به گزارش رکنا، غلام حسین عابدی رئیس اداره هواشناسی Meteorology زابل در این رابطه گفت: درست 66 روز متوالی است که بیشینه سرعت وزش بادهای 120 روزه در زابل بین 17 تا 31 متر بر ثانیه معادل 61 تا 111 کیلومتر بر ساعت است.

وی ادامه داد: این شرایط در حالی است که از ابتدای امسال تا سه‌شنبه 16 مرداد 101 روز پدیده‌های خاکداری نظیر باد و گردوخاک، انواع گردوغبار و طوفان گردوخاک در زابل رخ داده که شرایط کیفی هوا را نیز تحت تاثیر قرار داده است‌.

عابدی افزود: در برخی از این روزها شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه زابل تا 100 متر کاهش یافته و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر نیز تا 5930 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 38 برابر حد مجاز افزایش یافته است‌.

رئیس اداره هواشناسی زابل با بیان اینکه در چند روز گذشته بیشینه سرعت وزش باد در زابل به 108 کیلومتر بر ساعت رسید، گفت: از ابتدای امسال تا کنون حداقل 11 روز بیشینه سرعت وزش بادهای 120 روزه به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت و حداقل 95 روز به 72 کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن رسیده است‌.

وی ادامه داد: وزش این بادها سبب شده که کیفیت هوای زابل نیز تحت تاثیر قرار گیرد، برای نمونه وزش باد شدید دیروز موجب خیزش گردوغبار و ‌افزایش غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 2283 میکروگرم بر مترمکعب معادل 15 برابر حد مجاز شد‌.

عابدی تصریح کرد: گردوغبار روز گذشته تا نواحی مرکزی و برخی بخش های جنوبی گسترش یافت و سبب شد تا دید افقی در شهرهای زاهدان، سراوان، ایرانشهر، مهرستان، سرباز و... به شدت کاهش یابد‌.

رئیس اداره هواشناسی زابل با بیان اینکه گردوغبار حاصل از وزش بادهای ۱۲۰ روزه بیشترین تاثیر را بر شهرهای شمالی استان دارد، افزود: وزش باد شدید و گردوخاک روز گذشته موجب شد تا دید افقی در شهر زهک به ۲۰۰ متر کاهش یابد و پدیده طوفان گردوخاک گزارش شود‌.

کدخبر: 405676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟