اصطلاح «‌بدترین اشکال کار کودک» شامل چه مواردی می‌شود؟

علیرضا محجوب (نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: کودکان کار در ایران بسیار بد فهمیده می‌شوند، بسیاری از افراد فکر می‌کنند منظور از کودکان کار تنها بچه‌هایی هستند که در کودکی کار می‌کنند.

وی تاکید کرد: هر چند که کودکان باید به مدرسه بروند و نه سرکار، اما منظور از ساماندهی کودکان‌ کار محو بدترین اشکال کار کودک است که ابتدا باید از این موارد دور شوند و بعد در مورد تحصیل‌شان صحبت شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، با اشاره به توصیه‌نامه کنوانسیون ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک اظهار کرد: از نظر این کنوانسیون، اصطلاح «‌بدترین اشکال کار کودک» شامل کلیه اشکال بردگی یا شیوه‌های مشابه بردگی، از قبیل فروش و قاچاق Contraband کودکان، بندگی به علت بدهی و رعیتی و کار با زور یا اجباری، از جمله‌استخدام به زور یا اجباری کودکان برای استفاده در درگیری مسلحانه؛ استفاده ، فراهم کردن یا عرضه کودک برای روسپی‌گری، تولید زشت‌نگاری یا اجراهای زشت‌نگارانه؛ استفاده، فراهم کردن یا عرضه کودک برای فعالیت‌های غیرقانونی، به ویژه برای تولید و قاچاق مواد مخدر Drugs به گونه‌ای که در معاهدات بین‌المللی‌ مربوط تعریف شده‌اند؛ کاری که به دلیل ماهیت آن یا شرایطی که در آن انجام می‌شود، احتمال دارد برای سلامتی، ایمنی یا اخلاقیات کودکان ضرر داشته باشد، می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در کشور ما متاسفانه تا موضوع کودکان‌ کار مطرح می‌شود بازرسان به کارگاه‌ها می‌روند تا ببینند چه افرادی کمتر از ۱۵ سال سن دارند، برخورد با بکارگیرندگان کودکان هم یکی از محور‌های کار کودکان است اما آخرین موضوعی است که باید به آن توجه شود، در مقاوله‌نامه بین‌المللی نیز چیزی در رابطه با این موضوع آورده نشده است. در آنجا محو بدترین اشکال کار کودک و سوء استفاده از کودکان مطرح است.

محجوب با بیان اینکه ما نیز برای ساماندهی کودکان کار و محو بدترین اشکال کار کودک به این مقاوله‌نامه‌ پیوستیم، اظهار داشت: در آنجا به صراحت آورده شده که دولت‌ها باید اشد مجازات را با مرتکبین، متخلفین و سوءاستفاده کنند‌گان اعمال کند. بعضی از این موارد در قوانین اسلامی ما نیز اشد مجازات را دارد اما متاسفانه دادگاه‌ها اقل مجازات را برای این افراد در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال باید برای افرادی که از کودکان سوءاستفاده جنسی می‌کنند، اشد مجازات را اعمال کنند، اشد مجازات هم در قانون Law ما اعدام execution است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان، خاطر نشان کرد: متاسفانه دادگاه‌ها و برخی از قضات به قانون و مقررات شرعی بی‌توجهی می‌کنند، برای ساماندهی کودکان کار و البته محو بدترین اشکال کار کودک لازم است برخورد قاطعی صورت بگیرد، برای کنترل تمامی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی باید به همین صورت برنامه‌ریزی شود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 425275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟