قدیمی ها می گویند، دعوا نمک زندگی زن و شوهر است؛ البته دعوا داریم تا دعوا، دعوایی از نوع جر و بحث که در نهایت می تواند منجر به داد و فریاد شود و دعوایی که منجر به ضرب و جرح می شود و طرف مقابل آسیب دیده را به مراکز درمانی و پزشکی قانونی می کشاند.

دوستی حدودا 60 ساله، تعریف می کند که پدربزرگ و مادربزرگش که در روستا زندگی می کردند، تقریبا تمام روزهای خود را با جر و بحث و به قول خودش با دعوا و مرافه شروع می کردند.

او می گوید اما زمانی که پدربزرگ از خانه به قصد کشاورزی خارج می شد، انگار دل مادربزرگ را با خود می برد و گویی مادربزرگ در غم فراق او گرفتار می شد، تند تند بساط چاشت نیم روز، تخم مرغ آب پز، نان و پنیر و سبزی و چای را آماده می کرد، در رسیدن تا مزرعه سر از پا نمی شناخت انگار دو پا داشت و دوپای دیگر هم قرض می کرد تا هرچه زودتر به پدربزرگ برسد. به نزدیکی های مزرعه که می رسید، صورتش از شوق دیدار پدربزرگ سرخ می شد، با صدایی بلند که مملو از عشق و امید بود فریاد می زد و خسته نباشی و خدا قوت می گفت.

کار به اینجا ختم نمی شد، مادربزرگ بار بنه و خوارکی و چای همراه را گوشه ای می نهاد و با قدم های سرشار از شوق به سوی پدربزرگ می رفت، من از دور آنها را نظاره می کردم نمی دانم بینشان چه می گذشت، اما پدربزرگ سریع بیل خود را کناری می گذشت و دعوت مادربزرگ به صرف چای را با آغوش گرم می پذیرفت با هم قدم زنان با صورتی بشاش به سایه بانی که ابتدای زمین زراعی برای استراحت فراهم کرده بودند، می آمدند و به کمک هم آتشی می افروختند و کتری دودی سیاه را پر آب می کردند و مادربزرگ یک تکه هیزم می گذاشت و تکه بعدی را پدربزرگ و سرانجام چای آماده می شد، چای که آماده می شد بی آنکه رنجشی از جر و بحث های صبح داشته باشند، به هم چای تعارف می کردند و مادربزرگ برای پدربزرگ لقمه می گرفت، بی آنکه نازکشی و منت کشی کند، خبری از دل گیری های صبح نبود و هر نگاهی، عمق عشق و دلدادگی آنها را نشان می داد.

اگرچه این جر و بحث ها همه روزه بود، چون پدربزرگ کم حوصله بود اما در مقابلش مادربزرگ صبر و متانت داشت و پی به اخلاق شوهرش برده بود، می دانست که هرگز شوهرش بداخلاق نیست و عصبانیت هایش را به هزار مهربانی اش می بخشید و این داستان هر روز ادامه داشت، اما ما همیشه عشق آنها را می دیدم، عشقی از جنس سادگی و دوست داشتن های بی غل و غش.

اما این روزها داستان دعوای زن و شوهرها طور دیگری است؛ دعوایی که نه تنها یک جر و بحث کم اهمیت نیست، بلکه دعوایی است که به بیمارستان و پزشکی قانونی و گاهی هم متاسفانه به جدایی یا جان باختن یکی از طرفین ختم می شود.

اوایل امسال بود که جر و بحثی بین زن و شوهری جوان در همدان اتفاق افتاد که متاسفانه در این مشاجره خانوادگی زن با استفاده از کلنگ 19 ضربه به همسر 35 ساله اش می زند، ضرباتی که احتمالا از همان ابتدا هم به قصد مرگ بوده است اما این سوءقصد نافرجام می ماند و مرد بینوا راهی بیمارستان می شود.

علت این درگیری از زبان بستگان و همسایگان سوءظن، بد رفتاری و بد اخلاقی همسر اعلام شده که موجب طراحی و اقدام به قتلی نافرجام شده است.

زن و شوهر دیگری فقط به خاطر چک کردن گوشی موبایل یکدیگر با هم درگیر می شوند، کار به مشاجره لفظی می کشد و صدای فریادهای مرد تمام ساختمان را پر می کند، شوهر شروع به پرخاشگری می کند و ناسزا می گوید، هنوز چند قدمی از زن دور نشده بود که ناگهان زن کارد سرامیکی آشپزخانه راکه به عنوان دکور روی اوپن آشپزخانه چیده بود، به طرف مرد پرتاب می کند و از آنجایی که زن پر از کینه و عصبانیت بود و اتفاقا هدفگیری خوبی هم داشت به شاهرگ گردن مرد اثبات می کند در چشم برهم زدنی مرد نقش بر زمین می شود و کف اتاق غرق خون می شود و تا همسایه ها مرد را به بیمارستان می رسانند، جان می دهد.

راستی چه شده است که این همه شاهد دعوا و نزاع های خانوادگی و آن هم از نوع همسرآزاری هستیم؛ طوری که در سال گذشته بیش از 81 هزار نفر به دلیل همسرآزاری به پزشکی قانونی مراجعه کردند و این شمار تنها میزانی از نزاع ها و همسرآزاری است که منجر به مراجعه به پزشکی قانونی می شود و شاید هم چند برابر این نزاع ها صورت می گیرد که به پزشکی قانونی مراجعه نمی شود.

آمارها نشان می دهند که در سال 96 نسبت به سال قبل از آن میزان همسرآزاری 5،8 درصد افزایش یافته و نکته قابل تامل تر این است که در این بین همسرآزاری توسط زنانی که شوهرانشان را مورد اذیت و آزاد قرار می دهند، افزایش یافته و این نوع آمارها در مراجعه به پزشکی قانونی دست خوش افزایش است.

اگرچه شمار بسیاری از موارد همسرآزاری به پزشکی قانونی مراجعه نمی کنند اما تقریبا بیشتر افراد اعم از زن یا مرد آزاردیده که به پزشکی قانونی مراجعه می کنند، ادامه زندگی آنها با مشکل جدی مواجه و به طلاق ختم می شود و این افراد به دنبال مستنداتی برای احقاق حق خود و گرفتن دیه هستند.

* همسرآزاری افزایش یافته است

رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام افزایش 5.8 درصدی مراجعات نزاع همسرآزاری در سال 96 نسبت به سال 95، گفت: 90 درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و 10 درصد باقیمانده را مردان تشکیل می دهند.

* بیشتر مراجعات به پزشکی قانونی مربوط به مدعیان همسرآزاری است

احمد شجاعی افزود: بیشتر مراجعات به پزشکی قانونی مربوط به مدعیان همسرآزاری است و بیشتر مراجعه کنندگان برای معاینات را بانوان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در سال 1395 آمار مراجعان همسرآزاری 77 هزار و 280 نفر بود (74 هزار و 180 زن و سه هزار و 100 مرد) و در سال 1396 این آمار به 81 هزار و 729 نفر رسید (77 هزار و 59 زن و چهار هزار و 670 زن) بودند.

* مردانی که از همسرانشان آزار دیده اند

شجاعی اظهار داشت: 90 درصد مدعیان همسرآزاری را زنان و 10 درصد باقیمانده را مردان تشکیل می دهند و به طورکلی شاهد افزایش پنج و هشت دهم درصدی مراجعات نزاع همسرآزاری در سال 96 نسبت به سال 95 هستیم؛ تا سال 95 فقط پنج درصد از مدعیان همسرآزاری را مردان تشکیل می دادند، اما در حال حاضر مدعیان مرد به رقم هفت درصد افزایش یافته است.

* تهران دارای بیشترین میزان همسرآزاری

عباس مینویی مدیرکل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در خصوص میزان همسرآزاری در تهران گفت: در سال 1396 استان تهران در بین استان های کشور با 16 هزار و 152 نفر مراجعه همسرآزاری به پزشکی قانونی دارای بیشترین میزان همسرآزاری بود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از استان تهران، استان های خراسان رضویی با هشت هزار و 541 مورد و استان اصفهان با هفت هزار و 124 مورد همسرآزاری ارجاع شده به پزشکی قانونی در رتبه های بعدی قرار دارند.

* ایلام دارای کمترین همسرآزاری

مینوی گفت: استان ایلام در سال گذشته با 320 نفر مراجعه کننده به دلیل همسرآزاری دارای کمترین مراجعه کننده بود و بعد از ایلام، استان های بوشهر با 535 و کهگیلویه و بویراحمد با 707 مراجعه کننده در رده های بعدی قرار دارند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

عکس‌های برهنه سارا 21 ساله لیلا را شوکه کرد!

جسد این زن پس از 30 سال سالم است + عکس های باورنکردنی!

پشت پرده شوم سفر مجرّدی مردان عراقی‌ به مشهد

تجاوز به زنان شوهردار مقابل چشم همسرانشان! + عکس

2 زن و 4 مرد در خانه خالی چه می کردند؟!

قتل پدر با غذای مسموم در ناهار دسته جمعی + عکس

دستگیری خواننده معروف با شکایت سیاه یک دختر! + عکس

تجاوز نظافتچی بیمارستان به یک زن بی هوش

ازدواج موقت در قم هم دردسر ساز شد !

حمله وحشیانه به فوتسالیست زن در قم پس از پایان مسابقه ! +عکس

صیغه 100 هزار تومانی مینا ! + جزییات

برای اولین بار/ تصاویر واقعی دیده نشده از وضعیت وحشتناک اسرای ایرانی درعراق

بچه داخل شکم مائده از شوهرش نبود! / روز طلاق فاش شد!

عکس لحظه اعدام 6 تبهکار مشهدی در یک اتاق/ آنها قبل مرگ چه گفتند !؟

کدخبر: 408880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟