (mentoring) نیز دردستورکارقرار دارد.امید است این اقدامات مورد رضایت مردمان خوب کشورمان و مرضی حضرت حق قرار گیرد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 425595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟