به گزارش رکنا، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش اظهار کرد: تاکنون تمام تلاش ما مربوط به مدیریت ساختار جدید بوده و اکنون روی کیفیت تمرکز کرده ایم.

وی درباره تغییر ساختار در نظام آموزشی ادامه داد: قاعدتا تغییر عناوین آن هم پس از سالها برای خانواده ها دشوار است اما این موضوع برای اولیایی که فرزند اول ابتدایی دارند کاری سخت نیست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به استقرار پایه دوازدهم و تغییرات آن گفت: کاهش ساعت آموزشی در این پایه به یک چالش تبدیل شده است، چرا که موضوع کنکور و پایه دوازدهم همزمان با هم در جریان هستند.

وی با اشاره به 35 ساعت آموزشی دانش آموزان پایه دوازدهم، اظهار کرد: براساس رایزنی با شورای پذیرش دانشجو در نظر داریم برای جلوگیری از تداخل امتحان نهایی و آزمون کنکور،کنکور نیمه دوم تیر ماه برگزار شود.

زرافشان تصریح کرد: تغییر زمان کنکور به دانش‌آموزان فرصتی بیشتری برای آمادگی تحصیلی می دهد و سازمان سنجش هم اعلام با تغییر زمان کنکور موافقت کرده است.

معاون آموزش متوسطه درباره تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور گفت: ۸۹/۲۴ درصد داوطلبان از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه می شوند، بنابراین اصرار ما برای سوابق تحصیلی به این دلیل است که این موضوع می تواند کنکور را حذف کند آزمونی که سیطره اش به دوره ابتدایی کشیده شده است.

معاون آموزش متوسطه درباره پیوست محتوای آموزشی بین محتوای آموزش و پرورش و سازمان سنجش گفت: محتوای آموزشی آموزش و پرورش با سازمان سنجش پیوستگی دارد اما در شیوه اجرا، سازمان سنجش از سئوالات‌ 4 گزینه‌ای استفاده می‌کند که گاهی جنبه روان سنجی دارد. به عنوان مثال اولین سوال سخت‌ترین سوال محسوب می‌شود و داوطلب کنکور باید آمادگی لازم را داشته باشد تا بتواند شرایط را مدیریت کند.

آیا بکارگیری بازنشستگان در آموزش و پرورش قانونی است؟

زرافشان درباره قانون Law منع به کارگیری بازنشستگان و تأثیر آن در فعالیت خودش اظهار کرد: بر اساس قوانین اداری این قانون برای افرادی که تحت پوشش بیمه بازنشستگی‌ قرار گرفته اند اجرایی می‌شود و طبق تبصره‌های این قانون و ماده 71 قانون خدمات مدیریت کشوری، برخی افراد همچون وزرا و معاونان آن مشمول قانون نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در اصلاحیه‌ قانون مدیریت خدمات کشوری سطح استثنا از این قانون به وزرا رسید و شامل معاونان وزیر نمی‌شود، اما در آموزش و پرورش هیچ کدام از معاونان وزیر بازنشسته نشده و تحت این قانون قرار نمی‌گیرند.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: بر اساس تبصره دوم این قانون برای کارشناسان هم استثنایی‌ وجود دارد و بر این اساس معلمان هم تا سقف 14 ساعت امکان تدریس دارند.

زرافشان‌ ادامه داد: شرط بازنشستگی‌ برای افراد به سن و مدرک تحصیلی نیز بستگی دارد که در این زمینه برخی از قانون موجود مستثنی‌ می‌شوند.

کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش

وی درباره ساماندهی کمبود معلم در مدارس گفت: همانطور که بارها به این موضوع اشاره شده است دچار کمبود معلم هستیم و امسال 42 هزار ردیف شامل 17 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و 24 هزار ردیف‌ برای جذب در دوره‌ چهار ساله دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفتیم، روالی که در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد چراکه با روند خروجی موجود و سیر بازنشستگی‌ که داریم باز هم با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، البته همکارانی که تمایل به همکاری داشته باشند امکان ادامه فعالیت خواهند داشت.

تغییر در زمان بازگشایی مدارس

وی درباره تغییر زمان بازگشایی‌ مدارس گفت: بازگشایی مدارس به لحاظ مصوبه مجلس از اول مهر ماه است اما در آخرین جلسه‌ای که وزیر آموزش و پرورش با مدیران کل استان‌ها داشت مانور بازگشایی مدارس را در استان آذربایجان غربی اجرایی کردیم تا وضعیت ساماندهی نیرو و‌ آمادگی برای شروع سال تحصیلی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

توجه ویژه به مدارس شبانه روزی

معاون آموزش متوسطه از توجه ویژه به مدارس شبانه‌روزی خبر داد و بیان کرد: در 3 بخش محرومیت زدایی‌، تغذیه و روستا مرکزی اقداماتی را برای دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی در نظر گرفتیم و با توجه به لایحه دولت امسال 480 میلیارد تومان برای رسیدگی به مدارس شبانه روزی در نظر گرفته شد که با حمایت نمایندگان مجلس این اعتبار به 520 میلیارد تومان رسید که افزایش 4 برابری اعتبارات را شاهد بودیم.

کدخبر: 411808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟