تاثیر مخرب دود سیگار الکترونیکی بر ریه

به گزارش رکنا به نقل از گیزمگ، سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی وسیله‌ای است الکترونیکی که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. این کار توسط تولید بخارات خاصی که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف‌کننده بدهد اما زیان‌های سیگار واقعی را نداشته یا این زیان‌ها به حداقل برسد در این گونه سیگارها انجام می‌شود.

مطالعه جدید محققان "دانشگاه بیرمنگام" بریتانیا نشان می‌دهد که دود این سیگار می‌تواند به سلول‌های ایمنی بدن در ریه آسیب برساند.

در این مطالعه جدید محققان آزمایشاتی را بر روی نمونه‌های بافت ریه در آزمایشگاه انجام دادند. آزمایشات نشان داد که در مواجهه با دود مصنوعی سیگار الکترونیکی، "ماکروفاژهای آلوئولی"(alveolar macrophage) که مهم‌ترین سلول‌های ایمنی ریه شناخته می‌شوند، از بین می‌روند.

به علاوه دود سیگار الکترونیکی تولید رادیکال‌های آزاد را افزایش داده و سبب مرگ سلول‌های بدن می‌شود.

"دیوید تیکت" نویسنده ارشد این مطاله گفت: اگر افراد سیگار الکترونیکی یا هر نوع سیگار دیگری را ترک نکنند بعد از گذشت ۲۰ الی ۳۰ سال به "بیماری مزمن انسدادی ریه"(COPD) مبتلا می‌شوند. بیماری مزمن انسدادی ریه، نوعی بیماری انسدادی ریوی است که با محدود بودن علامت مسیر هوایی به صورت مزمن شناسایی می‌شود. این بیماری به مرور زمان بدتر می‌شود.

این مطالعه در مجله " Thorax "منتشر شد.

کدخبر: 407947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟