به گزارش گروه اجتماعی رکنا، اسماعیل نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در جلسه شورای مدیریت بحران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق قانون Law مسئولیت بحران تهران با شهرداری تهران است و برهمین اساس هرماه جلسه‌ای با حضور اعضاء جهت سیاست‌گذاری‌های مناسب تشکیل می‌شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امروز شورای مدیریت بحران با حضور اعضا و شهردار تهران تشکیل جلسه داد، تصریح کرد: میزان آمادگی برای مقابله با حادثه Incident بزرگی که می‌تواند در تهران رخ دهد، علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در سطح مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه حادثه پیش بینی شده زلزله 7 ریشتری است، گفت: میزان آمادگی برای مقابله با این وضعیت پایین است و همه باید تلاش کنیم آمادگی خود را ارتقاء دهیم.

نجار با اشاره به زلزله‌ای که در ملارد رخ داد و در تهران هم احساس شد، گفت: سطح واکنش‌ها بسیار پایین بود، اما امیدواریم مردم توجه و عنایت ویژه به موضوع داشته باشند، زیرا اساس کار پیشگیری است که امروز علم، دانش و خرد در خدمت جامعه بشری قرار گرفته تا پیشگیری انجام شود.

نجار با اشاره به برنامه‌ریزی‌های کشور ژاپن برای مقابله با زلزله گفت: کشور ژاپن با بکارگیری دانش، خود را در مقابل حوادث Accidents بیمه کرده‌ است و ما این توان را داریم که به این مرحله برسیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه علم تا به امروز نتوانسته زمان وقوع زلزله را پیش‌بینی کند، تصریح کرد: تهران روی 8 گسل بزرگ است که هر لحظه ممکن است ایجاد حادثه کند.

وی با بیان اینکه امروز همه برای بحران اعلام آمادگی می‌کنند، گفت: اما همچنان ظرفیت مقابله با بحران پایین است.

وی افزود: برحسب دستور وزیر کشور بعد از حادثه ملارد به من مأموریت داده شد که از توان استان‌های کشور در 22 منطقه تهران استفاده کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شد و دستورالعمل آن هم در حال نهایی شدن است.

نجار با بیان اینکه مرکز مدیریت بحران در حال حاضر در شمال حرم مطهر امام خمینی(ره) در حال ساخت است، گفت: آنجا ظرفیت بزرگی برای تهران و کشور وجود دارد، زیرا در آن منطقه از ظرفیت حرم امام(ره)، دانشگاه و نمایشگاه بین‌المللی برخوردار هستیم و می‌توانیم کشور را هم کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه در این نقاط امکانات ویژه‌ای از قبیل سرویس‌های بهداشتی فراهم شده است، گفت: اگر بخواهیم می‌توانیم بیش از 200 بیمارستان صحرایی در این محدوده دایر کنیم.

نجار با تأکید بر اینکه باید سطح آموزش را ارتقاء دهیم،افزود: جلسات ما تاکنون خروجی مناسبی داشته، چنانچه سطح اقدامات از گذشته تا امروز برای تهران و کشور بیشتر شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هر روز دستگاه‌های اجرایی در زمینه عملیاتی شدن مصوبات تلاش می‌کنند، گفت: اقدامات آن‌ها شامل موضوعاتی از جمله بحث ذخیره آب و موضوع اسکان مردم است و یکی از کارهایی که در تهران انجام می‌دهیم، شناسایی تمام مکان‌هایی است که امکان فرود بالگرد برای آن وجود دارد.

وی افزود: در صورت بروز حادثه با توجه به ساخت و سازهایی که وجود دارد، ممکن است راه‌ها مسدود شود و در این موقعیت تنها بالگرد است که می‌تواند امدادرسانی مناسبی انجام دهد.

نجار با بیان اینکه شورای مدیریت بحران از ظرفیت بوستان‌ها برای استقرار مردم استفاده کرده است، تصریح کرد: اسکان اضطراری برای شهر تهران با توجه به مرکز جمعیتی تهران که رقمی معادل 10 میلیون نفر است، تقریبا در این محل‌های پیش بینی شده غیرممکن است.

وی با اشاره به جمعیت تهران ادامه داد: مکانی که برای استقرار این جمعیت نیاز است، باید 3 برابر شهر تهران باشد و ما چنین مکانی را نداریم و تنها پیش بینی‌هایی که شده در مراکز جمعیتی است.

نجار با تأکید بر اینکه ما باید نظارت را بیشتر کنیم، گفت: ابتدا باید یک مکان‌یابی درست داشته باشیم و سپس به مصالح مناسب و استفاده از کارگر ماهر توجه کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت ستاد مدیریت بحران برای استفاده از بالگرد در زمان بحران، افزود: هلال احمر جمهوری اسلامی 27 فروند بالگرد دارد و علاوه بر این بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پس از وقوع زلزله بم استفاده از تمام بالگردهای نیروهای مسلح در زمان حادثه می‌تواند در اختیار ستاد مدیریت بحران کشور قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به همه تلاش‌های صورت گرفته برآورد ما برای مقابله و آمادگی با بحران تهران بیش از 15 درصد نیست.

نجار با بیان اینکه کارهای متفاوتی در حال انجام است، گفت: یکی از آن‌ها سوله‌های مدیریت بحران است که به صورت چند منظوره در مواقع بحران جهت مدیریت بحران استفاده می‌شود.

 

کدخبر: 404344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟