دانش آموزان باید کتاب‌های درسی را به نقد بکشند/مجلس دانش آموزی فرصتی برای تمرین مهارت های اجتماعی است

به گزارش رکنا، محمد بطحایی در جریان برگزاری مراسم افتتاح نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دانش آموزان در ابتدا ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز و معلمین شهید اظهار داشت: افتتاح مجلس دانش آموزی برگ زرین دیگری از انقلاب اسلامی را رقم می‌زند.

وی افزود :نمایندگان این مجلس نشان می‌دهند که آموزش و پرورش مهمترین مهد تمدن سازی کشور را بر عهده دارد. این مجلس تمرین مهارت‌های اجتماعی، و فردی را در فضای دانش آموزی به عنوان مهمترین مسئولت خود تمرین می‌کند.

بطحایی در ادامه گفت: امید مردم به ۱۴ میلیون دانش آموز امروز کشور است. این نمایندگان تمرین گفتگو کردن و مهارت زیستن با یکدیگر را فرا می‌گیرند. تمرین مقاومت و پایداری را انجام می‌دهند. یکی از مشکلات و موانع در آموزش و پرورش این است که برنامه‌های درسی انطباقی با نیاز‌های فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد. برنامه‌های درسی همسویی ضعیفی با مهارت‌های اجتماعی دارد. مدارس نمی‌توانند انگیزه حضور در مدرسه را برای دانش آموزان فراهم کند. انطباق آموخته‌ها در مدارس با نیاز‌های دانش آموزان بسیار کم است و تعلق خاطری در دانش آموزان ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: دانش آموزان باید بتواند مسئولیت آینده را عهده دار شوند. چکیده سند تحول این است که بچه‌ها باید به گونه‌ای در مدرسه آنوزش ببینند که این شش ساحت به صورت همسان در آن‌ها تقویت شود. در ساحت هنری و زیبایی شناختی دچار نقص هستیم و باید در این حوزه خود را تقویت کنیم. ساحت اقتصادی و حرفه‌های یکی از ساحت‌های سند تحول است که دانش آموزان باید مهارت‌های اقتصادی را تمرین کنند و بیاموزند. دانش آموزان در دوران مدرسه باید در شش ساحت به صورت متوازن مسیر تربیت را طی کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد :توسعه و تربیت متوازن می‌خواهد به این سو برود که دانش آموزان توانمند شوند. ارتباط دانش آموزان با وزارت آموزش باید گسترده‌تر شود. جمع شده ایم که دانش آموزان را با مهارت کنیم. دانش آموزان باید بگویند کجا کتاب‌ها دچار نقص است. دانش آموزان باید کتاب‌های درسی را به نقد بکشند و بگویند کدام قسمت کتاب‌ها دچار نقص است. شورا‌های دانش آموزی بستر مفیدی برای به نقد کشیدن کتاب‌ها هستند.

بطحایی افزود: برخی دانش آموزان به حجم بالای کتاب‌ها و تکراری بودن مطالب انتقاد کرده اند که بسیار مفید است. اگر بتوانیم آنچه دانش آموزان در مدارس می‌آموزند تطابقش را با نیاز‌های دانش آموزان را بیشتر کنیم می‌توانیم محیط‌ های آموزشی را به محیط‌های شاداب تبدیل کنیم. در کشور ما بچه‌ها سخت به مدرسه می‌روند و بچه‌ها وقتی مدرسه تمام می‌شود با اشتیاق از مدرسه خارج می‌شوند. مدارس ما اگر حرف دانش آموزان را بشنوند کودکان با اشتیاق به مدرسه می‌روند. برنامه‌های کلیشه‌ای باید جای خود را به برنامه‌های با نشاط بدهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حقوق دانش آموزان بر برخی موارد نادیده گرفته می‌شود اظهار داشت: با این کار ما به صورت ناخواسته به دانش آموزان آموزش می‌دهیم که شما هم حقوق دیگران را تضییع کنید. احترام متقابل در مدرسه و احترام به معلم رکن است. حرمت نگه داشتن عوامل مدرسه حرمت نگه داشتن حریم نظام آموزش و پرورش است. تهدید و تنبیه دانش آموزان تا سال‌های سال در شخصیت دانش آموزان باقی می‌ماند و نباید این امر در مدارس دیده شود. این موارد موانع یادگیری است. مدرسه پادگان نیست و با قواعد خشک و غیر قابل تغییر رشد نمی‌کند. دانش آموز و معلم باید از بودن در مدرسه احساس خوبی داشته باشند.

وی اظهار داشت: شورا‌های دانش آموزی باید کمک کنند تا موانعی مثل کتاب‌های کمک آموزش و کنکور برداشته شوند. کتاب تکلیف کمک آموزشی در مدارس ابتدایی هم دولتی و هم غیر دولتی مطلقا ممنوع است. متخلفین از سمت خود برکنار می‌شوند. چشم را روی مانع کتاب‌های کمک آموزشی نمی‌بندیم. کمک کنید تا آموزش و پرورش روی ریل اصلی تعلیم و تربیت قرار بگیرد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 425298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟