خروج 2 هزار قطعه از تخت جمشید / ۵۵۰ قطعه در چند سال گذشته به کشور بازگشته است

به گزارش رکنا، محمد حسن طالبیان در حاشیه رونمایی از سردیس 2500 ساله هخامنشی به کشور گفت: این سرباز بعد از ۸۲ سال اسارت به کشور بازگشت. در حال پیگیری برای بازگشت سایر قطعات به کشور هستیم. بسیاری از موزه‌های خارجی در حال همکاری با ما برای بازگردانده شدن قطعات در اختیار خود متعلق به ایران هستند. این سردیس بعد از نمایش در موزه ملی برای بازدید به چند استان کشور رفته و سپس به موزه تخت جمشید می‌رود تا بعد از فراهم شدن امکانات در جای خود قرار بگیرد. امنیت تخت جمشید به صورت کامل برای حفاظت و حراست از بنا‌ها برقرار است.

سرنخ‌هایی از سایر قطعات متعلق به ایران پیدا شده است

معاون سازمان میراث فرهنگی در ادامه گفت: سرنخ‌هایی از سایر قطعات متعلق به ایران پیدا شده است که در حال پیگیری برای استرداد آن‌ها به داخل کشور هستیم. ۲ هزار قطعه از تخت جمشید خارج شده که مقداری از این قطعات به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده اند. باید هوشیار باشیم تا سایر قطعات که در موز‌های کشور‌های خارجی و یا حراجی‌ها به فروش گذاشته می‌شود را پیدا کرده و به کشور بازگردانیم.

ایمیل پیدا شدن سردیس ایرانی توسط یه خانم ایرانی برای ما ارسال شد

طالبیان اظهار داشت: در این چند سال بیش از ۵۵۰ قطعه به داخل کشور مستردد شده، برای بازگردانده شدن این سردیس از مهر ماه سال گذشته در حال پیگیری بودیم. در مدت ۵ روز مدارک ارسال شد و وکیل‌های گرفتیم تا جلوی فروش این سردیس گرفته شود. ایمیل به فروش گذاشته شدن سردیس در حراجی نیویورک توسط یک خانم ایرانی که در دادستانی نیویورک کار می‌کرد برای ما ارسال شد.

اصلاح اساسنامه میراث فرهنگی هیچ ضرورتی ندارد

وی در ادامه گفت: میراث فرهنگی عضو کمیسیون کلان شهر‌ها برای اصلاح اساسنامه این نهاد نیست و این سازمان زمانی متوجه اصلاح اساسنامه شد که کار‌ها انجام شده بود و این اصلاحات اصلا با هماهنگی میراث فرهنگی صورت نگرفته است. میراث فرهنگی با مالکیت شهرداری بر برخی بنا‌ها مخالفتی ندارد و اصلا نیازی به اصلاح اساسنامه نیست. پیش نویسی آماده شده به امضای آقای مونسان و آخوندی رسیده و در آن تاکید شده که اصلاح اساسنامه هیچ ضرورتی ندارد.

آماری از تعداد اشیاء تاریخی ایران در موزه‌های خارجی نداریم

معاون فرهنگی میراث فرهنگی افزود: آماری از تعداد اشیاء تاریخی ایران در موزه‌های خارجی نداریم چرا که این موزه‌ها این آمار را در اختیار ما نمی‌گذارند. بسیاری از قطعات ایران در زیر زمین‌ها موز‌های کشور‌های خارجی وجود دارد. حتی لیست کاملی از اشیاء ایرانی موجود در موزه‌های خارجی که به نمایش نیز درمی آیند نداریم.

فاز اول لیست قرمز اجرایی شده است

طالبیان درباره درباره لیست قرمز اشیاء تاریخی و فرهنگی ایران بیان داشت: فاز اول اجرایی شده که شامل آیین نامه برای موز‌ه های کشور و موزه های ایکوم است. دو فاز دیگر باید با همکاری ایکوم جهانی اجرایی شود. از سه فاز، فاز اول که شامل کلیات طرح‌های اجرایی است به زبان فرانسه تهیه شده است.

کدخبر: 423133 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟