به گزارش رکنا، تاریخچه شفاف‌سازی در بدنه شهرداری تهران به سال‌ها قبل برمی‌گردد. یعنی همان زمانی که اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم، از شهردار تهران بارها درخواست کردند تا اطلاعات مربوط به قراردادهای خود را در اختیار آنها قرار دهد تا از صحت و سلامت آنها مطمئن شوند. درخواستی که هیچ‌گاه اجابت نشد تا قالیباف کلید مدیریت تهران را با تمام ابهام‌های مالی آن به «محمدعلی نجفی» تحویل دهد. شاید هم برای همین بود که نجفی از همان ابتدا و از شهریور سال 96 با شعار فسادستیزی و شفاف‌سازی در فرآیندهای مالی شهرداری کارش را آغاز کرد و از آن به عنوان یکی از راهبردهای جدید شهرداری تهران برای اعتمادسازی شهروندان و ارتقای سلامت اداری یاد کرد. کار تا آنجا بالا گرفت که در همین راستا کمیته‌ای با عنوان کمیته شفافیت و شهر هوشمند نیز در شورای اسلامی شهر تهران تشکیل و بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به عنوان مسوول این کمیته در شورای شهر معرفی شد. در گام بعد نیز، کارگروهی با نام کارگروه سامانه شفافیت شهرداری تهران تشکیل و جلسات کارشناسی متعددی با حضور نمایندگانی از شورای شهر، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت مالی و اقتصاد شهری تشکیل شد.

این کمیته در اولین گام در آبان سال گذشته، اعلام کرد که می‌خواهد اطلاعات تمامی قراردادهای بالای یک میلیارد تومانی شهرداری را روی سایتی مجزا وبا همین نام قرار دهد. در ادامه مسیر، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران وب‌سایت سامانه شفافیت شهرداری تهران را به نشانی shafaf.tehran.ir از آذر ماه 1396 به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد. اما این سایت در آخرین روزهای فروردین امسال بود که رسما رونمایی شد تا برای اولین‌بار در تاریخ مدیریت شهری اطلاعات عملکرد داخلی شهرداری تهران اعم از قراردادهای کلان و بودجه شهرداری در دسترس شهروندان قرار گیرد و مجموعه شهرداری تهران از دیدگاه‌های اصلاحی شهروندان برای مدیریت بهتر شهر استفاده شود. راهی که بعد از نجفی نیز با جدیت بیشتری از سوی محمدعلی افشانی، شهردار جدید تهران دنبال شد تا این سایت به یکی از الگوهای کم‌نظیر در حوزه شفاف‌سازی مدیریتی و اداری بدل شود و راهگشای مسیری باشد که افشانی از آن به عنوان مبارزه با «فساد» در شهرداری یاد کرده و می‌کند.

اما اطلاعات «قرارداد‌»ها تنها چیزی نیست که در سایت شفاف‌سازی منتشر می‌شود . آروین با ذکر برخی دیگر از کاربردهای این سامانه گفته است: یکی دیگر از اهداف ما ثبت اطلاعات املاک شهرداری تهران است. سازمان املاک واقعا نمی‌توانست اطلاعات معاملاتش را در سامانه فعلی قراردادها ثبت کند چون اساسا این سامانه فقط برای قراردادهای هزینه‌ای و مناقصه طراحی شده و چون معاملات این سازمان از جنس خرید و فروش ملک بود، ثبت اطلاعات نمی‌توانست صورت بگیرد، ولی مقرر شد که ظرف یک ماه این مناسب‌سازی برای ثبت بدون گردش اطلاعات معاملات این سازمان صورت گیرد و بدین‌ترتیب اطلاعات معاملات انجام‌شده در سازمان املاک در دوره جدید مدیریت‌شهری منتشر و در وب‌سایت شفاف در دسترس عمومی قرار گیرد.

وی تصریح کرده است: در صورت مناسب‌سازی سامانه قراردادها برای ثبت باگردش معاملات سازمان املاک، ما می‌توانیم سامانه قراردادها را به عنوان سامانه جامع معاملات بشناسیم چون وقتی یکی از متفاوت‌ترین نوع معاملات در سامانه قراردادها ثبت می‌شود، خود این سامانه از آن حالت منحصر به ثبت اطلاعات قراردادهای هزینه‌ای خارج می‌شود و می‌تواند خریدوفروش املاک را هم در خودش ثبت کند. در واقع با اجرای این طرح و اعلان عمومی آن، یکی از مهم‌ترین انواع معاملات یعنی تهاترها و خرید و فروش املاک، امکان ثبت در سامانه جامع معاملات را پیدا می‌کند.

شفاف‌سازی مدیران!

یکی دیگر از اطلاعاتی که روی سایت شفاف‌سازی شهرداری قرار گرفته است، اطلاعات مربوط به مدیران شهرداری است. چندی قبل آروین در توییتی، خبر از انتشار اطلاعات شخصی مدیران شهرداری در این سامانه داد. وی در پیام خود نوشت: با دستور شهردار محترم تهران، آقای افشانی اطلاعات مدیران ارشد شهرداری تهران بر روی وبسایت # شفاف دردسترس شهروندان قرار گرفت .اجرایی شدن الزامات طرح تعارض منافع، حتی پیش از تصویب شورا، نشان‌دهنده‌ همسویی اصلاح‌طلبانه و شفافیت‌خواه شورای شهر و شهرداری تهران است. بدین‌ترتیب هم اینک چند هفته‌ای است که اطلاعات مدیران شهرداری تهران مانند: پست سازمانی، تاریخ انتصاب، سمت قبلی، میزان سابقه کار، مقطع، رشته و محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی متعلق به مدیران ارشد شهرداری تهران و اعضای هیات‌مدیره سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری روی سایت یاد شده قرار گرفته است تا هیچ ابهامی در خصوص انتصاب‌ها و ارتباط‌های فامیلی و حزبی در آنها مبهم نماند.

یک گام دیگر

دیروز اما معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران خبر دیگری را در این زمینه منتشر کرد که نشان از تغییر سطح قراردادهای شهرداری که قرار است روی سایت قرار گیرد ،داشت . حجت‌الله میرزایی، با بیان اینکه در فصل اول برنامه پیشنهادی پنج‌ساله سوم توسعه که چندی پیش به شورای شهر تهران تقدیم شد، شفافیت یکی از اصول مهم مدیریت شهری قلمداد شده، تصریح کرد: شهروندان باید از تمامی قراردادهای درون شهرداری مطلع باشند. در همین راستا هم بود که در سال گذشته با راه‌اندازی سامانه شفافیت، در فاز اول تمامی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در این سامانه منتشر شد.

معاون شهردار تهران از انتشار اطلاعات مربوط به قراردادهای 250 میلیون تومان در سامانه شفافیت قراردادهای شهرداری خبر داد و گفت: در برنامه سوم توسعه، فصلی به عنوان حکمروایی شهری پیش‌بینی‌شده که یکی از اصول مهم در این حکمروایی، موضوع شفافیت است؛ هرچقدر مردم بیشتر در جریان امور باشند، ضریب مشارکت آنها در اداره شهر بالاتر رفته و اعتماد و انسجام اجتماعی هم ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از نوآوری‌های مدیریت شهری در برنامه سوم توجه و تمرکز بر موضوع حکمروایی شهری است، تصریح کرد: هوشمند‌سازی شهری، شفافیت در امور، استفاده از فناوری‌های نوین در اداره شهر و برخورد با فساد از مظاهر حکمروایی خوب شهری است؛ اگر شهر شفاف باشد، بسیاری از مشکلات ساختاری در سازمان و برون سازمان شهرداری حل خواهد شد و با حل این مشکلات، نیمی از مشکلات شهر نیز برطرف می‌شود. میرزایی، تصریح کرد: بر اساس ماده 8 احکام پیشنهادی برنامه پنج‌ساله سوم توسعه، شهرداری تهران موظف شده تا کلیه معاملات و فرآیندها، تراکنش‌ها و تصمیمات امتیازآور شامل کلیه قراردادهای متوسط به بالا، مناقصه‌ها، مزایده‌ها، تهاترها، اسناد مربوط به واگذاری‌ها، مجوزهای بهره‌برداری از املاک و مستغلات شهرداری، مصوبات و آرای قطعی کمیسیون‌های ماده 100 قانون Law شهرداری‌ها و ماده 5 شهرسازی و هرگونه کمک نقدی و غیر نقدی به اشخاص حقوقی و حقیقی را در سامانه شفافیت اعلام کند.

وی پیوستن شهرداری تهران به سامانه دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: از ابتدای امسال، با پیوستن شهرداری به این سامانه، به 95 درصد سوالات و درخواست‌های شهروندان از شهرداری پاسخ‌ داده‌ شده است و این آمادگی هم وجود دارد که شهروندان از هر بخش شهرداری که سوالی دارند، در سامانه مربوطه مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند. وی همچنین در گفت‌وگوی خود با «اعتماد» گفت: اگر اصل قضیه را بخواهیم، باید تمام معاملات، داد و ستدها، تراکنش‌ها، تهاترها، قراردادها و.... شهرداری باید برای مردم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شود . اما این کار مسلما به این سادگی‌ها امکان پذیر نیست . برای همین ابتدا مقرر شد تا اطلاعات مربوط به قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را منتشر کنیم و در گام بعد قرار شده تا سقف معاملات منتشر شده را کاهش دهیم و به 250 میلیون تومان برسانیم. یعنی با این حساب از این پس اطلاعات مربوط به تمامی قراردادهای بالای 250 میلیون تومان در سامانه شفاف‌سازی منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون اطلاعات چند قرارداد بالای یک میلیارد تومانی شهرداری در این سامانه ثبت شده است نیز گفت: تا امروز اطلاعات مربوط به بیش از 330 قرارداد در سامانه شفاف‌سازی منتشر شده است.

منبع: اعتماد

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 424372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟