به گزارش رکنا، نیره پورملائی اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده توفان 21 و 22 مرداد سیستان پس از طی مرز غربی افغانستان به طول 300کیلومتر به تالاب هامون در ایران رسیده که کاهش ارتفاع و بستر خشک تالاب بر تشدید پدیده گرد و غبار تاثیر گذاشته است.

وی افزود: با توجه به وسعت انتشار توفان، درگیر شدن کل منطقه سیستان با پدیده گرد و غبار از جمله چالش های این توفان بوده است.

پورملائی ادامه داد: تغییر مسیر توفان به سمت کشورهای افغانستان و پاکستان و تاثیرپذیری بالای پاکستان از توفان گرد و غبار اخیر، فرامرزی بودن پدیده گرد و غبار و لزوم همکاری دو جانبه، چند جانبه و جلب مشارکت های بین المللی را برای مبارزه با این پدیده می طلبد.

وی تصریح کرد: بیشترین غلظت ذرات معلق ثبت شده در منطقه سیستان در ساعت 7:00 صبح 22 مراد با 12115 میکروگرم بر متر مکعب بوده که حدود 80 برابر حد استانداردهای زیست محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مدیریت بحران این استان با توجه به غلظت بسیار بالای ذرات معلق در هوای سیستان ادارات این منطقه را به مدت 2 روز تعطیل کرد.

وی اظهار داشت: تفسیر و بررسی تصاویر ماهواره ای با همکاری پژوهشکده تالاب بین المللی هامون انجام شده است.

به گزارش ایرنا توفان گرد و خاک در روزهای 21 و 22 مرداد سیستان را فرا گرفت که بر اساس گزارش های موجود منشا گرد و غبار که تا 80 برابر حد مجاز رسید تالاب بین المللی هامون و نیز کشور افغانستان بود و این امر سبب تعطیلی 2 روزه ادارات این منطقه شد.

 

کدخبر: 407715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟