این دانش‌آموزان که کپر، مکان تحصیلشان است، مدت هاست چشم به راه سرپناه هستند، این بار در هرمزگان برای دانش‌آموزان کپرنشین، مدرسه‌ای با سازه‌های سبک و متناسب با استاندارد بومی طراحی شده که تحصیل را برای آنان جذاب و شیرین‌تر خواهد کرد.

وجود 110 مدرسه کانکسی

«نوید احمدی»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: 110 مدرسه کانکسی در شرق استان وجود دارد که براساس آخرین آمارها، هم‌اکنون 33 مدرسه کپری نیز در منطقه شرق و منطقه بشاگرد است. وی با اشاره به اینکه مدل ساخت مدرسه در مناطق کوهستانی و مناطقی که پراکندگی جمعیتی در آنها بیشتر است و سبک کوچ‌نشینی دارند، تغییر می‌کند، افزود: این سازه‌ فلزی، سبک و با استاندارد بومی طراحی شده که دقیقاً شبیه به کپر و بومی خود منطقه است. این سازه برای تحصیل در روستاهایی در نظر گرفته شده که کم جمعیت هستند (بین 20 تا 30 خانوارند) و بیشتر حالت کوچ نشینی دارند. زیرا اغلب این روستاییان دامدارند که به محض تمام شدن علوفه مراتع و کاهش آب برای دام هایشان اقدام به کوچ می‌کنند.

تجهیز سازه جدید به سامانه‌های برق و سرمایشی

احمدی درباره مشخصات این سازه، اظهار داشت: این سازه جدید در قالب یک کلاس چند پایه و مجهز به سامانه‌های برق و سرمایشی است. هنگام کوچ مانند چادر بسته می‌شود و موقع اتراق در مکان جدید، باز می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در آن به تحصیل بپردازند. هریک از این کلاس‌ها گنجایش 20 تا 25 نفر دانش‌آموز را دارد.

وی ادامه داد: سعی کردیم هزینه این کلاس‌ها زیر 50 میلیون تومان (35 میلیون تومان) تمام شود. وسایل کل این سازه تولیدات داخل است و حتی برای سقف آن از چوب درخت نخل استفاده شده است. بخشی از وسایل ساخت این کلاس‌ها بومی منطقه و متناسب با شرایط منطقه طراحی و ساخته شده است. با توجه به تعداد دانش‌آموزان، ساخت 100 کلاس کپری از نوع این سازه جدید در برنامه کاری قرار گرفته است. البته هزینه ساخت اولین کلاس توسط یک نیکوکار تأمین شده و حداکثر در یک ماه آینده با اعلام و ابلاغ اداره کل آموزش و پرورش استان در یکی از روستاهای محروم منطقه بشاگرد نصب خواهد شد.

شناسایی 900 مدرسه فرسوده با 4 هزار کلاس درس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با اشاره به مدارس فرسوده استان، گفت: در استان 900 مدرسه فرسوده با 4 هزار کلاس درس داریم که از این تعداد 300 مدرسه تخریبی است و 600 مدرسه هم نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. شهرهای بندرعباس، میناب و رودان هم بیشترین تعداد مدارس تخریبی استان را دارند. این مقام مسئول در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اولویت آموزش و پرورش استان را با تخریب مدارس فرسوده‌ای اعلام کرد که جمعیت دانش‌آموزی بالایی دارد.

کاهش یک سومی تخریب مدارس غیراستاندارد

به گفته وی از آغاز اجرای طرح بازسازی مدارس غیراستاندارد از سال 84 تاکنون، میزان تخریب این مدارس در استان به یک سوم کاهش پیدا کرده است. البته روند ادامه این طرح درهرمزگان طی 3 سال اخیر به‌دلیل کمبود اعتبار کند شده که در صورت تأمین اعتبار مانند گذشته شتاب می‌گیرد.

استانداردسازی و بازسازی مدارس با اولویت مناطق محروم

احمدی با اشاره به وضعیت مدارس در مناطق محروم استان، افزود: در این مناطق، مدارسی با عمر بالای 60 سال و با سقف‌های چوبی فرسوده داریم که دانش‌آموزان در آنها به تحصیل می‌پردازند. این مدارس هیچ گونه سازه مقاومی ندارند و بر اثر زلزله یا بارندگی دچار آسیب جدی خواهند شد. البته پیگیری‌های ما برای استانداردسازی و بازسازی مدارس با اولویت مناطق محروم ادامه دارد، به طوری که 3 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی برای این کار در نظر گرفته شده که معادل ریالی این اعتبار طی 5 سال باید در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و پس از آن، این وزارتخانه اعتبار را بین اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها توزیع می‌کند.

15 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

وی بدون اشاره به آمار جدید دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان، گفت: سال گذشته 15 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان داشتیم که بیشتر آنان دختران روستایی در مقطع متوسطه بودند. هم‌اکنون پیگیر دایر کردن 5 مدرسه شبانه روزی در «روستا مرکزی ها»(روستای پرجمعیت) با تمام امکانات از جمله خوابگاه، سالن‌های ورزشی و غذاخوری هستیم. در این مدارس دانش‌آموزان روستاهای اطراف که جمعیت کمتری دارند به این مدارس در روستا مرکزی‌ها می‌آیند تا بتوانند به تحصیلشان ادامه دهند. تحصیل در این مدارس نیز رایگان است و ساخت 3 عدد از این مدارس تاکنون تصویب شده و به محض تأمین اعتبار ساخت آنها شروع خواهد شد.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی، برای رفع کمبود مدرسه

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان ضمن اعلام اینکه تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی، به منظور رفاه دانش‌آموزان و رفع کمبود مدرسه از اولویت‌های این اداره کل است، خاطرنشان کرد: 222 کلاس درس با هزینه 450 میلیارد ریال در سال تحصیلی جدید تحویل آموزش و پرورش استان شده است. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

پریسا سادات عظیمی

 

کدخبر: 424323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟