عبدالحسین مظفری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوینگفت: سالانه بخش هایی از مراتع و جنگل ها در کشور طعمه حریق شده که با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش میزان دما و خشک شدن پوشش گیاهی این شرایط تشدید می شود.

وی ادامه داد: وقوع آتش خسارت های فراوانی را علاوه بر محیط زیست، به مردم وارد می کند زیرا که ذخایر گیاهی، جانوری و میکرو ارگانیسم ها در این مناطق از بین رفته و نبودن پوشش گیاهی و درختان نیز باعث ایجاد سیل هنگام بارندگی ها می شود.

مظفری در ادامه، سرمنشا بسیاری از آتش سوزی ها را عامل انسانی دانست و گفت: از شهروندان می خواهیم تا در این موقع از فصل سال از روشن کردن آتش، به خصوص در مراتع و جنگل ها خودداری کنند.

این مسئول از مردم، مسافران و طبیعت گران نیز خواست تا به هیچ عنوان داخل جنگل ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرده و اجاق خود را نیز با سنگ محصور کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین اضافه کرد: شهروندان پس از استفاده از آتش باید از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و برای اطمینان خاطر خاکستر اجاق خود را زیر خاک مدفون و یا با آب خاموش کنند.

به گفته مظفری، در صورت استفاده از منقل و اجاق های ذغالی و چوبی، خاکسترهای اضافی نباید در محیط تخلیه شوند زیرا باعث ایجاد آتش در علوفه و مواد قابل اشتعال مراتع می شوند.

این مسئول ادامه داد: مردم همچنین از رها کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی خودداری کرده و از رها سازی مواد شیشه ای، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل مراتع و جنگل ها خودداری کنند زیرا این اشیا مانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه های خشک و مواد قابل اشتعال زا خواهند شد.

مظفری در ادامه، خودداری از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی، استفاده نکردن از مشعل و آتش به عنوان منبع روشنایی و اجتناب از تیراندازی های هوایی از جمله موارد قابل رعایت مردم در این فصل از سال عنوان کرد.

وی در پایان از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده آتش در مراتع و جنگل ها مراتب را به سامانه 1504 و 1540 اطلاع داده تا در کوتاه ترین زمان ممکن ماموران یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و تیم های اطفای حریق جهت جلوگیری از بروز آتش به محل اعزام شوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این مرد را می شناسید؟! / او قاتل فراری بازار تهران است! + عکس بدون پوشش و فیلم لحظه قتل

سردار سلیمانی به ترامپ: من به تنهایی مقابلت می ایستم

آخرین خبر از پرونده مرموز پزشک تبریزی + عکس

خودکشی زن کرجی در ساعت یک بامداد

تجاوز به زن جوان پشت شمشاد ها زیر دوربین امنیتی! + عکس جوان شیطان صفت

تجاوز مرد بنگاه دار به دختر مجرد در شهر جدید پرند

توئیت جالب سلبریتی‌های آمریکا برای روحانی رییس جمهور ایران + تصاویر

تجاوز راننده پراید به یک زن جوان که مسافر دریاچه چیتگر بود! + عکس

این مرد بی غیرت ترین شوهر دنیاست / او همراه دوستش به زن جوانش تجاوز کرد! + عکس

نیکی 17 ساله لخت به بالکن اتاق خواب رفت و یک محله را بهم ریخت + عکس

10 میلیون دادم تا لیلا دور از چشم زنم صیغه ام شود اما او به زنم گفت!

تجاوز به پسری 10 ساله وسط پارک + تصویر

کدخبر: 401332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟