نفس سیستان به شماره افتاد‌؛ غلظت ذرات معلق در هوا به ۱۲.۵ برابر حد مجاز رسید

وزش بادهای شدید 120 روزه در سیستان و پراکنده شدن "ریزگرد" که سبب کاهش دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود، در فصل تابستان به بخشی از زندگی مردم این منطقه تبدیل شده، شرایطی که در سال‌های اخیر مهاجرت جمع زیادی از مردم را به نقاط مختلف کشور به دنبال داشته است.

طوفان‌های سیستان که به "طوفان‌های 120 روزه" معروف‌اند، تقریباً از اوایل اردیبهشت‌ماه هر سال آغاز می‌شوند و تا پایان شهریورماه ادامه دارند؛ در زمان وزش بادهای 120 روزه سرعت باد گاهی به 120 کیلومتر در ساعت می‌رسد اما متوسط سرعت باد در سیستان در ماه‌های تابستان حدود 26 کیلومتر در ساعت و در ماه‌های زمستان حدود 13 کیلومتر در ساعت برآورد می‌شود.

غلظت ذرات معلق در هوای سیستان 12.5 برابر حد مجاز

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زابل اظهار داشت: حداکثر سرعت وزش طوفان در منطقه سیستان در مدت 24 ساعت اخیر حدود 110 کیلومتر بر ساعت بوده است.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی Meteorology استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است، ادامه داد: در این مدت غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 1862 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که معادل 12.5 برابر حد مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: طوفان و گرد و خاک شعاع دید افقی در منطقه سیستان را کاهش داد به نحوی که شعاع دید افقی در ایستگاه هواشناسی فرودگاهی زابل به 1000 متر رسید.

ملاشاهی تاکید کرد: توصیه می‌شود افراد آسیب‌پذیر به ویژه بیماران، کودکان و افراد سالمند در هنگام وزش طوفان از تردد در فضای باز خودداری کنند و در صورت ضرورت حتماً از ماسک استفاده نمایند.

طوفان سیستان تا چهارشنبه تداوم دارد

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در هنگام وزش طوفان و وقوع ریزگرد در منطقه سیستان شعاع دید کاهش می‌یابد، رانندگان حتماً با چراغ روشن و سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

وی با بیان اینکه وزش طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان تا روز چهارشنبه تداوم دارد، اظهار داشت: در 24 ساعت آینده وزش طوفان در محورهای مواصلاتی استان به ویژه جاده زاهدان- زابل، زاهدان- نهبندان، زابل- نهبندان، زاهدان- بم و ایرانشهر-ریگان-بم کاهش دید سبب کندی عبور و مرور و اختلال تردد می‌شود.

آلودگی هوای سیستان کارمندان بیمار را خانه‌نشین کرد

فرماندار زابل نیز امروز در پی وقوع طوفان در منطقه سیستان اظهار داشت: با توجه به شرایط نامساعد جوی منطقه سیستان، کارکنان ادارات شهرستان زابل که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند به جهت حفظ سلامتی Health می‌توانند محل کار را ترک کنند.

هوشنگ ناظری اضافه کرد: این تصمیم در پی وقوع آلودگی 12 برابری حد مجاز در زابل و نامساعد بودن شرایط جوی با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت اداری تمام دستگاه‌های اجرایی برای خدمات‌رسانی به عموم مردم ادامه دارد، افزود: ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هر روز براساس شرایط روز جاری درباره تعطیلی و یا مرخصی کارکنان دارای بیماری‌های خاص تصمیم‌گیری و اعلام نظر می‌کند و هم اینک این تصمیم فقط برای امروز گرفته شده است.

با توجه به شرایط بحرانی مردم سیستان به‌ ویژه در روستاهای منطقه، سیستان نیازمند اقدامات فوری از جانب مسئولان است و مردم انتظار دارند مسئولان ارشد استان و کشور بیشتر درباره مشکلات آنها اظهار نظر کنند تا بدانند مشکلاتشان دیده می‌شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این 2 باجناق را می شناسید؟! / آنها تهران را به هم ریختند! + عکس

عکس جسد خونین علی خواجوی! / قاتلان دستگیر شدند + جزییات

حادثه تلخ برای یوزپلنگ ایرانی در جاده مشهد + عکس

78 نفر در یک روستای چابهار مبتلا به ایدز هستند !

دلار همانند پلاسکو در چهارراه استانبول فرو ریخت

تجاوز وحشیانه به کودک 8 ساله تهرانی در مهمانی خصوصی توسط 2 شیطان صفت

صحنه دلخراش یک تصادف درخیابان رسالت/206 راننده وانت را پرس کرد+فیلم

پرونده سیاه یک زن و 4 مرد به جرم فروش محصولات جنسی غیر مجاز در تهران

تجاوز وحشیانه به زن 40 ساله توسط دوستان شوهر

بلایی که همسایه بر سر یک مرد خراسانی هنگام دعا کردن آورد

سرباز جوان هم خدمتی اش را بیهوش کرد و دست به اقدام عجیبی زد

تجاوز  به پسر 8 ساله توسط 2 مرد دست فروش متروی تهران +عکس

ناگفته های شوم دختر 16 ساله از خوابیدن اجباری با یک سگ + عکس

کدخبر: 405340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟