حضور رییس دانشگاه تهران در شورای شهر برای تعیین تکلیف طرح توسعه/ آخرین وضعیت پرونده ایران‌مال

به گزارش رکنا، علی اعطا صبح امروز در نشست خبری که پیرامون بررسی عملکرد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران برگزار شد با اشاره به گزارش کمیته معماری و شهرسازی، گفت: در کمیسیون یکی از مهمترین مسائلی که مطرح شد بحث ساماندهی ناظرین شورا در مناطق بود که در این راستا دبیرخانه هماهنگی ناظرین شورا را در مناطق 22 گانه تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه بحث توسعه فضای همگانی به واسطه ساخت پلازا را در دستور کار داریم که مطالعات آن در سه ماهه گذشته انجام شده است،‌ گفت: قرار است فضاهایی که پتانسیل لازم را دارند شناسایی شده و به عنوان فضاهای فعال شهری به پلازا تبدیل شوند. مثلا فضای روبروی موزه سینما Cinema قابلیت تبدیل به پلازا شدن را دارد.

اعطا با بیان اینکه پیگیر اجرای مصوبه خانه معمار که مربوط به شورای شهر چهارم است هستیم، گفت: قرار بود که خانه استاد لرزاده به خانه معمار تبدیل شود ، اما از دو سال پیش این مهم محقق نشد و سرانجام با پیگیری‌های انجام شده، شهرداری منطقه 7 بنای مذکور را تخلیه کرد و حالا باید معاونت شهرسازی وارد عمل شود.

وی در مورد مصوبه برج باغ نیز با بیان اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی به صورت جدی این مسئله را پیگری کرده و حتی نشست‌های مفصل نیز با قسمت‌های مختلف برگزار کرده است، گفت: به زودی لایحه جایگزین برج باغ تعیین تکلیف می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات در کمیسیون معماری و شهرسازی، تعیین حدود وظایف شوراهای معماری مناطق بود، گفت: شاهد هستیم که در شوراهای معماری مناطق تخلفات وسیعی صورت می‌گرفته و حتی تصمیمات فراتر از طرح تفصیلی بوده است و به همین دلیلی طرحی مبنی بر الزام شهرداری به ارائه حدود وظایف قانونی شوراهای معماری تهیه شد.

وی با بیان اینکه در سال جدید تمرکز کاری خود را بر بافت تاریخی تهران خواهیم گذاشت، در مورد سرانجام مصوبه جایگزین برج باغ، گفت: ما در طرح جایگزینی مصوبه لغو شده برج باغ ، به دنبال بازی برد – برد برای مردم و مالک هستیم.

اعطا با بیان اینکه در یک دهه گذشته 430 پروانه ساخت در باغات صادر شد که بر همین اساس 130 هکتار از باغات تهران تخریب شد اما آورده مالی آن کمتر از یک درصد از بودجه شهرداری بود، گفت: می‌توانیم برای باغات کاربری‌های تفریحی، هنری، فرهنگی و ... ایجاد کنیم و امتیازاتی به مالک باغ بدهیم که ترغیب شود باغ خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه از این پس ساخت و سازهای سنتی که بتن، سیمان، میلگرد و ... در حجم وسیع استفاده شود نخواهیم داشت، گفت: البته برای تعریف کاربری‌های حداقلی مثلا گالری یا تفریحی باید فضای مناسب نیز ایجاد شود و بارگزاری‌های حداقلی خواهیم داشت.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بسته‌های سرمایه گذاری جدید در باغات خواهیم داشت،‌ گفت: در طرح پیشنهادی برج باغ ، تراکم و سطح اشغال کاهش داشته و در اسرع وقت این مسئله برای بررسی به صحن علنی می‌آید.

وی در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه نباید هیچ ساخت و سازی در باغات انجام شود ، به شوخی گفت: باغی که در آن ساخت و ساز شود به درد سیزده به در می‌خورد.

اعطا در ادامه در مورد سرانجام طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: این طرح برای اهالی محل مشکلاتی ایجاد کرده و مردم منطقه از این طرح بسیار گلایه مند هستند و بزودی در جلسه‌ای که با حضور رئیس دانشگاه تهران در صحن شورا تشکیل می‌شود، در مورد این مسئله صحبت خواهیم کرد. هر چند که بنا داریم پیش از حضور وی ، جلسه‌ای با حضور ذینفعان برگزار کنیم تا مسائل دسته‌بندی شود.

وی در ادامه در مورد طولانی شدن رسیدگی پرونده تخلفات ایران‌مال گفت: اگر ابعاد موضوع را با دیگر پرونده‌ها مقایسه کنیم می‌بینیم که رسیدگی به تخلفات طولانی نشده است.

وی با بیان اینکه ماجرا از این قرار است که در کمیسیون ماده 100 شرحی از تخلفات ایران مال را ملاحظه کردیم اما در همان مقطع گزارش‌های دیگری نیز از شهرداری تهران به ویژه سازمان بازرسی ارسال شد که با گزارش منطقه مغایرت داشته است و من با شهردار تهران دیدار و عنوان کردم که چرا دو گزارش مغایر از تخلفات ایران‌مال وجود دارد و شهردار نیز منطقه 22 و سازمان بازرسی را ملزم کرد که با همدیگر جلسه گذاشته و گزارش واحد ارائه دهند.

اعطا با بیان اینکه منطقه 22 باید فرم خلاف متعلق به پروژه ایران‌مال را اصلاح می‌کرد اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است، گفت: البته علتی این اتفاق تعلل منطقه نبوده است، بلکه گویا سیستم برای آنها قفل بوده است.

وی با بیان اینکه تخلفات ایران‌مال در حوزه تغییر کاربری، اضافه بنا و حذف پارکینگ بوده است،‌ گفت:‌البته تکلیف رای ایران‌مال مشخص است اما موضوع را متوقف کردیم تا فرم خلاف منطقه 22 ارسال شود اما تا کنون شهردار منطقه 22 این فرم خلاف را ارسال نکرده‌اند.

کدخبر: 415724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟